در گفت‌و‌گو با پانا تشریح شد؛

شرط ادامه آموزش حضوری در مدارس

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شده، به نوعی یک ایمنی مناسب در جامعه ایجاد شده است که این موضوع وضعیت را به حالت تعادل بازگردانده است.

کد مطلب: ۱۲۴۱۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
شرط ادامه آموزش حضوری در مدارس

همزمان با ورود رسمی امیکرون به کشور، نگرانی‌های عمومی درباره‌ شیوع این سویه کرونا بیشتر شد بر همین اساس بسیاری معتقد بودند که به زودی تدابیر مراقبتی جدیدی از سوی دولت برای پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری به خصوص در بین دانش‌آموزان اعمال خواهد شد.

در همین باره، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با صدور اطلاعیه‌‌ای، نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام کرد. براساس این اطلاعیه امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و براساس آیین‌‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش‌ و پرورش برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تایید آموزش‌ و پرورش محل، ارزشیابی دانش‌آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می‌شود. همچنین امتحانات داوطلبان آزاد و آن گروه از دانش‌آموزان پایه دوازدهم که در خرداد و شهریور ماه موفق به کسب نمره قبولی در برخی دروس نشده‌اند، طبق برنامه، امتحان اعلامی از دوم دی ماه آغاز و به شیوه حضوری در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

مهدی اسماعیلی در خصوص شیوع امیکرون و ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این موضوع به پانا گفت: «همواره تاکید ما بر حفظ سلامت دانش‌آموزان، دانشجویان و آحاد مردم بوده است. در حوزه آموزش، دائم وضعیت را رصد می‌کنیم که خدایی نکرده با تشکیل کلاس‌های حضوری، مشکلی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود و همواره در حال پایش هستیم.»

وی افزود: «تعطیلی مدارس در طول این دو سال حکایت از این دارد که ما زمانی می‌توانیم این کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم که تهدید جانی برای دانش‌آموزان نداشته باشد. با توجه به بررسی‌هایی که انجام گرفته و واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد، به نوعی یک ایمنی مناسب در جامعه ایجاد شده است و جمعیت قابل توجهی از کل کشور واکسینه شدند که این موضوع وضعیت را به حالت تعادل بازگردانده است بر همین اساس مدارس را به صورت تدریجی بازگشایی کردیم؛ برخی از دانش‌آموزان یک روز و برخی دیگر دو روز در هفته سر کلاس درس حاضر می‌شوند.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: «این وضعیت باید کاملاً مورد بررسی قرار بگیرد. امروز سویه جدیدی به نام امیکرون وارد کشور شده است که سرعت شیوع آن نسبت به دلتا شدیدتر است اما ما پایش و بررسی می‌کنیم اگر خدایی نکرده، بازگشایی مدارس ایجاد مشکل کرد و باعث افزایش آمار مبتلایان شد و درگیری افزایش یافت، قطعاً آموزش به صورت حضوری متوقف محدود خواهد شد بنابراین شرط ادامه آموزش به صورت حضوری این است که بتوانیم ویروس کرونا را کنترل کنیم.»

اسماعیلی خاطر نشان کرد: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط است و در صورتی که خطری دانش‌آموزان را تهدید کند، حضور در مدارس را متوقف خواهیم کرد.»

گفتنی است چندی پیش نیز جلیل میر محمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ادامه روند فعالیت حضوری مدارس با توجه به سویه‌های جدید بیماری کرونا گفت که واکسیناسیون حداکثری کرونا طی این روزها آثار مثبتی را در جهت کنترل این بیماری در کشور داشته است، به طوری که آمار فوتی‌ها از حدود ۷۰۰ نفر به ۸۰ نفر در کشور رسیده است.

به گفته میرمحمدی عدم رعایت پروتکل‌ها در مدارس، می‌تواند نقطه آسیب پذیر و عامل بر هم زننده تعادل به وجود آمده باشد.

وی تأکید کرد: آنچه باید به جد پیگیری شود، پایش مبادی ورودی کشور است؛ از این رو افراد علاوه بر تست‌های PCR منفی چند روز پس از قرنطینه نیز باید به شکل مجدد این تست‌ها را بدهند. از این رو کنترل دقیق مرزها و جلوگیری از ورود افراد بدون انجام تست‌های منفی و قرنطینه به جد باید پیگیری شود، هزینه‌های تحمیلی در این شیوه هزاران بار کمتر از آسیب‌هایی است که در صورت همه گیری آن به کشور و مردم تحمیل می‌کند. اما در صورتی که همه‌گیری این سویه جدید را شاهد باشیم، قطعا محدودیت‌ها مجدد اعمال خواهند شد و نسبت به تعطیلی مدارس و کسب و کارها همچون سابق باید اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار