مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

مدیران متمایز مدیرانی هستند که عوامل تغییرات را ببینند و برای آن راهکار داشته باشند

تهران (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در اولین جلسه شورای مدیران استان بر همیاری و همدلی و پرهیز از بخشی نگری تاکیدکرد و مهمترین راهکار موفقیت سیستم را با توجه به شرایط جدید رویکرد بدیع و خلاقانه به حل مسائل دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیران متمایز مدیرانی هستند که عوامل تغییرات را ببینند و برای آن راهکار داشته باشند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران سید مجتبی هاشمی در اولین نشست هماهنگی شورای مدیران استان متشکل از شورای معاونین استان و روسای ادارات داخلی با تاکید بر همدلی و همیاری همه بخش‌های سازمان به عنوان مکمل یکدیگر گفت: اگر مقرر باشد کاری انجام شود جز در قالب این تیم انجام نخواهد شد یعنی اگر قرار باشد اتفاقی در جریان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران رخ دهد، سرمنشاء آن اعضای حاضر در این جلسه یعنی شورای مدیران استان خواهد بود.

رییس شورای مدیران استان افزود: در واقع اگر این جمع حاضر به عنوان مدیران سازمان به جمع بندی دقیق در مورد اهداف و برنامه‌ها برسد دستیابی به آن اهداف برنامه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

وی بیان کرد: معتقدیم که تربیت حضوری با هیچ چیز قابل جایگزین نخواهد بود، با توجه به اینکه سال‌های دشواری را پشت سر گذاشتیم و مدرسه به عنوان محل اصلی مأموریت ما از دسترس خارج شد، تنها راه چاره در آن برهه از زمان انتقال دانش از طریق فضای مجازی بود اما بعد از دوسال حتماً راهکارهای قبلی پاسخگو نخواهد بود و باید باتجربیات کسب شده به راهکارهای جدید بیندیشیم تا میزان تاثیرگذاری را افزایش داده وراه‌های نزدیک شدن به تربیت واقعی را پیدا کنیم.

هاشمی با برشمردن تجربیات متفاوت در سال‌های مواجه با بیماری کرونا اظهار کرد: تجربیات این سال‌ها معلمان، دانش‌آموزان و همکاران اداری را و بطور کلی سیستم را توانمند کرده است و معدل توانایی‌های ما در این دو سال بهتر شده به طوری که سیستم آموخته است که چگونه مسائل خود را حل کند، البته در حوزه آموزش و پرورش نقاط ضعف و قوت هم داریم که دلایل و زمینه‌های آنها باید سنجیده، پژوهش شده و نتایج آن به کار گرفته شود.

رییس کمیته توسعه مدیریت استان تصریح کرد: روال گذشته ما را به همین نقطه‌ای که الان هستیم می‌رساند و طبیعتاً جایگاه فعلی مطلوب نیست و باید با روشهای جدید تغییر ایجاد کنیم و تلقی خود را از مدیریت تغییر دهیم. یادگیری و شناخت از مدیریت باید بتواند به حل مسئله کمک کند در واقع با نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر به جای استفاده از تلقی مشترک که امکان‌پذیر نیست می‌توانیم به صورت مکمل کمک کنیم برای حل مسئله در آموزش و پرورش در واقع با پوشش دادن ضعف یکدیگر در یک مجموعه مدیریتی به نام سیستم آموزش و پرورش کمک کنیم سازمان رو به جلو حرکت کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تأکید کرد: رفت و آمد افراد در مجموعه مدیریتی اجتناب ناپذیر است اما سازمان هیچ‌گاه از حرکت نمی‌ایستد زیرا سازمان مجموعه‌ای از مدیران و افراد است که مستقل از هم و برای یک هدف فعالیت می‌کنند و هر چه هماهنگی مجموعه بیشتر باشد حرکت سیستم سریعتر و چابک تر خواهد بود، حرکت دادن سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران وظیفه ما مدیران است و همه ما معتقد به این هستیم که همگرایی امروز پشت این میزها می‌تواند برای دانش‌آموزان در آینده موثر باشد.

هاشمی با اشاره به شیوه‌های مختلف مدیریتی وموانع بسیار در راه رسیدن به اهداف به چند دسته از این موانع اشاره کرد: عدم وجود درک روشن از اهداف مبتنی بر ماموریت، شناخت غیردقیق ومبهم از مسائلی که مانع دستیابی به اهداف می‌شوند، باقی ماندن مشکلات در حد یک مشکل و عدم تبدیل آن به مسئله (هر گاه در برخورد با مشکلات آن را به مسئله تبدیل کنیم آنگاه در خصوص حل آن نیز اقدام خواهیم کرد)، عدم حل مسئله و انتقال مسئله به مسئولین بالادستی به جای حل آن که راهکار آن نیز تنها موضوع کسب مهارت حل مسئله است که از ابزارهای مهم مدیریتی برای محسوب می‌شود، نداشتن ارزیابی صحیح از دسترسی به اهداف که امکان ارزیابی عملکرد از مجموعه فعالیت‌های دردست اقدام و نتایج را از دسترس خارج می‌کند و روشن نبودن هدف نیز از خطای رایج در ذهن مدیران است.البته گاهی هدف در ذهن مدیری روشن است ولی امکان انتقال روشن آن را به بدنه سازمان ندارد.

وی افزود: تا موانع شناسایی نشود و از آنها عبور نکنیم اقدامات ما ابتر خواهد بود، در واقع تلقی ما از مسئولیت و اختیارات ما باید مشخص باشد یعنی وظایف و اختیارات باید با هم همخوانی داشته باشند، این نکته بسیار مهم است که هیچکس اراده مطلق نیست و اگر بخواهیم اتفاق خوبی رخ دهد باید به یکدیگر کمک کنیم. مدیران متمایز مدیرانی هستند که عوامل تغییرات را ببینند و برای آن راهکار داشته باشند و در آموزش و پرورش اساس متغیر ما دانش‌آموز است که نگاه به دانش‌آموز و شناخت مسائل و مشکلات دانش‌آموز می‌تواند سیستم آموزش و پرورش را رو به جلو حرکت دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار