سرچ اینترنتی دارو از سوی بیمار، مشکل این‌ روزهای پزشکان

تهران (پانا) - فوق تخصص اینترونشنال درد گفت یکی از مشکلاتی که اینروزها پزشکان با آن روبرو هستند سرچ اینترنتی داروها از سوی بیماران مراجعه کننده است.

کد مطلب: ۱۲۴۱۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
سرچ اینترنتی دارو از سوی بیمار، مشکل این‌ روزهای پزشکان

شهرام فیروز مرنی در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: ساده‌ترین راه دارو درمانی است اما اگر بیمار به دارو جواب ندهد به جراحی باید فکر کرد. تشخیص درد مهم است. ممکن است علت درد آسیب عصب باشد. آسیب دیسک یا ستون فقرات به عصب ممکن است آسیب بزند و باید ببینیم این آسیب التهاب است یا آسیب عصب و بر این اساس داروها متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر ابتدا تشخیص درست و دارو نیز درست تجویز شود بیمار از آسیب های دیگر در امان می ماند. بخشی از داروها برای درمان آرتروزها استفاده می شودو گروه دیگر برای کنترل آسیب های عصبی است.

فوق تخصص اینترونشنال درد تاکید کرد: داروهایی که برای درمان دیسک ها استفاده می شود همه مسکن نیستند. داروهایی که ما استفاده می کنیم خاصیت های مختلفی دارد و اغلب داروهایی که ما برای کنترل درد عصب استفاده می کنیم ممکن است خواب آلودگی به همراه داشته باشد بنابراین اگر بیماری آرامبخش می خورده باید با دوز مناسب از این دارو استفاده کند تا بیمار دچار خواب آلودگی بیشتر نشود.

فیروزمرنی یادآور شد: استامینوفن ایمن ترین داروی مسکن است اما دلیل نمی شود از آن بی رویه استفاده کنیم. اگر بیش از اندازه از این دارو استفاده کنیم (7 گرم) به کبد آسیب می رسد. این دارو بسیار خوب است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

وی افزود: در برخی داروها به دلیل اشباع گیرنده های بدنی، مقاومت ایجاد می شود بخصوص درباره مسکن ها این شرایط وجود دارد اما استامینوفن این ویژگی را ندارد.

فوق تخصص اینترونشنال درد عنوان کرد: یکی از مشکلات پزشکان این است که بیمار پس از تجوز اقدام به سرچ اینترنتی نام دارو می کند به عنوان نمونه در درمان آسیب های عصبی کمر از دارویی استفاده می کنیم که در سرچ های اینترنتی آمده از این دارو برای درمان تشنج نیز استفاده می شود و بیمار امتناع می کند و در روند درمانی خلل ایجاد می شود. پزشک از دارو با آگاهی استفاده می کند و تمام عوارض دارو در بیمار بروز و ظهور نمی کند.

فیروز مرنی توضیح داد: عوارض داروهای درمان کمردرد، خواب آلودگی، عدم تمرکز و گاه تهوع است که البته در همه بیماران ایجاد نمی شود. اگر علائم شدید باشد باید بیمار با پزشک درارتباط باشد تا دارو جایگزین شود با دوز دارو کم شود. باید حداقل 2تا 3 روز از دارو استفاده شود.

وی گفت: مصرف خودسرانه داروهای درمان کمردرد بسیار خطرناک است و بیمار ممکن است دچار مسمویت دارویی شود. به عنوان نمونه داروی شخص دیابتی که کمردرد دارد با فرد معمولی متفاوت است از اینرو نباید به توصیه آشنایان در مصرف کمردرد توجه کرد.

فوق تخصص اینترونشنال درد ادامه داد: خیلی از بیماران پس از جراحی بدون اطلاع پزشک دارو را قطع می کند اما گاه بیمار مجبور است تا اخر عمر از یک دارو استفاده کند. در آسیب های عصبی این شرایط بیشتر است و ما پس از عمل، دارو را کم کم، قطع می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار