رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ترکمنستان:

اولویت سیاست خارجی ایران ارتقای همکاری‌ با همسایگان است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه و منطقه را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت حضور در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌تواند در جهت توسعه همکاری‌های منطقه و نیز تحکیم روابط دو جانبه با کشورهای همسایه مؤثر باشد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اولویت سیاست خارجی ایران ارتقای همکاری‌ با همسایگان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شنبه شب پیش از عزیمت به ترکمنستان به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) درباره اهداف این سفر، اظهار داشت: این اجلاس با شعار «همراه هم باشیم برای آینده بهتر و آینده پیش‌رو» به ریاست ترکمنستان برگزار خواهد شد و اقدامات انجام شده در سازمان اکو مورد بررسی قرار گرفته و تصمیماتی برای توسعه همکار‌ی‌ها برای آینده اتخاذ خواهد شد.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اولویت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه، اظهار داشت: معتقدیم ارتقای همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی به نفع کشورهای منطقه است.

رئیسی تأکید کرد: سیاست ارتباط با همسایگان از محورها و اولویت‌هایی است که همواره در جهت رشد و ارتقای آن برنامه داشته و حرکت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری افزود: در جریان این سفر همچنین دیدارهای دو جانبه‌ای با کشورهای شرکت‌کننده انجام خواهد گرفت.

رئیسی دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری و مسئولین عالیرتبه ترکمنستان را از دیگر برنامه‌های سفر خود به این کشور دانست و گفت: ایران و ترکمنستان از ارتباطات همسایگی برخوردار هستند و در زمینه موضوعات مهمی از جمله گاز، ترانزیت و تبادلات تجاری بحث و گفت‌‌وگو خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از این نشست، در راس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس ‌سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عازم ترکمنستان شد.

سید ابراهیم رئیسی با بدرقه آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد عشق آباد پایتخت ترکمنستان ترک کرد.

رئیس‌جمهوری با حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین المللی و بویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین خواهد کرد.

رئیسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت ‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهوری است.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. ‌

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یکشنبه هفتم آذر ماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود.

منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی بویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را در اختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه‌ای قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار