در نخستین هنرستان پرورش دهنده‌ زعفران در استان ایلام صورت می‌گیرد

در هر 2 هکتار یک کیلو زعفران برداشت می‌شود

ایلام ( پانا) - مدیر هنرستان کشاورزی شهید رجایی سرابله گفت با اجرای برنامه‌های آموزشی-تولیدی این واحد آموزشی سطح زیر کشت زعفران در هنرستان نزدیک به ۲ هکتار است که حاصل آن یک کیلو زعفران است.

کد مطلب: ۱۲۴۵۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
در هر 2 هکتار یک کیلو زعفران برداشت می‌شود

در این هنرستان کشاورزی رشته های مرتبط با گیاهان دارویی و بویژه زعفران آموزش داده می شوند، بطوریکه حتی کاشت زعفران سرفصل کتاب های درسی و موضوع درسی هنرجویان است.

عابدبن حیدری زادی اظهار کرد: کاشت زعفران بدین منظور انجام می شود تا هنرجویان با نحوه کاشت، داشت و برداشت محصول زعفران آشنا شوند و روال کار بدین صورت است که هنرآموز بر اساس سرفصل، زمین را قطعه بندی کرده و به هر هنرجو یا گروه هنرجویان اختصاص می‌دهد و از مرحله کاشت، داشت و بعد از آن برداشت را هنرجو و هنرآموز هردو باهم انجام می‌دهند که مزیت مهم این شیوه آن است که بچه ها یاد می گیرند به چه شکل این گیاه ارزشمند کاشته شود، رشد کند و چگونه تولید انجام می‌گیرد. در واقع آموزش همراه با تولید صورت می گیرد.

مدیر هنرستان کشاورزی شهید رجایی سرابله در پاسخ به پانا در رابطه با موانع و چالش های آموزش همراه با تولید در محل هنرستان عنوان کرد: «به عنوان مهمترین مانع پیش رو،گ در بحث کاشت، داشت و برداشت محصولات باید گفت به دلیل اینکه سرانه هنرستان کافی نیست ما نمی توانیم حجم و سطح زیر کشت را افزایش بدهیم، از طرفی مشکل تعیین حقابه و آبیاری زمین داریم، چرا که زعفران در فصل مهرماه نیاز به آبیاری دارد و برای تامین سهم آب مورد نیاز و انتقال آن به داخل هنرستان، با مقاومت کشاورزان زحمتکش همجوار مواجه هستیم که امید می رود با پیگیری مسئولین امر مشکل مرتفع شود.»

در ادامه مبتکر کاشت زعفران در هنرستان در خصوص میزان تولید محصولات و نحوه فروش آنها بیان کرد: «کل میزان محصولات تولیدی زعفران، گلاب، نهال و ...توسط هیئت نظارت بر تبصره 75 هنرستان صورت جلسه و قیمت آن مشخص و در اختیار افراد مسول جهت فروش قرار داده می‌شود. پول محصولات فروش رفته طبق این قانون به حساب مشخص خزانه واریز و پس از سیر مراحل قانونی و کسری 10 درصد از آن در اختیار ذی حساب اداره کل آموزش و پرورش جهت پرداخت فاکتورهای ارسالی که براساس دستورالعمل های وزارتی در هنرستان تهیه می شود، قرار داده می شود.ر

در پایان این مدیر مبتکر و نوآور شهر سرابله که از توابع شهرستان چرداول واقع در حوزه شمالی استان ایلام است، درخصوص موفقیت های اخذ شده در سطح استانی یا کشور و نیز برند محصولات هنرستان، توضیح داد: «هنرستان کشاورزی شهید رجایی سرابله در زمینه تولید گلاب در بین هنرستان های استان مقام اول و در کشور هم رتبه سوم را کسب کرده است. همچنین تمام محصولات با برند و نام هنرجو (گلاب هنرجو و زعفران هنرجو) به بازار عرضه می‌ شوند.»

تهیه خبر؛ سارا حیدری زادی و امیرمهدی جلیلیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار