نگاهی به فیلم‌های جشنواره فجر/ ۶

«ضد» دومین تجربه کارگردانی که به ساخت فیلم‌های سیاسی علاقه دارد

تهران (پانا) - امیرعباس ربیعی کارگردان جوانی است که فعالیت هنری‌اش را با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کرد او در ادامه با فیلم لباس شخصی در سی و هشتمین دوره جشنواره فجر حضور پیدا کرد وی این بار، بار دیگر با داستانی سیاسی در چهلمین دوره جشنواره فجر حاضر خواهد بود. ساخت دومین فیلم سیاسی ربیعی نشان می‌دهد این کارگردان علاقه بسیاری به ساخت فیلم‌های سیاسی دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
«ضد» دومین تجربه کارگردانی که به ساخت فیلم‌های سیاسی علاقه دارد

امیرعباس ربیعی کارگردان و فیلمساز اهل ایران است. وی تاکنون کارگردانی فیلم های کوتاه بعدازظهر، ماه در خانه و همچنین فیلم مستند میتینگ، و «ولد» را برعهده داشته است.

امیرعباس ربیعی با فیلم سینمایی لباس شخصی در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر حاضر بود.

موضوع این فیلم عملکرد حزب توده ایران در سال‌های ابتدایی انقلاب ۱۳۵۷ ایران است و در آن شخصیت‌هایی چون نورالدین کیانوری و احسان طبری به تصویر کشیده شده‌اند.

ربیعی در زمان اکران فیلم لباس شخصی درباره این فیلم عنوان کرده بود: حدود سه سال مراحل تحقیق و پژوهش فیلم طول کشیده و سه ماه نیز از پیش تولید تا تدوین فیلم زمان برده است.

وی درباره دلایل ساخت این فیلم نیز در زمان اکران این فیلم در جشنواره فجر گفته بود، طی تحقیقات که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نیمی از شبکه مخفی حزب توده و بدنه سیاسی و فرهنگی‌شان کشف و شناسایی نشده‌اند. البته با توجه به پژوهش‌هایمان مشخص شده که بدنه نظامی حزب توده کاملاً شناسایی شده‌اند و اگر هم باشند هنوز کشف نشده‌اند.

در این فیلم امیرعباس ربیعی با استفاده از بازیگران نه چندان مطرح، ریسک بزرگی انجام داده است. این کارگردان در همین ارتباط عنوان کرده بود، به دلیل موضوع فیلم و پیچیدگی که دارد تصمیم گرفتم بازیگرانی را انتخاب کنم که درباره شان پیش زمینه قبلی وجود نداشته باشد. ترجیح دادم هزینه فیلم بیشتر صرف فیلم شود تا پرداخت دستمزد بازیگران. همچنین این بازیگران دوستان من هستند و در فیلم‌های کوتاهم بازی کرده‌اند و در آثار بعدی ام هم خواهند بود.

ربیعی همچنین به صحنه‌های حذف شده فیلمش اشاره و توضیح داده بود، من امیدوارم سکانس‌های حذف شده بازگردند. قصه نفوذ برای من خیلی جالب بود و کمترین پژوهش ما استفاده از خاطرات آقای ری‌شهری بوده است. برای این فیلم تلاش کردم آنچه را که خوانده و پژوهش کرده بودم منصفانه بیان کنم.

وی برای فیلم سینمایی «لباس شخصی» نامزد بهترین فیلم اول در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده بود.

امیرعباس ربیعی در دومین فیلمش نیز سراغ موضوعی سیاسی رفته است، «ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، یک تریلر سیاسی است که در بستر التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌گذرد. قصه این فیلم درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضد» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد.…»

او برخلاف فیلم نخستش این بار سعی کرده بازیگران چهره را در کنار بازیگران تئاتری و ناشناخته در سینما قرار دهد.مهدی نصرتی، لیلا زارع، نادر سلیمانی، لیندا کیانی، مهشید جوادی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی، جواد خانی و… بازیگران «ضد» هستند.

سایر عوامل «ضد» عبارتند از مشاور فیلمنامه: جواد موگویی، مدیر تولید: علی شیرمحمدی، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، تدوین: مهدی سعدی، مدیر صدابرداری: علی عدالت‌دوست، صداگذار: امین شریفی، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، طراح گریم: مرتضی کهزادی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: محمد لطفعلی، مدیر برنامه‌ریزی: حسین دیردار، دستیار کارگردان: بهمن حسینی، منشی صحنه: آرزو قربانی، عکاس: کورش جوان، مشاور رسانه‌ای: هادی فیروزمندی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا، محصول سازمان سینمایی سوره.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار