روایت دانش‌آموزان و والدین از بازگشایی یک مدرسه در شهرستان کوهرنگ

رقابت و گفت‌وگو، انگیزه درسی دانش‌آموزان را بالا می‌برد

 کوهرنگ (پانا) - حضوری شدن مدارس در شرایط کرونایی و تاثیری که این امر در تعلیم و سلامت دانش‌آموزان دارد از مسائل حائز اهمیتی است که این روزها جامعه با آن مواجه است. با این وجود بسیاری از دانش‌آموزان و والدین با حضوری شدن مدارس ابراز موافقت کرده اند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رقابت و گفت‌وگو، انگیزه درسی دانش‌آموزان را بالا می‌برد

حدود دو سال از وجود کرونا ویروس در کشور می‌گذرد. غیرحضوری شدن مدارس در این بازه زمانی آسیب های فراوانی را بر روند و کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان داشته است.

تولید واکسن کرونا و استقبال مردم از انجام واکسیناسیون شرایط را برای حضوری شدن مدارس مناسبت تر کرد و نهایتاً پس از دوسال آموزش مجازی، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا، مدارسی که حائز شرایط لازم برای فعالیت های حضوری بودند، روند آموزشی خود را به صورت حضوری آغاز کردند.

با توجه به حضوری شدن مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس با وجود ویروس کرونا و تاثیری که این امر هم در روند آموزشی و هم در سلامت افراد دارد به سراغ دانش آموزان یک آموزشگاه در شهرستان کوهرنگ رفتیم و نظر و میزان رضایت آنها را جویا شدیم. بررسی های انجام شده حاکی از رضایت حداکثری دانش آموزان و اولیا در این خصوص داشت.

ناهید اکبری دانش آموز پایه نهم آموزشگاه حضرت زهرا میهه در شهرستان کوهرنگ نظر خود را در خصوص آموزش حضوری و مقایسه آن با آموزش مجازی این چنین به پانا شرح داد.«آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی مزایای بیشتری دارد که یکی از این مزایا این است که در تدریس حضوری دانش آموزان بهتر می‌توانند مشکلات درسی خود را از دبیر بپرسند و سطح یادگیری دانش آموز در این سبک از آموزش بالاتر است، اما در آموزش غیرحضوری به دلیل مشکلاتی همچون تعلل و کم توجهی بعضی از دانش آموزان به درس خواندن، لطمه سنگینی به وضعیت درسی و میزان یادگیری آنها وارد کرد.»

اکبری در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان عنوان کرد: «من دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده ام اما واکسینه شدن به تنهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کافی نیست، زیرا احتمال ابتلا به این ویروس حتی بعد از تزریق واکسن هم وجود دارد. بنابراین در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی هم باید در دستور کار قرار گیرد.»

یاسمن اسدی، دانش آموز کلاس هفتم این آموزشگاه معتقد است: «آموزش حضوری از آموزش مجازی بهتر است، زیرا آموزش حضوری نقش پررنگ تری در تعلیم و روحیه دانش آموزان دارد.»

وی افزود: «سلامت دانش آموزان در گرو واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی قرار دارد و نباید با کم اهمیت انگاشتن این موضوع خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دهیم.»

کوثر اسدی از دیگر دانش آموزان این آموزشگاه گفت: «استفاده مداوم از تلفن همراه در آموزش مجازی برای دانش آموز خستگی آور و ملال انگیز بود. کاهش سرعت اینترنت و اختلالاتی که حین استفاده از برنامه شاد ایجاد می شد مشکلاتی بودند که ما در آموزش مجازی با آنها مواجه بودیم.»

وی در ادامه بیان کرد: «افزایش وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی و تلفن همراه، خستگی چشم ها و. .. از دیگر مشکلاتی بود که آموزش مجازی به همراه داشت، اما در آموزش حضوری چنین مشکلاتی وجود ندارد، بلکه تاثیر بهتری هم در یادگیری دانش آموز دارد. همچنین انجام دستورالعمل های بهداشتی به استمرار آموزش حضوری کمک زیادی می کند.»

شهناز کمال الدین، مدیر آموزشگاه حضرت زهرا (س) میهه نیز، حضوری شدن مدارس را عاملی موثر در کیفیت ابعاد آموزش برشمرد و به پانا گفت: «آموزش حضوری عاملی موثر در بهبود و توسعه کیفیت آموزشی از لحاظ تربیتی، فرهنگی هنری و تعلیم دانش آموزان است‌. همچنین حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس های درس سبب تقویت روابط اجتماعی و افزایش برقراری ارتباط دانش آموز با دوستان و دبیران می شود و این موضوع عاملی اثرگذار در تقویت روحیه اجتماعی دانش آموزان است.»

وی افزود: «حضوری شدن مدارس بار دیگر فرصت شرکت در مسابقات را برای دانش آموزان مهیا کرد، چرا که مسابقات فرهنگی، هنری زمینه ساز شکوفایی و کشف استعدادها و توانایی های دانش آموزان است.»

این مدیر آموزشگاه عنوان کرد: «تمامی دانش آموزان و پرسنل آموزشگاه دو دز واکسن را ترزیق کرده اند و خوشبختاته تاکنون مورد مشکوک یا ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان و دبیران مشاهده نشده است و تمامی پروتکل های بهداشتی اعم از به همراه داشتن ماسک، الکل، رعایت فاصله فیزیکی و ... در آموزشگاه اجرایی می شود.»

سراغ اولیای دانش آموزان رفتیم تا نظر آنها را هم در خصوص حضوری شدن مدارس جویا شویم. یکی از اولیای دانش آموزان این مدرسه اظهار کرد: «اگر چه در آموزش مجازی، معلمان مطالب گوناگونی را برای آموزش دانش آموزان ارسال می کردند، اما با این وجود، فرایند آموزش در فضای مجازی هرگز نمی تواند جایگزین تدریس حضوری شود. زیرا در آموزش حضوری دانش آموز بهتر درس ها را یاد می گیرد.»

وی افزود: «رقابت و گفتگوی کلاسی بین دانش آموزان در آموزش حضوری باعث افزایش انگیزه آنها به درس خواندن می شود، اما در آموزش مجازی این رقابت بین دانش آموزان کم می شود. در نتیجه باعث کمرنگ شدن انگیزه آنها برای درس خواندن می شود که این موضوع افت تحصیلی دانش آموز را به همراه دارد.»

یکی دیگر از والدین دانش آموزان شهرستان کوهرنگ نیز عنوان کرد: «مسلما حضوری شدن مدارس با وجود شرایط کرونایی واهمه هایی را برای خانواده ها به همراه داشته است. اما از طرفی آموزش مجازی دانش آموزان که از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ شکل گرفت، تاثیر زیادی را در کیفیت یادگیری دانش آموزان داشته و اگر این سازوکار به همین منوال پیش می رفت، وضعیت تحصیلی دانش آموزان با افت شدیدی روبه رو می شد.»

وی خود را به عنوان ولی دانش آموز موافق آموزش حضوری دانست و گفت: «از نظر من آموزش حضوری مزایای بسیاری نسبت به آموزش مجازی دارد. به این دلیل که حضوری شدن مدارس هم انگیزه دانش آموزان را بالاتر می برد و هم اینکه حضور آن ها در کنار همکلاسی ها و دوستانشان در روحیه آنها اثرات مثبتی دارد، اما در کنار همه این مسائل ما از مسئولان مدرسه تقاضا داریم که محیطی تمیز و استریل شده را برای حضور دانش آموزان در کلاس های درس ایجاد کنند و بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت کامل داشته باشند، زیرا ابتلای یک نفر از دانش آموزان به ویروس کرونا ممکن است منجر به ابتلای سایر دانش آموزان نیز شود.»

خبرنگار دانش آموز: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار