ایران و عراق برای گردشگر بیشتر مذاکره کردند

تهران (پانا) - حدود ٩ میلیون نفر سالانه بین ایران و عراق جابه‌جا می‌شوند. برای افزایش این سفرها و سامان‌دهی آن، هیأتی متشکل از ٣٨ آژانس گردشگری عراقی به ایران سفر کرده و مذاکرات جدی را با طرف ایرانی شروع کرده است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران و عراق برای گردشگر بیشتر مذاکره کردند

به گزارش ایسنا، هیأت گردشگری عراق که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های گردشگری است که به ایران سفر کرده، قرار است تا روز جمعه پنجم آذرماه مذاکراتی را با جمعی از آژانس‌های ایرانی داشته باشد تا سفر عراقی‌ها به ایران سامان‌دهی شود. دو طرف می‌گویند دغدغه‌شان حضور پررنگ دلال‌هایی است که نگرانی‌ها و مشکلاتی را در این بازار به وجود آورده است.

این هیأت که رییس اداره گردشگری استان کربلا نیز آن‌ها را همراهی می‌کند، از روز چهارشنبه، سوم آذرماه وارد شهر مشهد شده‌ تا ظرفیت‌های درمانی و گردشگری سلامت را در یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر عراقی‌ها بررسی کند. این گروه علاوه‌بر شرکت در B2B از امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی شهر مشهد نیز بازدید خواهد داشت.

هیأت‌های عراقی بیشتر در راه ایران

پیش از آغاز نخستین دور مذاکرات آژانس‌های گردشگری دو کشور، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در همایش مشترک فعالان گردشگری ایران و عراق که با حضور پررنگ نمایندگان وزارت امور خارجه ایران، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در یکی از هتل‌های مشهد برگزار شد، با تأکید بر این‌که توسعه و تسهیل زیارت امام رضا (ع) اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد، با اشاره به سفر هیاتی از عراق به استان‌های غربی در هفته‌های گذشته و همچنین گروه بزرگی از آژانس داران عراقی که به شهر مشهد سفر کرده است، افزود: این برنامه در هفته‌های آینده استمرار خواهد داشت و استان گلستان نیز هفته آینده میزان گروهی از عراقی‌ها در ایران خواهد بود، بنابراین حضور فعالان گردشگری در ایران نه‌تنها فرصتی برای توسعه مناسبات مشترک با استان خراسان رضوی که برای همه استان‌ها است.

عزیز التمیمی، نماینده شرکت‌های گردشگری عراق نیز در سخنانی به همکاری دو کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: البته که بعضی از استانداردها آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود. امیدواریم مسؤولان رسیدگی کنند.

مذاکره ایران و عراق برای گردشگر بیشتر

محمدرضا دشتی اردکانی، رییس فراکسیون گردشگری در مجلس نیز با اعتقاد بر این‌که در سه ماه گذشته، دولت سیزدهم باعث تحول گردشگری شده است، به هیأت عراقی و ایران پیشنهاد کرد در پایان مذاکرات سند توسعه گردشگری امضا کنند.

سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان و رییس کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس که به زبان عربی سخنرانی کرد، با اشاره به سطح روابط مردم دو کشور، برای توسعه روابط دوجانبه و امنیت گردشگران اعلام آمادگی کرد.

افزایش ظرفیت صدور ویزای ایران

محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه نیز از افزایش ظرفیت ویزا به‌ویژه برای کشورهای همسایه خبر. داد و افزود: هیچ‌گاه هیچ دولتمردی روابط مردم ایران و عراق را برای لحظه‌ای متوقف نکرده است، شاهد آن مراسم اربعین امسال بود که با وجود تعیین سهمیه برای حضور زوار، مردم خود وارد عمل شدند و آن حادثه بزرگ را شکل دادند.

او ادامه داد: وزارت امور خارجه براساس شرح وظایف خود و قانون ورود اتباع خارجی به عنوان متولی روادید، درحال شکل‌دهی ظرفیت جدید است تا با پایان کرونا، روابط خود را با کشورها به ویژه همسایگان تنظیم کند.

او یادآور شد که ایران بیش از ١٢ نوع روادید دارد که گردشگری سرآمد همه آن‌ها است. سامانه روادید الکترونیک وزارت امور خارجه نیز سامانه دارای برند در دنیا است. در این سامانه مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ظرفیت آن درحال افزایش است.

ادیب با اشاره به محدودیتی که در ٢٠ ماه گذشته همزمان با همه‌گیری کرونا بر صدور روادید اعمال شد، اظهار کرد: محدود شدن به ویزای سلامت، برای وزارت امور خارجه، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مشکلاتی را به دنبال داشت. اگرچه، از طرفی هم عامل زنده شدن روابط دو کشور در حوزه درمان بود. با این حال، امیدواریم با احیای روادید گردشگری شاهد توسعه بیش از گذشته رفت و آمد گردشگران دو کشور باشیم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همچنین متذکر شد که دوران کرونا تمام نشده و اگر پروتکل‌ها در تورها و سفرهای انفرادی رعایت نشود، شاید دوباره از طریق ستاد ملی کرونا در دو کشور محدودیت‌هایی برای سفر ایجاد شود، بنابراین ضمن احیای روابط گردشگری باید مراقب پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

ادیب همچنین از تلاش‌هایی برای تنظیم پروتکل روادید گردشگری از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و گردشگری خبر داد.

صدور روزانه ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزای ایران برای عراقی‌ها فقط در بصره

علی عابدی، سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان این درخواست که راه سفر به عراق برای ایرانی‌ها همانند مسیری که برای سفر عراقی‌ها به ایران باز شده است، تسهیل شود، اظهار کرد: لازم است موانع این مسیر را احیا کنیم و برای رفع آن اقدام کنیم.

او همچنین یادآور شد: اگرچه ویزای سفرهای هوایی بین دو کشور منتفی شده، اما ویزای مرزی و زمینی بین ایران و عراق هنوز برقرار است.

عابدی گفت: کنسولگری ایران در بصره روزانه بین ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزا برای عراقی‌ها صادر می‌کند.

او همچنین از دولت عراق درخواست کرد صدور ویزای زمینی مسافران و زائران ایرانی را تسهیل کند، چرا که برای همه شهروندان به ویژه مرزنشینان ایرانی، امکان‌پذیر نیست، به‌ویژه آن‌که برای رفتن به نجف چند نوبت سفر هوایی باید انجام دهند.

جابه‌جایی ٩ میلیون نفر در سال بین ایران و عراق

مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا نیز به جابه‌جایی ٩ میلیون نفر در یک سال بین عراق و ایران اشاره کرد و گفت: در ١٠ سالی که در اداره گذرنامه مشغول به کار بودم، به یاد نمی‌آورم بین دو کشور چنین مبادله جمعیتی صورت گرفته باشد. امیدوارم با برداشته شدن روادید بین دو کشور، جمعیت بیشتری در خاک ایران و عراق سفر کنند.

او که ورود هیأت عراقی به "وطن دوم‌شان ایران" را خوش‌آمد گفت، بیان کرد: در کربلا شاهد مهمان‌نوازی مردم این کشور به زائران ایرانی بوده‌ام. آن‌ها از مال خود می‌گذشتند تا از زائر امام حسین (ع) پذیرایی کنند.

کریمی در ادامه به روند تسهیل روادید ببین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: از سال ٢٠١٨ روادید ببین ایران و عراق به درخواست جمهوری اسلامی و با اصرار فعالان گردشگری دو کشور رایگان شد، یعنی ویزا صادر می‌شد، اما وجهی برای آن گرفته نمی‌شد. پس از آن دوبار تجربه لغو روادید داشتیم، یک بار در اربعین پیش از کرونا که سه میلیون و ۴٠٠ هزار ایرانی به عراق سفر کردند، یک بار هم لغو روادید از سوی ایران برای عراقی‌ها صورت گرفت.

وی یادآور شد: در دوران کرونا نیز سعی کردیم یار شما برادران عراقی باشیم و برای بیماران روادید صادر کردیم، وقتی که دنیا صدور ویزا را متوقف کرده بود.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به سفر هیات بزرگ عراق به ایران، اظهار کرد: اکنون فرصتی برای توسعه و سامان‌دهی ارتباط‌های گردشگری فراهم شده است، هر چه بتوانیم سامان‌دهی داشته باشیم جمعیت بیشتری می‌تواند از این فرصت برای رفت و آمد استفاده کند.

او تاکید کرد: باید در عراق تورهای گردشگری سلامت از طریق آژانس افزایش یابد.

مذاکره ایران و عراق برای گردشگر بیشتر

در ادامه این نشست، نخستین دور از مذاکرات رو در روی آژانس‌های گردشگری ایران و عراق صورت گرفت. بیشتر آژانس‌های ایرانی حاضر در این نشست از استان خراسان رضوی و شهر مشهد بوده‌اند. این مذاکرات تا روز جمعه پنجم آذرماه در شهر مشهد ادامه خواهد داشت.

هیأت عراقی که متشکل از آژانس‌های عراقی از شهرهای مختلف این کشور است، در ادامه بازدیدی از یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی شهر مشهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار