در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی مطرح شد؛

ملکی: مجلات رشد باید علمی باشند اما داشتن سبقه دینی هم ضروری است

تهران (پانا) - معاون وزیر گفت هدایت دینی با دو ضلع علم و هنر پیوند داشته باشد و باید بر روی این مقوله برنامه‌ریزی کرد زیرا در این صورت، دفتر انتشارات به دفتر تمدن‌ساز تبدیل خواهد شد؛ در واقع علم و هنر در کنار روحیه هدایت‌گری دینی تمدنی را می‌سازد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: مجلات رشد باید علمی باشند اما داشتن سبقه دینی هم ضروری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مراسم تکریم محمدابراهیم محمدی و معارفه محمدصالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان، مدیران و روسای گروه‌های دفتر انتشارات و فناوری آموزشی صبح امروز دوشنبه 8 آذرماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسن ملکی تکریم و معارفه را امری طبیعی در ساختار اداری خواند و گفت: جابه‌جایی در مدیریت، موضوعی تفسیری و تأویلی نیست و به سادگی قابل فهم است بنابراین افرادی که مسلط هستند، خوب معنای این جا به جایی را درک می‌کنند زیرا آنچه رخ می‌دهد یک امر طبیعی است، و در هر سازمانی امکان وقوع آن وجود دارد.

وی محمدابراهیم محمدی را فردی وظیفه شناس خواند و افزود: جناب آقای محمدی در این دفتر، به تقاضای من حضور پیدا کردند و طی مدت زمان فعالیتشان، وظایف خود را به حد کمال انجام دادند لذا در حد توان و امکانی که برای ایشان مهیا بود، تلاش کردند، همین امر نیز، باعث شد اقدامات و فضاهای خوبی، به واسطه این فعالیت‌ها ایجاد شود لذا من صمیمانه از ایشان تشکر می‌کنم.

در مسیر تحول نخواهیم ایستاد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تواضع، ادب، انسانیت، گذشت و تغافل از جمله صفات جناب آقای محمدی است لذا می‌توان گفت که ایشان به لحاظ اخلاقی کم‌نظیرهستند و کم‌تر کسی در خلق و خوی انسانی شبیه ایشان است. از جهت اداری و حرفه‌ای نیز ایشان در موضوع رسانه اهل فکر و نظرهستند و تجارب بسیار خوبی داشته‌اند. اقدامات ایشان در بخش‌هایی نظیر چند رسانه‌ای کردن مجلات رشد، پیگیری ماده قانونی 828، رمزینه‌های سریع پاسخ و جشنواره‌های رشد قابل تقدیر است اما از آنجایی که امروز ماشین سازمان پژوهش در جاده تحول قرار دارد و در حال حرکت است، باید با قوت بیشتری قدم برداریم.

ملکی خاطر نشان کرد: من کسی نیستم که بایستم و ایستادن را برای خود حرام کرده‌ام. من با خود عهد بسته‌ام که در مدیریت، امروزم با دیروز و فردایم با امروز متفاوت باشد.اگر چنین پیشرفتی نداشته باشیم به مقاصد بلند نخواهیم رسید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به معرفی محمد صالح مذنبی پرداخت و گفت: جناب آقای مذنبی، دانشجوی دکتری در رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی هستند لذا رشته‌ای کاملا مرتبط با این عرصه دارند زیرا ما در بعضی امور به تفکر فلسفی احتیاج داریم البته مقصود من تفکر فلسفی صرف نیست و نگاه ما به سمت تفکر فلسفی است که عمل منطقی و حکیمانه را به دنبال داشته باشد.

ملکی، حضور محمد صالح مذنبی را حاصل شناختی طولانی مدت از رزومه او دانست و بیان کرد: به واسطه تناسب تجارب آقای مذنبی با فضای کار سازمان، و بر اساس شناختی که از روحیه ایشان و فعالیت‌هایشان در موضوع آموزش مجازی، رسانه‌های مختلف و ... داشتم، از مدتها پیش، خواستار حضور ایشان در این دفتر بودم که خوشبختانه میسر شد. ایشان از جهت منش و روش یک فرد متدین، ارزشی، و ارزش‌گرای اصیل هستند که بسیار پرانرژی و اهل نوآوری و مبتکر شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: شهید مرتضی مطهری در جایی فرمودند که برخی از افراد دور از منطق هستند اما زمانی که به آنان نزدیک شوید، فلسفه اند و بسیار نزدیک به عرفان هستند. من نیز معتقدم که آقای مذنبی نیز اینگونه خواهند بود و این مساله را بر اساس تجربه شناختی که از ایشان دارم، نقل می‌کنم و معتقدم که تشریف فرمایی ایشان به دفتر منشأ تحولات، مودت، مهربانی، قاطعیت‌های به‌جا و تحولات عمیق در راستای جاده تحول خواهد بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ماشین سازمان پژوهش در جاده تحول نخواهد ایستاد البته ممکن است که این ماشین، در یک نقطه، به دلیل خستگی راننده یا نقص فنی به طور موقت متوقف شود اما ادامه راه تحول قطعی است.

ملکی به مراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز در نخستین جلسه معارفه بر اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش تاکید کرد و خواستار ادامه مسیر تحول شد لذا ایشان به صورت صریح از این موضوع پشتیبانی می‌کنند، و ما باید در سازمان این روند تحولی را سرعت دهیم. امروز مسیر کار کاملا مشخص است و امیدواریم که با حضور آقای مذنبی، و تخصص و تعهد ایشان کار سرعت پیدا کند.

افزایش ملموس بازدید روزانه از سایت رشد

در ادامه این جلسه، محمد ابراهیم محمدی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در دفتر فناوری و انتشارات آموزشی پرداخت و گفت: بسیار خرسندم که با سربلندی از این دفتر خداحافظی می‌کنم زیرا طی مدتی که به خدمت مشغول بودم، به لطف خداوند، و با سربلندی و پاک دستی موفق به انجام وظایف خود شدم. در این مسیر، و در عرصه رمزینه‌های سریع پاسخ، کتاب‌ها و بخش‌های مختلف تمام تلاش خود را انجام دادم و با پشتیبانی و حمایت همکاران عزیزم، توانستم آنچه را که در توان من بود، در طبق اخلاص قرار دهم و به اجرا برسانم.

وی افزود: آنچه که در این دفتر دیدم، جلوه‌های زیبای همکاری بود که در هر یک از بخش‌ها به خوبی ظاهر شد البته آرزوی من این بود که بتوانم بیش از این، پررنگ و موثر ظاهر شوم اما امیدوارم که خداوند این میزان از تلاش ما را مورد قبول قرار دهد.

محمدی ضمن تشکر از اعتماد ریاست سازمان بیان کرد: زمانی که من به این دفتر وارد شدم، سایت رشد روزانه 3500 بازدید کننده داشت که امروز به 17 هزار نفر رسیده است. در بخش دیگر، تمامی مجلات رشد، دارای وبسایت شدند البته این قطعا شکل ایده آل کار نیست و جای کار هنوز وجود دارد.

نا امیدی ابزار دشمن است و باید مقابل آن ایستادگی کنیم

محمد صالح مذنبی نیز در ادامه جلسه، گفت: امیدوارم که در مواجهه با اعتمادی که به این سرباز کوچک انقلاب شده، بتوانم خوب ظاهر شوم و خدمتی به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی در ساحت تربیت داشته باشم، و خدمتی ماندگار و سازنده به جا بگذارم.

وی افزود: لازم است که جلساتی را با معاونین، کارشناسان و بخش‌های مختلف داشته باشیم، تا بتوانیم برنامه‌ای در راستای رشد و ارتقا، و در بخش‌های مورد نیاز برای رشد و تحول ایجاد کنیم و یک کار ماندگار، ارزشمند و ذی قیمت ارائه کنیم.

سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: آنچه ما از انقلاب به عنوان نسل امروز می‌فهمیم، این است که انقلاب و نظام انقلابی، چشم انداز یک تمدن نوین است که بر پایه مبانی اسلامی، جهان بینی اسلامی و توحیدی قرار گرفته است. به گفته بسیاری از اندیشمندان غربی و متفکران اسلامی، تمدن نوین اسلامی می‌تواند نسخه الهام بخش و نجات بخش برای کل بشر و همه جوامع اسلامی باشد. در واقع نقطه شروع این تمدن، و آغاز انقلاب اسلامی در سال 1357 بود که به همت همه جوانان آن زمان رقم خورد. در واقع ایثار و فداکاری‌ها در این عرصه، زمینه را فراهم کرد تا با همه مشقت و سختی‌ها، امروز انقلاب به بار بنشیند.

مذنبی، با اشاره به رنج خانواده‌های شهدا و جانبازان گفت: خاطرات مبارزان و خانواده‌های شهدا، به ما یادآوری می‌کند که هر چه تلاش کنیم، باز هم نمی‌توانیم، شایسته این همه جانفشانی عمل کنیم. امروز به برکت جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی طراحی شده که بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم به عنوان دستگاه کارگزار و دولت اسلامی، این تفکر را در منطق فرایندها، برنامه ریزی‌ها، اندیشه ورزی ها، ساختار سازی و نهادسازی‌ها، تربیت سرمایه انسانی و اقدام در میدان اجتماعی کشور قرار دهیم، انشاالله دولت اسلامی ما می‌تواند، به جامعه‌ای دست پیدا کند که با نگاه کارخانه انسان سازی سراسر تفکر، اندیشه، سبک و رفتار آن اسلامی باشد. طبعا وقتی یک جامعه اسلامی شکل گیرد، می‌تواند مقدمه تمدنی باشد که ریشه در گذشته و نگاه به آینده دارد.

وی تاکید کرد: امروز، هر چه ما در نظام تعلیم و تربیت کشور برنامه ریزی و اندیشه ورزی کنیم، تحت عنوان ایجاد دولت اسلامی و توحیدی است و به دنبال دولتی است که بر پایه وحی و تفکر فطری پایه ریزی شده است. نقطه مقابل همه این حرفها ناامیدی است که می‌تواند شامل مضیقه‌ها، کمبود حمایت‌ها، موانع خارجی، داخلی، بی عدالتی‌ها و ... باشد لذا باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ادامه داد: یکی از مهمترین مفاهیم پایه در بیانیه انقلاب اسلامی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، که در طول ادوار مختلف رو به نوجوانان، جوانان، مسئولین و نخبگان بیان شده، همین کلمه امید است زیرا دشمن روی همین کلمه سرمایه گذاری کرده است و قصد دارد مردم و مسئولین را به نقطه ناامیدی و کلمه نمی‌تواند، برساند لذا ما به عنوان کارگزار نظام تعلیم و تربیت باید در این امید بدمیم و نسل امروز را امیدوارانه تربیت کنیم.

مذنبی خاطر نشان کرد: ما امروز نسبت به تمدن اسلامی مدیون هستیم و حتی اگر سالها بگذرد، باز هم در پیشگاه خداوند پاسخگو خواهیم بود لذا مهم این است که یکدیگر را، به عنوان زنجیره‌های به هم پیوسته، ببینیم و کار کنیم زیرا همه ما روزی این جایگاه‌های مدیریتی را تحویل خواهیم داد.

وی در ادامه خواستار ارائه گزارش‌های تخصصی برای برنامه ریزی در این عرصه شد و گفت: لازم است که جلساتی تخصصی با همکاران بخش‌های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم ظرفیت‌های این بخش را در شاخه‌های مختلف، فنی، نرم افزاری و میزان پیشرفت دفتر در بخش‌های مختلف، مورد بررسی قرار دهیم و برای این آن، برنامه ریزی کنیم.

در ادامه سید کمال شهابلو، معاون برنامه‌ریزی و تولید مجلات رشد گفت: مجلات رشد در دوران مدیریت جناب آقای محمدی چند رسانه‌ای شد و کرونا عملا چندان نتوانست ما را غافلگیر کند لذا با توجه به اینکه سال گذشته و امسال مدارس حضوری نبودند، باز هم، ما توانستیم محتوا را با همان شرایط و کیفیت در فضای مجازی و وبسایت‌ها ارائه دهیم.

وی افزود: در بخش مجلات رشد 169 شماره در یک سال تحصیلی تولید می‌شود لذا می‌توان گفت که به صورت میانگین، تقریبا هر یک و نیم روز، یک مجله تولید می‌شود و حجم کار نسبتا در این بخش وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و تولید مجلات رشد ادامه داد: امروز هر یک از مجلات رشد، دارای یک وبسایت هستند ضمن اینکه در فضای مجازی نیز هر کدام از این بخش‌ها به صورت اختصاصی معرفی شده‌اند و سعی در ارتباط مناسب با مخاطبان داریم.

کیومرث جهانگردی معاون ساماندهی دفتر انتشارات نیز، در بخش دیگری از این جلسه به وظایف بخش منابع آموزشی و تربیتی اشاره کرد و گفت: در حوزه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، ما چهار گروه داریم که دو گروه آن مربوط به استاندارد سازی تحت عنوان «استاندارد سازی منابع مکتوب» است.

وی افزود: دو گروه در این بخش، به بررسی منابع موجود می‌پردازند البته منظور ما فراتر از استانداردسازی است و سعی داریم که تمام اقدامات فضای تعلیم و تربیت را رصد کنیم. تا امروز تدوین، 15 سند استاندارد آغاز شده و در دست انجام است که انشاالله به زودی در شورای علمی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای مصوب شدن آماده می‌شود.

ملکی در این بخش از جلسه بر لزوم توجه به بررسی کتاب‌ها در مرحله پس از چاپ تاکید کرد و گفت: وظیفه ما در سازمان بررسی کتاب‌ها در مرحله پس از چاپ است و به هیچ عنوان وارد مرحله پیش از چاپ نخواهیم شد لذا آثاری که خواستار استاندارد سازمان هستند، توسط همکاران باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آرزوهای من این است که یک پدر و مادر وقتی وارد کتابفروشی می‌شوند به دنبال کتابهایی با مهر مورد تایید سازمان باشند اما ما هنوز برای رسیدن به این بخش فاصله زیادی داریم البته همین که کار را آغاز کرده‌ایم، قابل تقدیر است.

محمدرضا شکرریز معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات نیز در ادامه جلسه گفت: ادغام معاونت فناوری با دفتر کمک آموزشی، از جمله رویدادهایی بود که به دلیل تغییر ساختار شکل گرفت و سبب شد که اقداماتی نیز به صورت برون سپاری انجام شود.

وی افزود: در این دفتر چهار بخش وجود دارد که یکی مربوط به تولید، تدوین و نظارت است. نرم افزار نیز، بخش دیگری است که شامل جشنواره کتاب، عکس و فیلم می‌شود. تولید محتوا در سامانه رشد و جشنواره فیلم رشد نیز از جمله فعالیت‌های این دفتر است که تاکنون دنبال شده است.

فریبا کیا، نیز در بخش دیگری از جلسه بر لزوم توجه به پیچیدگی کار این دفتر تاکید کرد و گفت: به دلیل پیچیدگی‌های مختلف وزارتخانه، سازمان پژوهش جایگاه متفاوتی را در این بخش دارد زیرا عملا مغز و تفکر در این نقطه تولید می‌شود و مدیریت اندیشه‌های دانش آموزان، در این سازمان شکل می‌گیرد.

وی افزود: در واقع نگرش‌ها نسبت به اهداف تعلیم و تربیت در این نقطه شکل می‌گیرد که حساسیت های خاص خود را دارد. نکته اینجاست که دفتر انتشارات علاوه بر ماموریت تالیف، وظیفه تصویرسازی توانایی‌‌های علمی سازمان را برای فضای بیرون به عهده دارد ضمن اینکه همراه کردن سرمایه‌های بخش غیر دولتی و همسو کردن آن با سازمان نیز از دیگر اهداف این بخش است که به این دفتر پیچیدگی‌های خاصی می‌بخشد و باعث تفاوت آن می‌شود که باید به آن توجه کرد.

هنر و عقلانیت باید در کنار هدایت دینی قرار گیرد

در بخش پایانی این جلسه، حسن ملکی بر لزوم توجه به پتانسیل‌های موجود در دفتر انتشارت و فناوری آموزشی تاکید کرد و گفت: در این دفتر چند بعد اساسی و ارزشی وجود دارد لذا ما باید در برنامه‌ریزی‌ها به این عوامل توجه کنیم. بعد هنری یکی از بخش‌های این دفتر است که سبب رفت و آمد و حضور هنرمندان در این دفتر خواهد شد و می‌تواند فضایی برای توسعه هنر فراهم کند.

وی افزود: در سخنان من، منظور از هنر، هنر در معنای عام کلمه است زیرا هنر ماهیتاً امری سیال است و با احساسات و عواطف افراد سر و کار دارد. بدیهی است که اگر هنر تنها بماند، ممکن است، در موقعیتی قرار گیرد که کارایی لازم را نداشته باشد بنابراین هنر در این دفتر باید با ارکان دیگر تکمیل شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بعد علمی جنبه دیگر این دفتر به شمار می‌رود زیرا عالمان، متخصصان و سردبیران متفکر مجلات، در این بخش رفت و آمد دارند و به این واسطه منطق و عقلانیت وارد این دفتر می‌شود بنابراین اگر ما منطق و عقلانیت این عالمان را در کنار عواطف و احساسات هنرمندان قرار دهیم، می‌بینیم که تا حدودی یکدیگر را کامل می‌کنند. بعد سوم اما بعد هدایتی است که باعث کمال دو بعد دیگر می‌شود.

ملکی تصریح کرد: اگر دو بعد هنر و علم، بدون هدایت دینی وارد عمل شوند، عاقبت خوشی به دنبال نخواهد داشت لذا باید هدایت دینی با دو ضلع علم و هنر پیوند داشته باشد، و ما باید بر روی این مقوله برنامه ریزی داشته باشیم زیرا در این صورت، دفتر انتشارات به دفتر تمدن ساز تبدیل خواهد شد. در واقع علم و هنر در کنار روحیه هدایت گری دینی تمدنی را می‌سازد که ما به دنبال آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ما با سکولاریسم میانه‌ای نداریم زیرا دین ما، برنامه‌ای حداکثری را مهیا می‌کند، که از جزء تا کل، در آن، قاعده است لذا ما باید دین را در کاری که انجام می‌‌دهیم وارد کنیم و حاضر و ناظر کنیم البته منظور از حضور دین شکل منطقی و قابل پذیرش آن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از سوالات مهم در این مسیر، این است که جلوه فطرت‌گرایی توحیدی در مجلات رشد به چه معناست؟ و یا اینکه جلوه فطرت‌گرایی توحیدی در استانداردهایی که می‌سازیم، کجاست؟ بدیهی است که فطرت‌گرایی توحیدی مربوط به برنامه درسی ملی است و این برنامه مانند یک چتر بالای سر همه ما قرار دارد. همه ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه از فطرت گرایی توحیدی به عنوان یک رویکرد، الهام بگیریم؟

ملکی، مجلات رشد را رکن مهمی خواند و گفت: مجلات رشد باید علمی باشند اما داشتن سبقه دینی نیز، ضروری است به این معنا که بتوانیم یک جهت گیری دینی قابل دفاع در این مجلات داشته باشیم نه اینکه صرفا به چاپ آیات قرآن در مجلات اکتفاء کنیم و آن را دینی بنامیم. در این مسیر ممکن است، مجله‌ای، آیه و حدیث نداشته باشد اما دینی شناخته شود اما لازمه این امر، حضور هیئت تحریریه هوشمند است زیرا باید کارهای حساسی در این عرصه دنبال شود.

وی افزود: هرکسی که به مجلات رشد، قدم می‌گذارد، باید بداند، این مجلات حرمت دارد، و این فضا متعلق به تعلیم و تربیت، و آموزش و پرورش است. به نظر من هر کجا که متعلق به آموزش و پرورش باشد، یک معبد و محل عبادت است. در این مسیر باید بین انبساط هنری و ضوابط هدایت‌گری دینی توازن وجود داشته باشد، و قیود منطقی رعایت شود چرا که در این فضا، امکان باز یا بسته عمل کردن نیست بلکه جای منطق، عقلانیت و هدایت گری است. آیت‌الله جوادی آملی نیز در بحث عقل می‌فرمایند، هرچیزی را که عقل تأیید کند، در قلمرو دین قرار می‌گیرد بنابراین هر چیزی را بتوان به شکلی قوی استدلال کرد، تبدیل به یک امر دینی می‌شود. زیرا پیامبر درونی انسان عقل است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: پیامبر اکرم، یک شریعت بیرونی به نام دین عرضه کردند اما همه ما یک شریعت و پیامبر درونی نیز داریم که نام آن استدلال است لذا وقتی هر چیزی را که به محضر عقل ببرید، پاسخ درستی دریافت خواهید کرد، کما اینکه امام علی (ع) فرمود: اگر تقوا نبود من زیرک‌ترین فرد عرب بودم.

ملکی تعادل را یک ضرورت خواند و گفت: دفتر فناوری و انتشارات آموزشی، دارای حساسیت‌های خاصی است که بین احساسات هنری، عقلانیت علمی و هدایت‌گری دینی شناور است و اینکه چگونه، مباحث را مهندسی کنیم، بستگی به تلاش‌های انجام شده دارد لذا امیدوارم که جناب آقای مذنبی در این مسیر موفق عمل کنند.

در بخش پایانی این جلسه، حکم محمد صالح ذنبی به عنوان سرپرست دفتر فناوری و انتشارات آموزشی به ایشان ابلاغ شد و طی ابلاغی نیز از محمد ابراهیم محمدی، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار