پخش فیلم مستند « دستهای ماندگار» از شبکه۴

تهران (پانا) - زندگی حرفه ای استاد عباس عبادی از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه اول آذرماه پخش خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۳۳۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
پخش فیلم مستند « دستهای ماندگار» از شبکه۴

به گزارش روابط عمومی، فیلم مستند «دستهای ماندگار» به زندگی استاد عباس عبادی از پیشکسوتان هنر سفالگری اختصاص دارد‌.
استاد عباس عبادی در سال ۱۳۳۰ ه.ش در نطنز و در خانواده ای هنرمند که پیشینه سفالگری در آن به دوره قاجار می رسید,زاده شد. وی از همان دوران کودکی,هنر اجدادیش را با شاگردی نزد پدرش, مرحوم استاد محمد عبادی دنبال کرد. وی پس از وقفه ای که با در گذشت پدرش در کارش ایجاد شده بود از سال ۱۳۵۸ ه. ش کارگاهی را که از چهار نسل قبل از خود به میراث برده بود بار دیگر دایر نمودند و هم اکنون تمامی ۲۵ مرحله کار تولید سفالینه های گل سنگی منقوش زیر لعابی را که بسیار پیچیده است, خودشان انجام میدهند و در تزیین آنها از نقوش اسلیمی ,هندسی ,نمادها, و سمبل های ایرانی و برخی نقوش اساطیری کهن مانند خورشید خانم ,شیر بالدار و…استفاده می کنند.
نطنز ۶ هزار سال تاریخ سفالگری دارد و قرن‏‌ها زادگاه سفالینه‌سازی با لعاب‌های فیروزه‏‌ای، زیرلعابی وجلاکاری و مینایی سده‌‌‌های میانه بوده است و چیره‌دست‌ترین کاشی سازان را برای اصفهان صفوی پرورش می داده است. تا چند دهه پیش بیش از سی کارگاه پررونق کوچک و بزرگ در نطنز وجود داشت و یکی از مراکز ساخت و صدور انواع قطعات سرامیکی بوده است اما امروز تنها یک کارگاه از سلسله سرامیک‌سازان سنتی در آن باقیست که آن هم کارگاه عبادی است.

مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.
تهیه کننده علیرضا حسینی/ کارگردان بیژن شکر ریز/ سرپرست علمی دکتر شهین اعوانی/ پژوهش و طراحی سوال محبوبه کلانتری/تصویربردار پوریا لایی/ صدابردار: احمد طایی/ تدوین :بدرالدین سعادتی/ مدیرتولید و عکاس حمید سهرابی/ موسیقی پیروز ارجمند/ تیتراژ و گرافیک حمید حسینی/ مدیرروابط عمومی و تبلیغات رسانه ای سمیرا فراهانی

باز پخش برنامه: سه شنبه حوالی ساعت۱۴ و جمعه حوالی ساعت 12

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار