اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از صفر شدن مرگ‌‌ومیر کرونا در برخی استان‌ها تا نگرانی از ورود «اومیکرون» به کشور

تهران (پانا) - صفر شدن مرگ و میر کرونا در برخی استان‌ها، موافقت با تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد 18 سال به بالا، افزایش تعداد روزهای آلوده در تهران، نگرانی از ورود سویه اومیکرون به کشور، شناسایی مقصران حادثه اتوبوس خبرنگاران و احیای معاونت سیاسی در قوه قضاییه بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۳۵۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
از صفر شدن مرگ‌‌ومیر کرونا در برخی استان‌ها تا نگرانی از ورود «اومیکرون» به کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۶ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۷۵۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۹ هزار و ۹۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۵ میلیون ۸۹۲ هزار و ۵۷۴ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۳۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

صفر شدن مرگ و میر کرونا در برخی استان‌ها

این در حالی است که در هفته‌ای که سپری شد برای اولین بار، تعداد فوتی‌های کرونایی در ۱۴ استان کشور به صفر و یک رسید به‌طوری که استان‌های قم، اردبیل، مرکزی، هرمزگان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، هیچ موردی از مرگ و میر نداشتند و استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان و مازندران، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشتند. همچنین در هفته‌ای که گذشت، تعداد شهرهای قرمز کرونایی به صفر رسید و ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۱۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۴۶ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۱۹ دُز رسید.

موافقت با تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد 18 سال به بالا

تزریق دُز سوم واکسن کرونا بیش از یک ماه است که در کشور آغاز شده است و حالا حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که تمامی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا بر تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالاتر از 18 سال در کشور تاکید کردند و چگونگی انجام و زمان بندی این کار توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری های واگیر این وزارتخانه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نگرانی از سویه اومیکرون

سویه اومیکرون جدیدترین سویه ویروس کرونا است که دستکم در 17 کشور دنیا فراگیر شده است و نگرانی از ورود این سویه که به گفته پزشکان سرعت انتقال بیشتری نسبت به سایر سویه‌های کرونا دارد، به کشور افزایش یافته است. محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در هفته‌ای که سپری شد، گفت هنوز نمونه‌ای از ابتلا به اومیکرون به عنوان سویه جدید ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده و آزمایشگاه‌ها در حال رصد این مساله هستند.

انگ‌زدایی؛ رویای بیماران ایدزی

در هفته‌ای که سپری شد بزرگداشت روز جهانی ایدز نیز بود. سید احمد سیدعلینقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار مرکز تحقیقات ایدز ایران تاکید کرد که همچنان مساله انگ در بیماری اچ.آی.وی مهم‌ترین دغدغه این بیماران است و همچنان در کشور این نیاز وجود دارد که درباره انگ ِ بیماری و همچنین رفتارهای پرخطر در جامعه اطلاع‌رسانی صورت بگیرد مخصوصا در مورد رفتارهای پرخطر در جامعه.

به گفته وی، در دنیا 11 گروه جمعیت کلیدی مورد توجه قرار دارد که در ایران 5 جمعیت کلیدی در زمینه بیماری ایدز مورد توجه است. زمانی گفته می‌شد اگر اچ.آی.وی در جمعیت‌های کلیدی که شامل معتادان تزریقی، زندانیان، زنان آسیب‌پذیر، همجنسگرایان و ترنس‌ها می‌شود، کنترل نشود خطرآفرین خواهد بود و اکنون باید به اچ.آی.وی در جمعیت عمومی جامعه توجه کرد چون ممکن است افراد مبتلا در هیچ کدام از این گروه‌ها نباشند.

تهران غرق در آلودگی هوا

کیفیت هوا در شهر تهران طی هفته‌ای که سپری شد، در شرایط ناسالم بود به طوری که در اغلب روزهای آلوده بیش از 20 ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شرایط آلودگی قرار داشتند. در پی این آلودگی کمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار شد و تصمیماتی مبنی بر ممنوعیت تردد کامیون‌ها در شهر تهران و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی مصوب شد.

شناسایی مقصران حادثه اتوبوس خبرنگاران

اتوبوس حامل خبرنگاران عصر روز چهارشنبه دوم تیرماه در محور ارومیه - نقده واژگون شد و در جریان این حادثه ۲ تن از خبرنگاران جان خود را از دست دادند. محمد داس‌مه، وکیل پایه یک دادگستری که پرونده واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست را به عهده گرفته است، طی هفته‌ای که گذشت در صفحه توییتر خود نوشت: «حسب رأی دادسرای عمومی و انقلاب نقده طبق نظریه کمیسیون عالی تصادفات، نظریه هیأت فرماندهی پلیس راه آذربایجان غربی و نظریه سازمان راهداری و حمل و نقل کشور تقصیر مسولان‌ سفر، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه و دبیر ستاد احیای استانی محرز است.» وی همچنین نوشت: «‏در پرونده اتوبوس خبرنگاران، در مرحله تحقیقات مقدماتی علاوه بر راننده، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب نقده اتهام متوجه چند ‎مدیر دولتی هم شده لذا پرونده به سبب توجه اتهام به این مدیران دولتی از دادسرای نقده (دادسرای محل وقوع جرم) به دادسرای صالح ارجاع شد.»

احیای معاونت سیاسی در قوه قضاییه

معاونت سیاسی در قوه قضاییه احیا شده است و در هفته‌ای که گذشت، قاضی ناصر سراج از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه منصوب شد. قاضی سراج پیش از این دادستان نظامی تهران بود و مسئولیت‌های مختلف قضایی از جمله مشاور ریاست قوه قضاییه، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، عضو معاون دیوان عالی، معاون سیاسی- امنیتی دادستان کل کشور، معاون دادگستری و سرپرست محاکم کیفری و دادسرای جنایی تهران و قضاوت در پرونده های مهمی از جمله پرونده‌ فساد سه هزار میلیاردی در کارنامه وی به چشم می‌خورد. ساختار معاونت سیاسی ریاست قوه قضاییه در زمان ریاست مرحوم آیت الله یزدی ایجاد شد. این پست پس از دوره مدیریتی آیت الله یزدی در دستگاه قضایی منحل شد که پس از انتصاب قاضی سراج از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، برای بار دیگر معاونت سیاسی رئیس قوه قضاییه احیا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار