محمد خزاعی: سینمای مستند، عدالتخواه و پرسشگر است

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در پیامی تاکید کرد سینمای مستند پرسشگر و عدالتخواه است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
محمد خزاعی: سینمای مستند، عدالتخواه و پرسشگر است

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دکتر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز از جشنواره «سینماحقیقت» با انتشار پیامی برای سینماگران سینمای مستند آرزوی موفقیت کرد. در این پیام نوشته شده است: حقیقت بهترین راهنماست | حضرت علی (ع)


در عصری زندگی می کنیم که سینما و تصویر، بیشترین تأثیر را بر بازآفرینی معنا و درک انسان از رویدادها و وقایع دارد. صاحبان صنعت سینما در جهان، همواره می کوشند با جادوی تصویر، جهانی تازه خلق کنند و در این میان، سینمای مستند، مشتاقان بی شماری دارد. این سینما که انصافا، جوهره فرهمندی و فرهیختگی سینمای ایران در آن متجلی است، در این زمانه پرتشویش، بیش از هر زمان دیگر رسالت بزرگ غبارزدایی از حقیقت سترگ زمانه ما را -که تلاش انسان در بند و در جست‌وجوی سعادت است- برعهده دارد.


«گام دوم انقلاب» و شروع فصلی نو در حرکت عدالت‌طلبانه ملت شریف ایران، یقینا به مدد سینمای مستند و بهره‌گیری از گوهر ناب آن در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و مصاف با جنگ رسانه‌ای نظام سلطه میسر خواهد بود. این سینما، سینمای «کاوشگری» و «جست‌وجوگری» است. نگاهی به آن‌سوی واقعیت (فراتر از واقعیت) و به ذات «حقیقت» دارد و باید بیش و پیش از هر رسانه دیگر، از دروغ و لعاب مبرا باشد.


پیوند انقلابی و جسورانه این سینما با متن حقیقت و با روح جامعه است. پس بی گمان، پرسش‌گر و چالش‌گر است و با عدالت‌خواهی، آزادگی، عزت ملی و کرامت اخلاقی معنا می‌یابد.


سینمای حقیقت، سینمای اخلاق، امید، اندیشه‌ورزی و عدالت‌خواهی است و این افق نگاه، باید در سیاستگذاری‌های «گام دوم سینما» در دهه پنجم انقلاب دیده شود.نگاره‌های فریبنده، گاه این سینما را از رسالت راستینش دور می‌کنند. «سینماحقیقت»، سینمای چنبره‌زدن بر پلشتی‌ها و غرقه‌شدن در پلیدی‌ها و زشتی‌ها نیست، که سینمایی زیبایی‌آفرین، روشنی‌بخش و امیدساز است. بیش از هر گونه سینمایی، قابلیت بهره‌وری از فرهنگ، ادبیات، تاریخ، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی و ... دارد و افزون بر همه مسئولیت‌هایش، رسالتی راهبردی در پهنه دیپلماسی عمومی دارد. پیوند این سینما با متن فرهنگ‌های ریشه‌دار، فولکلورغنی، مظاهر و زیبایی‌شناسی اقوام ایرانی و جلوه‌های بی‌نظیر فرهنگ اسلامی، می‌تواند در خدمت منافع ملی، فرهنگ عمومی و دیپلماسی فرهنگی باشد.


پس نیاز است در فرایند خلاقیت این سینما، به متون و محتوای ملی، اخلاقی، فرهنگی و ادبی و اسطوره‌های‌مان تکیه کنیم و به ساخت ایرانی زیبا بیندیشیم. جشنواره «سینماحقیقت»، ویترین خلاقیت‌ها و رهیافت‌ها و دریافت‌های یک‌ساله این سینما و جایی برای محک، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی است و نیز، محملی برای انتقال دانش و تجربه سینماگران جهان و بستری برای رسیدن به استانداردهای روز. پانزدهمین جشنواره«سینماحقیقت»، شعله فروزانی است برای درخشندگی، بالندگی و رنگارنگی سیمای این سینما. امید که این شعله را خاموشی نباشد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از امروز پنجشنبه 18 آذرماه آغاز شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار