چه کسانی برای اولین بار در هیات انتخاب فجر چهلم حضور دارند؟

جشنواره چهلم با غیردولتی‌ترین ترکیب هیات انتخاب در تاریخ جشنواره

تهران (پانا)- موضوع داوری در بخش سودای سیمرغ جشنواره همواره یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه ترین بخش‌های جشنواره در این 39 دوره برگزار شده بوده اما امسال و در جشنواره چهلم شاهد حضور چهره‌هایی در این هیات انتخاب هستیم که برای اولین بار تجربه چنین عرصه حساسی را پشت سر می‌گذارند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره چهلم با غیردولتی‌ترین ترکیب هیات انتخاب در تاریخ جشنواره

در روزهای گذشته ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیات انتخاب سودای سیمرغ در چهلمین جشنواره فیلم فجر را معرفی کرد و نکته مهم این اتفاق این است که بیشتر اعضای این هیات هفت نفره، اولین حضور خود را در این رویداد سینمایی تجربه می‌کنند.
سابقه‌دارهای داوری جشنواره فجر
در میان هیات انتخاب امسال که شامل بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، اسماعیل بنی‌اردلان (مدرس)، پوران درخشنده (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، حسین زندباف (کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر)، مجید شاه حسینی (پژوهشگر و مدرس)، اسفندیار شهیدی (فیلمبردار و کارگردان) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) می‌شود، «اسفندیار شهیدی» و «محمدحسین نیرومند» بیشترین حضور را در هیات انتخاب سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌اند.
سهم اندک زنان سینماگر در داوری جشنواره فجر
سهم زنان سینماگر در بین اعضای هیات انتخاب و داوری بسیار کمتر از مردان است و «پوران درخشنده» جزو کسانی است که به‌عنوان داور یا عضو هیات انتخاب در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر بوده است.
کسانیکه تا به حال در جشنواره فجر داوری نکرده‌اند
«بهروز افخمی»، «اسماعیل بنی‌اردلان»، «مجید شاه حسینی» و «حسین زندباف» کمترین حضور را در جشنواره‌های فیلم فجر داشته‌اند یا اصلاً در 39 دوره گذشته در میان اعضای هیات انتخاب قرار نگرفته‌اند.
هیات انتخاب امسال برخلاف 7 دوره گذشته غیردولتی‌ترین ترکیب است. اغلب دوره‌ها اکثریت هیات انتخاب مدیران دولتی (عضو شورای پروانه ساخت و نمایش یا مدیر نظارت و ارزشیابی و... ) بودند. اما در هیات انتخاب جشنواره چهلم، بیشتر سینماگرند یا چهره دانشگاهی.
چهلمین جشنواره فیلم فجر را می‌بایست نخستین گام جدی دولت سیزدهم در یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویدادهای صنعت سینمای ایران دانست. جشنواره‌ای که قرار است تولیدات سینمایی راه‌یافته به «بخش‌های مسابقه» را به‌عنوان آثاری منطبق و برخوردار از سه معیار اصلی «اخلاق‌مداری» و «امید آفرینی» و «آگاهی بخشی» معرفی کند.
به جرات می‌توان گفت این دوره یکی از بهترین و پویاترین ترکیب‌های هیات انتخاب در 7 سال اخیر است. یک ترکیب کاملاً سینمایی و غیردولتی. با حضور تنها یک مدیر فرهنگی که تازه آن هم یکی از بهترین‌ها و باسواد‌ترین مدیران دولتی است.
ثبت چهره‌های جدید و بدون حضور مدیر دولتی در پرونده هیات انتخاب فیلم فجر نشان می‌دهد که این اعضا در مقایسه با دوره‌های گذشته خیلی سینمایی و دانشگاهی هستند و نسبت به ادوار اخیر، سهم سینماگران در هیات داوری بالاتر رفته و دیگر شاهد حضور مدیران گل‌درشت نیستیم.
جشنواره فجر نیاز به سیاست‌گذاری شفاف دارد و بی‌تردید زمانی می‌تواند اعتبار اولیه خود را مجدداً به دست بیاورد که تنها فیلم‌های ارجمندتر را انتخاب و از آن‌ها تجلیل کند و به نام افراد و رانت‌ها و سفارش‌ها در نحوه انتخاب و داوری آثار توجهی نداشته باشد. شاید بتوان گفت امسال با ترکیبی که برای انتخاب فیلم‌ها معرفی شده شانس فیلم‌های با کیفیت افزایش یابد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، بازبینی فیلم‌های بلند سینمایی متقاضی حضور در جشنواره تا پایان آذر ادامه خواهد داشت و اسامی حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران روز ۵ دی اعلام خواهد شد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار