معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف اعلام کرد؛

آغاز برگزاری سومین نمایشگاه تستا از فردا

تهران (پانا) - معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف و دبیر سومین نمایشگاه تستا از آغاز به کار سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا 1400) همزمان با هفته پژوهش و فناوری از فردا 23 آذرماه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برگزاری سومین نمایشگاه تستا از فردا

مهدی پاکزاد، دبیر سومین نمایشگاه تستا اظهار کرد: مرور و بررسی آمار مربوط به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور از یک سو و خروجی‌ها و دستاوردهای آنها از سوی دیگر نشان دهنده این امر است که براساس اجرا و پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی طی دو دهه گذشته توانسته زیرساخت و ظرفیت علمی و فناورانه مناسبی در سطح کشور پی‌ریزی کند در صورتی‌که بتوان این ظرفیت و پتانسیل بالقوه را در خدمت جامعه و در راستای حل مسائل و مشکلات به‌کارگرفت شاهد پیشرفت‌ها و اتفاقات تاثیرگذار خواهیم بود. به عنوان یک نمونه می‌توان به بهره‌گیری از ظرفیت و زیرساخت علمی و فناورانه برای رفع چالش‌ها و نیازهای کشور در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد که با کوشش و تلاش بخش علمی و فناورانه کشور، نه تنها کشور از واردات بسیاری از محصولات فناورانه در زمینه رفع و کاهش اثرات ویروس کرونا بی‌نیاز شد بلکه به صادرکننده محصولات پیشرفته فناورانه نیز تبدیل شد.

معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: از اینرو با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از توان علمی و نخبگانی کشور در رفع مسائل و چالش‌های دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها، و به منظور فراهم‌سازی و تسهیل شرایط همرسانی بین بخش نیاز و تقاضای کشور با بخش عرضه و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور دبیرخانه شورای عالی عتف از سال 1397 نسبت به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) را در کنار نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های معرفی نیازمندی‌ها و تقاضاهای فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس(Reverse Expo) شناخته می‌شوند برخلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات می‌پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند. در واقع برگزاری چنین نمایشگاهی، می‌تواند پاسخی به مشکلات ناشی از عدم تامین نیازمندی‌های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی باشد.

پاکزاد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تستا گفت: مهمترین هدف نمایشگاه تستا اطلاع‌رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش‌های متنابه دستگاه‌های اجرایی‌ و شرکت‌ها و موسسات) است. کمک به مساله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان و واحدهای فناور هدف مهم دیگر نمایشگاه تستا است. علاوه بر این فرهنگ‌سازی و ترویج برگزاری رویدادهای تقاضا محور در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تستا در سطح ملی و در کنار هفته ملی پژوهش و فناوری است.

وی درباره تاثیرات برگزاری نمایشگاه تستا گفت: ارائه نیازمندی‌ها به جای عرضه توانمندی‌ها، پاسخگویی به نیازمندیهای مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، مقاوم‌سازی در برابر تحریم‌ها با اعتماد به توانمندی داخلی، بستر سازی جهت شناسایی و ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی، هدفمندسازی پژوهش‌ها و تلاش‌های فناورانه در راستای نیازهای کشور و شناسایی پتانسیل‌های موجود در کشور از جمله این تاثیرات است.

دبیر سومین نمایشگاه تستا یادآور شد:‌ اولین دوره نمایشگاه تستا در سال 1397 و با حضور 70 سازمان و شرکت و معرفی و ارائه حدود 900 نیاز پژوهشی و فناورانه آنها در حوزه­های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، صنایع شیمیایی (نمودار زیر) همزمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد. از جمله دستاوردهای این نمایشگاه می‌توان به عقد 89 تفاهم­نامه به ارزش تقریبی 120 میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی و ... اشاره کرد.

وی اضافه کرد:‌ در نمایشگاه تستا سال 1398 تعداد 85 سازمان و شرکت نسبت به ارائه حدود 600 نیاز پژوهشی و فناورانه را ارائه کردند. ماحصل آن تنظیم و امضای 350 تفاهم نامه به ارزش حدود 12000 میلیارد ریال بین شرکت‌های حضر در نمایشگاه با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. همچنین در کنار این نمایشگاه 10 رویداد ارائه چالش و مسائل توسط دستگاه‌ها و شرکت‌ها برگزار شد.

پاکزاد تصریح کرد: با توجه به تجربیات دو دوره گذشته و با هدف برگزاری منسجم و یکپارچه نمایشگاه، در سومین دوره نمایشگاه تستا به‌جای حضور انفرادی سازمان‌ها و شرکت‌ها، سعی شده است دستگاهای اصلی به همراه سازمان‌ها و شرکت وابسته در کنار هم و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دستگاه اصلی حضور داشته باشند. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در نمایشگاه تستای سال 1400 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن حمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، کانون صنعت، دانش و بازار لوازم حانگی و گروه صنعتی بارز به همراه شرکتها و موسسات تابعه که در جدول زیر مشخص شده است نسبت به ارائه نیازمندی‌های پژوهش و فناورانه خود اقدام خواهند کرد.

وی افزود: همچنین به منظور پشتیبانی و تامین مالی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها به عنوان طرف تقاضا و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان طرف عرضه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نمایشگاه تستا 1400 حضور فعالی خواهد داشت.

پاکزاد با اشاره به رویدادها و کارگاه‌های جانبی نمایشگاه تستا در سال جاری گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت و پتانسیل حضور دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات دولتی و خروجی از یک طرف و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و موسسات دانش‌بنیان از سوی دیگر در نمایشگاه تستا 1400 برنامه ریزی‌های لازم برای برگزاری 10 رویداد فناورانه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: سومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا 1400) همزمان با هفته پژوهش و فناوری از 23 تا 26 آذرماه از ساعت 8 صبح تا 15 در سالن شماره 7 نمایشگاه بین المللی تهران با ارائه نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی آماده پذیرایی از نخبگان، پژوهشگران و فناوران کشور است و امید است با حضور و مشارکت فعال شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران و دانشجویان در این نمایشگاه، گامی هر چند کوچک در مسیر رشد و اعتلای کشور برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار