معاون نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش:

فناوری در پساکرونا باعث بازنگری در اهداف آموزشی می‌شود

تهران (پانا) - معاون نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، از لزوم توجه به حوزه فناوری و بازنگری اهداف در آموزش و پرورشِ پساکرونا سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۳۳۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
فناوری در پساکرونا باعث بازنگری در اهداف آموزشی می‌شود

جلسه شورای عالی آموزش و پرورش شهر تهران، با حضور مجید رعنایی، معاون نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی، عبدالرضا فولادوند؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و شورای معاونین آموزش و پرورش شهر تهران در محل اداره کل برگزار شد. این جلسه در خصوص هماهنگی‌های لازم برای بازدید گروه نظارتی شورای عالی از مناطق و مدارس تشکیل شد.

مجید رعنایی در این نشست، با اشاره به اینکه طی سال‌های طولانی، برنامه‌های نظارتی یکسانی برای مدارس وجود داشته؛ اما هم اکنون شرایط به کلی تغییر کرده است گفت: «لازم است بدانیم که نظارت باید منجر به تغییر رفتار شود. در یک سمت از نظارت، قانون‌گذار است و سمتی دیگر، مجری. یافته‌های نظارتی، به مجری طرح، اطلاع می‌دهد که به کدام بخش‌ها توجه لازم نشده است. همچنین این یافته‌ها به قانون‌گذار هشدار می‌دهد که واقعیت‌های قابل اجرا را ارائه دهد و با دیدی آرمانی به حل مسائل نگاه نکند.»

وی افزود:‌ «هدف این است تا مصوبه ٩٧٧ به بهترین نحو اجرا شود و اثربخش باشد. یکی از رهیافت‌هایی که از گزارش‌های شورای معاونین آموزش و پرورش شهر تهران استنباط شد این است که آموزش و پرورش دیگر نمی‌خواهد به دوران پیشاکرونا بازگردد؛ بنابراین باید از تجربه‌های دوران کرونا برای آینده استفاده کرد.»
رعنایی با اشاره به اینکه «فناوری» در حال کمک به جوامع برای رسیدن به اهدافشان است، گفت:‌ «در پساکرونا به فناوری بسیار وابسته خواهیم بود. فناوری به ما می‌گوید هدف‌هایمان را بازنگری کنیم و یا حتی با توجه به تجربیاتی که به دست آوردیم محتواها، روش‌های تدریس و ارزشیابی و... را تغییر دهیم.»
معاون نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های نظام آموزشی، کارهای پژوهشی است، از لزوم استفاده از ظرفیت پژوهشگران برای دست‌یابی به پاسخ‌های مربوط به مسائل بزرگ سخن گفت.

مجید رعنایی، در پایان با تاکید بر اینکه باید به عواملی که باعث موفقیت یا شکست برنامه‌ها می‌شوند توجه کرد، گفت:‌ «عنایت به این موارد کمک می‌کند تا در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرا بهتر و درست‌تر عمل کنیم. در طول این سال‌ها اقدامات موثر پژوهشی را از سوی پژوهشگران مشاهده نکردیم. بیشتر مقالات خارجی را ترجمه کردیم؛ این یعنی خودمان تولید کننده دانش‌ نبودیم و صرفا مصرف‌گرا عمل کردیم. امیدوارم در خصوص این مهم نیز تدابیر موثری اندیشیده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار