قانونی به نفع فوتبال ایران به ضرر فوتبالیست ایرانی

راه بازگشت از خلیج هموار شد

تهران (پانا) - وضع قانونی در کنفدراسیون فوتبال آسیا در راستای حمایت این کنفدراسیون از تیم‌های عربی، می‌تواند نتایج خوبی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
قانونی به نفع فوتبال ایران به ضرر فوتبالیست ایرانی

کوچ دسته جمعی ستاره‌ها به حاشیه خلیج فارس، معضلی است که از سال‌های پایانی دهه 90 میلادی گریبان‌گیر فوتبال ایران شد و پس از درخشش در جام جهانی 1998 و با ورود گسترده پول به فضای فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک به یک بازیکنان ایرانی برای درآمد بیشتر راهی فوتبال این کشورها می‌شدند، روندی که همچنان ادامه دارد و در همین نقل و انتقالات تابستاتی گذشته هم دیدیم که ستاره‌های ملی‌پوشی مانند محمد حسین کنعانی‌زادگان، احمد نورالهی و مهدی قایدی و ... قید حضور در فوتبال ایران را زدند و راهی کشورهای قطر و امارات شدند تا درآمد بالاتری داشته باشند.

شوک بزرگ به فوتبال ایران

داستان حضور فوتبالیست‌های ایرانی در کشورهای امارات و قطر، داستان دیروز و امروز نیست و متوقف هم نخواهد شد اما وضع قانونی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا ممکن است این روند را به حداقل برساند.

ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال درخواست فدراسیون فوتبال عربستان قانونی را وضع کرده که براساس آن سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان آسیا تغییر کرده است. پیش از این هر تیم حاضر در لیگ قهرمانان آسیا اجازه حضور 4 لژیونر را در لیست خود داشت (3 بازیکن غیر آسیایی و یک بازیکن آسیایی). اما در فرمت جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا، به تیم‌ها سه پیشنهاد شده که می‌توانند از هر دو فرمول استفاده کنند. البته در هر دو فرمول یک عنصر قطعی است، تعداد بازیکنان خارجی هر تیم از چهار بازیکن به شش بازیکن افزایش یافته است.

در اولین گزینه هر تیم می‌تواند 4 بازیکن اروپایی و 2 بازیکن آسیایی را در لیست خود داشته باشد و براساس فرمول دوم اجازه استفاده از 5 بازیکن اروپایی و یک آسیایی به تیم‌ها داده می‌شود، فرمول‌هایی که چندان دور از انتظار نیست تیم‌های متمول حاشیه خلیج فارس از دومین فرمول تبعیت کنند و بازار بازیکنان غیر آسیایی داغ‌تر از قبل شود.

تبعات تغییر قانونی برای فوتبال ایران

قانون جدید دست تیم‌های عربی را برای خرید بیشتر باز کرده است و آنها محدودیت کمتری برای ریخت و پاش دارند و با توجه به عدم وجود قانون فیرپلی مالی در کنفدارسیون فوتبال آسیا، طبیعی است که تیم‌های حاشیه خلیج فارس اولویت خود را بر جذب ستاره‌های اروپایی و آمریکایی پا به سن گذاشته بگذارند و با توجه به جذابیت آنها، اولویت برایشان خرید این دسته بازیکنان باشند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در تلاش است تا این قانون را از ابتدای لیگ قهرمانان آسیا 2023 آغاز کند و البته کشورهای حاشیه خلیج فارس هم برای تبعیت از این قانون قصد دارند فصل آینده لیگ‌های کشور خود را شبیه همین قانون اجرا کنند.

بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که فصل آینده بسیاری از ستاره‌های ایرانی که در فوتبال قطر و امارات حضور دارند فرصت ادامه کار در این کشورها را از دست بدهند و جای آنها به ستاره‌های نامدار و پا به سن گذاشته برسد؛ روندی که از نظر مالی به ضرر ستاره‌های ایرانی خواهد شد اما از نظر فنی به لیگ برتر ایران کمک بزرگی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار