پانا بررسی می‌کند؛

پشت پرده‌ برگشت محصولات کشاورزی ایران

جای خالی «شناسه» برای مزرعه‌های کشاورزان ایرانی/ آیا موضوع بد بودن محصولات ایرانی صحت دارد

تهران (پانا) - ریشه بازگشت محصولات کشاورزان ایرانی از کشورهای مختلف فقط در بذر و سموم نامرغوب نیست بلکه نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران معتقد است جای خالی شناسه در مزرعه کشاورزان ایرانی باعث شده تا مشخص نباشد چه محصولی در چه منطقه آب و هوایی و اقلیمی پرورش یافته است و در نهایت تر و خشک با هم می‌سوزند و محصولات مرغوب صادراتی هم قربانی قضاوت‌های محصولات نامرغوب می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
پشت پرده‌ برگشت محصولات کشاورزی ایران

مدت‌هاست که در رسانه‌ها خبرهایی درباره برگشت محصولات کشاورزی ایرانی از کشورهای مختلف می‌خوانیم و بلافاصله به این قضاوت می‌رسیم که حتماً میوه‌های ما مشکل داشته که به چنین سرنوشتی دچار شده است، غافل از اینکه شاید دست‌های پشت پرده‌ای باشد که اتفاقاً قرار است خوب ما را بد جلوه دهد و ما هم بر ساز ناکوک‌شان می‌دمیم.

از همان ابتدا که خبر بازگشت محصولات کشاورزی ایرانی از کشورهای مختلف مطرح شد هیچ‌گاه نهادهای متولی واکنش روشن و قاطعی نشان ندادند و همین موضوع بر شائبه بد بودن محصولات کشاورزی ایرانی بیش از پیش دامن زد تا جاییکه خبر بازگشت فلفل‌های دلمه‌ای ایرانی از روسیه واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها داشت.

سرنوشت مذاکره ایران و روسیه برای فلفل‌های دلمه‌ای

در همان زمان «عبدالله ایزدپناه» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره هشدارهایی که درخصوص مصرف کیوی، فلفل‌ دلمه‌ای و سایر محصولاتی که از بازارهای صادراتی به دلیل مصرف سموم برگشت داده می‌شوند، گفته بود: «کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر جهاد موضوع برگشت برخی از محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی به دلیل مصرف بالای سموم در آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد. یکی از این بازارها سوریه و هند بود و ادعای آن‌ها عدم رعایت استانداردهای مصرف مورد تائید این کشورها بوده است. وزارت جهاد کشاورزی دلایل و آزمایش‌هایی برای رد این ادعاها مطرح کرده است که باید این آزمایش‌ها از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرند و پس از آن می‌توان این استدلال‌ها را تائید یا رد کرد.»

مدتی بعد «محمدمهدی برومندی» معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبر از قول مساعد روسیه برای بررسی کیفیت فلفل‌های دلمه‌ای ایران داد و عنوان کرد: «روسیه به عنوان یکی از همسایگان و شرکای تجاری ایران اهمیت بالایی دارد و بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید محصولات کشاورزی ایران اعم از سبزی، صیفی،‌انواع میوه و خشکبار به این کشور صادر می‌شود.»

برومندی ادامه داد: «در گلخانه‌های ما از سمومی استفاده می‌شود که مورد تائید اتحادیه اروپا است اما در بین این سموم ۴ سم وجود که توسط روسیه رجیستر نشده بود؛ روسیه درخواست داشت که به خاطر عدم تعریف این سموم در این کشور، پروتکل‌های جدیدی بین دو کشور اعمال شود به همین دلیل صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه متوقف شده است. ما مذاکرات فنی مفصلی را با روسیه داشتیم و در این مذاکرات به‌صورت مستند کیفیت و سلامت محصولات ایرانی را اثبات کردیم و روسیه قول بررسی مجدد اسناد و بازدید میدانی از مراکز تولید در ایران را داد و مقرر شد استانداردها را بار دیگر با هم مرور کنیم و امیدواریم این محدودیت و ممنوعیت موقت هر چه سریع‌تر برداشته شود و ما شاهد صادرات فلفل ایران در روسیه باشیم.»

برگشت دادن کیوی‌ها سیاسی است

مدت زیادی از ماجرای برگشت دادن فلفل‌های دلمه‌ای نگذشته بود که خبر بازگشت کیوی‌ها از کشورهای هند و دبی خبرساز می‌شود. «عنایت‌الله بیابانی» رئیس اتحادیه باغداران درباره محصولات کشاورزی برگشت داده‌شده از کشورهای مختلف به پانا گفته بود: «مسئله برگشت دادن محصولاتی مانند سیب‌زمینی (البته اگر شایعه نباشد) یا فلفل دلمه‌ای و کیوی با هم تفاوت دارد. ممکن است در برخی از این محصولات اشتباهی رخ داده باشد اما نباید به همه محصولات کشاورزی تعمیم داده شود. برای مثال همان کیوی که برگشت داده‌شده جزو محصولاتی است که ایران در آن حرف برای گفتن دارد و تا سال‌های پیش از کشورهایی مانند دبی و هند متقاضی داشت حالا امسال همین کشورها این میوه را برگشت می‌دهند. من نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است ولی این مسئله عادی نیست و شاید یک جریان سیاسی باشد.»

شایعه برگشت دادن سیب‌زمینی‌ها

در نهایت خبر بازگشت دادن سیب‌زمینی‌ها جریان ساز می‌شود. این خبر از طرف اتحادیه بارفروشان مشهد آغاز شد که مدتی بعد از سوی وزارت جهاد کشاورزی تکذیب شد. همچنین محمد نژاد، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان در این باره توضیح داد: «سیب‌زمینی‌های ما به مقاصد ازبکستان و روسیه صادر می‌شود و فقط یک کامیون در ۱۰ روز گذشته آن هم نه به دلیل خواست طرف‌های خارجی، بلکه به دلیل حساسیت سازمان قرنطینه کشور خودمان برگشت خورده است.»

همچنین «محمدجواد عسکری» ، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا مسئله سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی را مطرح کرده و خبر داده بود که کمیسیون کشاورزی مجلس از وزارت کشاورزی خواسته تا جلوی استفاده از این سموم را بگیرد.

نباید هر سمی به ایران وارد کرد

«امیر یوسفی» نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با پانا از واردات سموم نامناسب برای محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: «نباید از هر سمی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده شود.»

یوسفی تأکید می‌کند که باید استانداردهای بازار هدف را شناسایی کرد تا صادرات محصولات کشاورزی با آگاهی انجام شود. وی افزود: «برخی از این سموم در زمان تحریم وارد شده و توجهی به گواهی سلامت و استانداردهای مورد نیاز این سم‌ها نشده است که باید حتماً رسیدگی و اصلاح شود.»

بذر مرغوب در کنار تجهیزات کشاورزی خوب اثربخش است

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با بیان این موضوع که تجهیزات و امکانات کشاورزی باید به‌روز شود، اظهار کرد: «دنیا به سمت تولید سالم رفته است و محصولات ایرانی باید شرایطی داشته باشند تا در بازارهای صادراتی گواهی‌های لازم را اخذ کنند. ضمن اینکه جدا از صادرات، توجه به بذر و سموم در محصولات کشاورزی به‌واسطه استفاده داخلی در کشور باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.»

امیر یوسفی خواستار واردات بذر مناسب و مقاوم به کشور شد و اضافه کرد: «بذری که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد باید در مقابل آفات مقاوم باشد؛ به عنوان مثال بذرها باید مقابل آب، باد و شرایط جوی هر منطقه مقاومت داشته باشد از طرفی برای بذر باکیفیت از آفت‌کش، کود یا نیترات کمتری استفاده می‌شود.»

یوسفی خواستار برنامه‌ریزی در حوزه صادرات شد و افزود: «در کشور متأسفانه فقط زمان افزایش تولید به صادرات توجه می‌شود در حالی که باید صادرات همواره در برنامه دولت و تولید کشاورزان باشد.»

مزارع چین و روسیه کد شناسه دارند

امیر یوسفی شناسه در مزرعه کشاورزان ایرانی را دارای اهمیت دانست و اضافه کرد: «در بازارهای صادراتی نظیر چین و روسیه مزرعه‌ها کد شناسه دارند لذا شناسایی اینکه یک محصول در چه منطقه آب و هوایی و اقلیمی پرورش یافته، کاملاً امکان‌پذیر است.»

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با تأکید بر اینکه کشور باید از این سبک سنتی خارج شود، گفت: «نمی‌توان صادرات را فقط به کشورهای همسایه محدود کرد براین اساس تولید در راستای استاندارد جهانی یک الزام به شمار می‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار