حقابه دائمی تالاب میل مغان تامین شد

اردبیل (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل خبر داد با پیگیری‌های مستمر حقابه دائمی تالاب سد میل مغان با همکاری آب منطقه‌ای تامین شد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حقابه دائمی تالاب میل مغان تامین شد

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل، سعید شهند، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: کانال تالاب میل مغان، یک هزار و ۶۵۰ متر و با دبی ۲۰۰ تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه است که با تأمین حقابه این تالاب خیال مسئولین و فعالین محیط زیست از بابت این تالاب راحت شد.

وی تصریح کرد: تالاب سد میل مغان یکی از بهترین تالاب‌های کشور و استان است و به دلیل قرار گرفتن در مرز دو کشور ایران و آذربایجان می‌توان به عنوان تالاب صلح و دوستی نامگذاری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: همه ساله با شروع فصل پاییز و حاکمیت سرما در روسیه و شمال اروپا، تالاب میل مغان به مدت ۶ ماه میزبان هزاران قطعه پرنده در ۷۲ گونه مختلف است.

شهند بیان کرد: تاکنون ۷۳ گونه پرنده بومی و مهاجر، ۱۱ گونه خزنده، ۱۳ گونه ماهی گرم آبی، ۳ گونه دوزیست و ۱۱ گونه پستاندار خشک زی و یک گونه پستاندار آبزی بنام نوتریا در تالاب سد میل مغان شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: هرگونه شکار و صید پرندگان مذکور ممنوع است و مأموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه روزی در حال گشت زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به احیای گونه گاماروس در دریاچه نئور اذعان کرد: برای احیای دریاچه نئور برنامه جامع زیست محیطی توسط بخش خصوصی ترسیم شده است و در چهار سال آتی اجرا خواهد شد.

شهند بیان کرد: بیشترین جمعیت ماکروسکوپیک موجود در دریاچه نئور را نوعی سخت پوست به‌نام گاماروس با نام علمی Gamarus fasiaticus تشکیل می‌دهد ذخایر فراوان گاماروس فضای مناسبی را برای پرورش ماهی قزل‌آلا فراهم کرده است که در کنترل جمعیت حشرات موذی منطقه نقش مفیدی دارند.

وی ادامه داد: به علت دارا بودن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد طبیعی، این دریاچه یکی از مراکز مهم تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست در امور آبزیان به شمار می‌آید.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان احیای تالاب نئور، پاک‌سازی و جمع‌آوری گیاهان زائد و کنترل گونه مهاجم کاراس در دستور کار است.

شهند بیان کرد: برابر مقررات از ورود دام غیر مجاز به این نقاط برخورد می‌شود در این راستا تاکنون چندین پرونده تخلف در مراجع قضائی تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار