برگزیده جشنواره جوان خوارزمی در زنجان:

دانش‌آموزان هیچ‌وقت از اهدافشان دست بر ندارند

زنجان (پانا) - مائده شجاعی دانش‌آموز موفق و برگزیده جشنواره جوان خوارزمی، به عوامل موفقیت خود در این جشنواره اشاره کرد و از دانش آموزان خواست برای دستیابی به اهدافشان تلاش مستمر داشته باشند و هیچ‌وقت عجله به خرج ندهند.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان هیچ‌وقت از اهدافشان دست بر ندارند

مائده شجاعی ۱۷ ساله، دانش آموز پایه دوازدهم در دبیرستان نمونه دولتی شهید سلیمانی در زنجان در حال تحصیل است. از سن ۷ سالگی سرودن شعر و فعالیت در زمینه ادبیات را آغاز کرده و به طور حرفه ای از سن ۱۳ سالگی سرودن شعر را دنبال کرده و علاوه بر شعر در زمینه‌های مختلف فرهنگی و ادبی فعالیت دارد. وی در گفت و گو با پانا در خصوص نحوه موفقیت خود اظهاراتی داشت که در ادامه از نظر می‌گذارنید.

چگونه با جشنواره خوارزمی آشنا شدید و چرا در این جشنواره شرکت کردید؟

جشنواره خوارزمی، جشنواره ای بود که در دوره اول متوسطه باآن آشنا بودیم، ولی در زمانی که وارد دبیرستان شدم متوجه شدم که این جشنواره معتبرتر از آنچه فکر میکردم است. در واقع جشنواره جوان خوارزمی اعتبار زیادی دارد حالا چه در سطح ملی و چه درصد بین المللی. این موضوع باعث شد که من چون در زمینه ادبیات فعالیت داشتم و دیدم که در محورهای جشنواره خوارزمی محور ادبیات هم وجود دارد، تصمیم گرفتم شانسم را امتحان کنم و تمام تلاشم را در این زمینه کردم.

آیا امسال اولین سالی بود که در جشنواره خوارزمی شرکت کرده‌اید؟

بله، در جشنواره جوان خوارزمی امسال اولین سال بود.

میانگین مطالعه شما در روز چقدر است؟

در حال حاضر که در سال منتهی به کنکور هستم، بیشتر وقت مطالعاتی ام را صرف مطالعه دروس می کنم، ولی اگر بخواهم بگویم چقدر زمان در روز صرف مطالعه غیر درسی می کنم، به طور متوسط ۳ ساعت است.

هدفتان ا شرکت در جشنواره خوارزمی چه بود ؟

قطعاً هدف تنها مقام آوردن نبود چه در جشنواره خوارزمی چه در سایر جشنواره ها .هدف این بود که بتوانم بیشتر یاد بگیرم و سطح کارهایم را بسنجم. درنتیجه بفهمم‌که چه راه هایی را در پیش دارم و چقدر باید تلاش کنم.

مدرسه شما و نحوه آموزش‌های آنجا چقدر در موفقیتتان تاثیر داشته است؟

در مدرسه دبیرستان که هم اکنون در آن تحصیل می کنم، فقط یک سال توانستم حضوری در خدمتشان باشم و دوسال بعدی غیرحضوری بودم. با وجود اینکه مدرسه ما غیرحضوری بود تمام تلاش شان را برای یادگیری ما می‌کردند و تعداد زیادی برنامه های علمی و فرهنگی و ادبی در تمام زمینه ها برایمان برگزار کردند و سعی می کردند آگاهی ما را افزایش دهند و این موضوع باعث شد که دانش آموزان بیشتر بتوانند پیشرفت کنند.

چه کسانی مشوق شما در این راه بودند؟

برای شرکت در این جشنواره، مشوق من خانواده ام بودند. خودم هم خیلی مشتاق برای شرکت در این جشنواره مشتاق بودم. همچنین اساتید و دوستانم من را تشویق می‌کردند و این امر باعث شد که انگیزه ام در انجام این پروژه بیشتر شود.

در مسیر موفقیت تان پیش آمده است که خسته شوید و نخواهید ادامه دهید؟

راستش نه به آن صورت که بخواهم ادامه ندهم نه. خستگی برای همه وجود دارد، یعنی ممکن است گاهی اوقات نسبت به اینکه هرچه تلاش می کنیم و به نتیجه ای نمی رسیم دل سرد شویم. به نظر من اینکه بخواهیم کلا کاری را که در حال انجام دادن آن هستیم کنار بگذاریم، یک تصمیم کاملاً اشتباه است. مخصوصاً در سن نوجوانی، که نوجوان عجول است و می خواهد زودتر به موفقیت برسد.

به نظر شما کسی که بخواهد موفق شود باید از تفریحاتش بکاهد ؟

نه اینطور فکر نمی کنم. چون زندگی ما نباید فقط تک بُعدی باشد و در یک محور بچرخد. استراحت کردن و تفریحات همراه با خانواده و دوستان برای روحیه لازم است. تفریحات باید به موقع باشد و مسیر موفقیت را برای ما هموار کند.

چه انتظاری از مسئولین دارید که برای دانش آموزان انجام بدهند؟

دانش آموزان ما خیلی مشتاق هستند که به دنبال علایق هایشان بروند و در کنار اینها درآمد و زندگی آینده شان را داشته باشند. این موضوع مسئولیت، کار مسئولین را سنگین‌تر می‌کند، به ویژه در حیطه آموزش و پرورش. اگر مسئولین بتوانند در کنار تحصیل استعدادهای دانش آموزان را پرورش بدهند و به دانش‌آموزان بیشتر توجه کنند، دانش آموزان با دغدغه کمتر و انگیزه بیشتر راهشان را ادامه می دهند.

چه صحبتی با دانش آموزان دارید؟

صحبتی که با دانش آموزان هم سن و سال خودم دارم این است که هیچ وقت از مسیری که با عشق و علاقه انتخاب کرده اند خسته نشوند و با همین علاقه ای که نسبت به هدفشان دارند به راهشان ادامه دهند. هیچ وقت برای رسیدن به موفقیت عجول نباشند . از لحظه به لحظه زندگی شان استفاده کنند به خدا توکل کنند تا به همه اهدافشان برسند.

خبرنگار : نگین سپهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار