برگزیده جایزه مصطفی(ص) جایزۀ خود را به توسعه علم در بنگلادش اهدا کرد

تهران (پانا) - پروفسور زاهد حسن، یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) جایزه خود را جهت ارتقای علم در کشور زادگاه خود، بنگلادش، اهدا کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزیده جایزه مصطفی(ص) جایزۀ خود را به توسعه علم در بنگلادش اهدا کرد

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)، پروفسور زاهد حسن، استاد کرسی یوجین هیگینز فیزیک دانشگاه پرینستون و برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) اخیراً تصمیمش برای اهدای جایزه نقدی خود را اعلام کرده است.

وی گفت: من تصمیم دارم بخش قابل توجهی از سهم خود از جایزه نقدی‌ام را به تأسیس صندوق وقف یا صندوق امانی اختصاص دهم. هدف اصلی این کار پیشبرد یا تشویق علوم پایه، مهندسی و فناوری (از طریق کمک رسانی) در بنگلادش و سپس دیگر کشورهای در حال توسعه است.

سارا احمد، همسر پروفسور حسن، درباره تصمیم وی برای اهدای جایزه خود خاطرنشان کرد: پروفسور وفا با سهم خود از این جایزه برای پیشرفت علمی ایران کارهای مشابهی انجام می دهد. این گونه فعالیت ها ثمراتی را در پی خواهد داشت که نه تنها برای یک فرد، بلکه برای بسیاری از افراد و در نتیجه برای پیشرفت بشریت سودمند خواهد بود. جایزه مصطفی(ص) علاوه بر اهداف اصلی خود از راه‌های دیگری نظیر اهدای جوایز برگزیدگان نیز می تواند بهره ببرد.

پروفسور حسن، جایزه مصطفی(ص) را برای توسعۀ «نیمه فلزهای فرمیون ویل» دریافت کرد. این استاد فیزیک دانشگاه پرینستون، در پیشرفت علم فیزیک توپولوژیک سهم بسیاری داشته است. به گفته آکادمی علوم و هنر آمریکا (AAAS)، آزمایش‌های وی در پیدایش رشتۀ ماده کوانتومی توپولوژیکی نقش اساسی داشته است. تاکنون بیش از 50 هزار بار به مقالات پروفسور حسن استناد شده است و در حال حاضر مطالعات او در زمینه پیوند فیزیک ماده متراکم، مهندسی مواد، علم نانو، فیزیک دستگاه، شیمی، و نظریه میدان کوانتومی نسبیتی به سرعت در حال رشد است. فیزیکدانان امیدوارند که مواد توپولوژیکی در نهایت بتوانند در تراشه های رایانه ای یا رایانه های کوانتومی سریعتر و کارآمدتر کاربرد داشته باشند. اما رهاورد واقعی فیزیک توپولوژیک، درک عمیق‌تر از ماهیت خود ماده است.

پروفسور حسن می‌گوید: من مدت‌هاست که به راه‌هایی برای استفاده از مواد توپولوژیکی به منظور ساختن آنالوگ سیاه‌چاله‌ها یا کرم‌چاله‌ها در آزمایشگاه فکر کرده‌ام، اما فرصتی برای اختصاص به این ایده‌ها نیافته بودم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار