ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس

تهران (پانا) - شاید ایجاد زیرساخت‌های لازم تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس آغاز فصل جدیدی برای آموزش و پرورش باشد و آموزش سنتی خاتمه پیدا کند که سال‌ها عده‌ای در این راستا مقاومت کردند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم تکنولوژی و هوشمندسازی مدارس

به گزارش یکتاپرس، گسترش بیماری کرونا در سال‌های اخیر سبب شد تا مدارس تعطیل و آموزش به صورت مجازی انجام شود. در روزهایی که خانواده‌های ایرانی درگیر آموزش‌های نوین از راه دور فرزندان خود هستند، خلاء بسیار بزرگی در بخش فضای آموزشی و رشد تکنولوژی به چشم می‌آید.این امر نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته به مقوله بسیار مهم که امروز در سیستم‌های آموزشی دنیا از آن استفاده می‌کنند، توجه کافی نشده است.

زمانی که به دلیل گسترش بیماری کرونا؛ مدارس تعطیل و آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شد، اکثر کشورها بدون هیچ دغدغه‌ای در فضایی مناسب به حیات آموزشی خود ادامه دادند و مشکلی در سیستم آموزش و پرورش آنها به وجود نیامد.

بسیاری از کشورها به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم در این راستا توانستند در روزهای تعطیلی بلند مدت مدارس؛ شرایط آموزشی را مهیا کنند. گسترش بیماری کرونا؛ ما را به این مسئله مهم روی آورد که در بسیاری از حوزه‌های فناوری نسبت به دنیا عقب هستیم. فرصت‌های بسیاری برای قوی‌تر کردن زیر ساخت‌ها وجود دارد که بر اساس آن می‌توانیم به سمت تکنولوژی‌های نوین آموزشی و حوزه‌های مختلف در بحث فناوری با دنیا همسو شویم.

امروز شاهد هستیم شخصی به عنوان وزیر آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود که در سوابق او ریاست فناوری و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش هم دیده می‌شود.

کسی که این حوزه را به خوبی می‌شناسد، امروز به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود و به دلیل آشنایی کافی با این حوزه؛ قطعا می‌تواند به عنوان یک فرد موثر در ورود تکنولوژی‌های آموزشی نوین گام‌های موثری بردارد.

سیاست‌های وزارت آموزش و پروش قبل از گسترش بیماری کرونا، به رشد تکنولوژی نوین آموزشی توجه ویژه‌ای نداشت و بسیاری از طرح‌های آقای نوری، رئیس فناوری و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در آن زمان به دلیل الویت طرح‌های دیگر نادیده گرفته می‌شد و به جهت عدم حساسیت مسئولین ارشد؛ بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های موثر ایشان نادیده گرفته شد.

امروزه با گسترش بیماری کرونا و نیاز به آموزش از راه دور به ما تلنگر زد که اگر آن طرح‌ها و برنامه‌ها در همان زمان معین اجرایی می‌شد، اکنون شاهد همچین ضعفی در سیستم آموزش از راه دور و آموزش نوین نبودیم. با توجه به اینکه دو سال از عمر برنامه شاد می‌گذرد اما همچنان این برنامه با مشکلات بسیاری همراه است.

اکنون در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و تمامی نیازهای بشر نسبت به سال‌های گذشته هم متفاوت شده است. فراموش نکنیم در عصری زندگی می‌کنیم که با جملاتی همانند اینکه بیماری کرونا سرزده بود و احتمال آموزش از راه دور را نمی‌دادیم نمی‌تواند راه گشا باشد؛ بلکه در این عصر همانند کشورهای دیگه در بخش تکنولوژی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

باید در بخش فناوری و تکنولوژی به روز شویم و این کاملا اشتباه است که منتظر بمانیم تا مشکلی پیش بیاید و بعد برویم تا معضلات موجود را برطرف کنیم. امروزه دنیا به سمت هوشمندسازی شهرها ، هوشمندسازی مدارس و محیط‌های آموزشی پیش می‌رود. فناوری و گسترش تکنولوژی در حوزه آموزش می‌تواند به ما کمک کند تا درهای جدیدی از علم برای فرزندانمان باز شود و خلاء آن امروزه در سیستم آموزشی ما به صورت محسوسی احساس می‌شود.

اکنون بهترین شرایطی که در سیستم آموزشی کشورمان وجود دارد، معرفی آقای نوری فارغ از همه مزیت‌هایی که به عنوان یک معلم و کسی که تمامی سطوح آموزش و پروش را به خوبی می‌شناسد؛ علی‌رغم همه این موارد، او آشنا به مسائل مالی و از جنس اقتصاد آموزشی و جنس اقتصاد معیشتی برای فرهنگیان عزیز است.

نوری مزیت مهم دیگری هم دارند که در بخش فناوری آشنایی کافی دارند. این ویژگی خوب آقای نوری سبب می‌شود که آموزش و پرورش نوین و به روزی داشته باشیم. شاید این آغاز فصل جدیدی برای آموزش و پرورش باشد و آموزش سنتی خاتمه پیدا کند که سال‌ها عده‌ای در این راستا مقاومت کردند تا سیستم آموزشی ما از حالت سنتی به حالت مدرن تغییر پیدا نکند.

یقیقا آقای نوری در این راستا داری تجربه، تخصص و صاحب ایده هستند و ایشان می‌توانند آموزش و پرورش مدرن و با فناوری‌های به روز را جایگزین آموزش و پرورش سنتی کنند. انشالله ایشان، هوشمندسازی مدارس که دغدغه فعالان حوزه آموزش و پرورش است را به واقعیت تبدیل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار