راه‌اندازی سامانه ضد یخ‌زدگی گاز در آذربایجان‌‌ شرقی

تبریز (پانا) - مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز از راه‌اندازی سامانه‌های ضدیخ‌زدگی توربین تاسیسات و تقویت فشار گاز در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی سامانه ضد یخ‌زدگی گاز در آذربایجان‌‌ شرقی

فیروز خدائی افزود: کارشناسان و متخصصان منطقه 8 عملیات گاز کشور با تکیه بر توان داخلی و با نصب این سامانه ها بر روی توربین تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه «مرگنلر»، فرصتی را فراهم کردند تا ضمن اثبات توانمندی خویش، برگ زرین دیگری در تقویم خوداتکایی منطقه ورق بخورد.

وی ادامه داد: نصب سامانه آنتی آیسینگ (ضد یخ زدگی) بر روی توربین هایی که در مناطق سردسیر قرار دارد، ضمن جلوگیری از یخ بستن و تشکیل برفک روی فیلترهای مسیر هوای ورودی به محفظه احتراق و سیستم تهویه اتاقک توربین، پایداری بهینه انتقال گاز را به همراه خواهد داشت.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز کشور اظهار کرد: با توجه به این که در توربین های این تاسیسات، سامانه ضد یخ زدگی از اول طراحی موجود نبود، برای رفع مشکل، متخصصان این منطقه در سال گذشته هدف گذاری ایجاد سیستم آنتی آیسینگ را به صورت آزمایشی بر روی یک واحد از توربین ها با موفقیت و بازدهی مناسب نصب کردند.

خدایی اضافه کرد: در سال جاری نیز برای تکمیل فرآینده نصب این سامانه بر روی سایر واحدها، با جذب پیمانکار بومی و با نظارت کارشناسان منطقه در صدد ساخت و نصب این سیستم بر روی سه واحد دیگر شدیم که خوشبختانه این طرح با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و با تکمیل این سیستم بر روی واحد دوم، عملیات اجرایی واحدهای سوم و چهارم تاسیسات نیز شروع شده است.

وی همچنین به مدت زمان طرح اشاره کرد و ادامه داد: مدت زمان این طرح ۶ ماهه پیش بینی شده که از اول دی ماه آغاز و برآورد هزینه اولیه آن حدود ۱۲ میلیارد ریال است که در صورت انجام این کار توسط طراحان و سازندگان خارجی، چندین برابر این مبلغ هزینه برمی داشت.

منطقه 8 انتقال گاز از مناطق ده‌گانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان و گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار