بیش از 3 هزار مدرسه در فارس، فاقد کتابخانه هستند

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس از فعالیت بیش از 3 هزار و 980 کتابخانه در مدارس این استان خبر داد و افزود این در حالی است که همچنان بیش از 3 هزار مدرسه فاقد کتابخانه هستند.

کد مطلب: ۱۲۳۳۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بیش از 3 هزار مدرسه در فارس، فاقد کتابخانه هستند

فرهاد اسماعیلی امروز در آیین گرامیداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی که در دبیرستان حاج حسین مختارنامه آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 19 هزار کتابخانه کلاسی ویژه دانش‌آموزان ابتدایی نیز در سطح استان فارس وجود دارد، ادامه داد: در سال تحصیلی 1400-1399 بیش از 58 هزار و 650 کتابخانه کلاسی و 455 کتابخانه آموزشگاهی تجهیز شده‌اند و بیش از 4 میلیارد و 867 میلیون ریال کتاب برای کتابخانه‌های دانش‌آموزی در استان خریداری شده است.

وی با اشاره به ضرورت کتاب‌خوانی گفت: آنچه که امروز ضرورت دارد راهکارهای ترویج کتاب‌خوانی و تحقق افزایش سرانه مطالعه در کشور است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: ما پیروان دینی هستیم که در کتاب آسمانی ما خداوند به قلم و خواندن سوگند یاد می‌کند و این بیانگر اهمیت دین ما بر علم‌اندوزی و کتابخوانی است و از سویی دیگر ما در کشوری هستیم که پیشینیان ما مخترع خط بوده‌اند و اختراع خط به جیرفت برمی‌گردد و الفبایی که در جیرفت کشف شد بسیار پیشرفته بوده است و از این جهت سرانه مطالعه در کشور ما باید بیش از سایر نقاط باشد.

اسماعیلی یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه را حمایت از تولیدات کودک و نوجوان دانست و افزود: بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که اگر وارد عرصه کتاب شویم و از مولفان و نویسندگان کودک و نوجوان حمایت کنیم، شاهد رشد و ارتقای سطح مطالعه دانش‌آموزان خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه کودک و نوجوان کسی می‌تواند کتاب بنویسد که کودکان را بشناسد و با واژگان کودک و نوجوان آشنا باشد، از این رو بهترین افراد معلمان هستند و معلمان باید از هر فرصتی برای مطالعه و ترویج کتاب‌خوانی در کلاس‌های درس بهره بگیرند و موضوعات درسی را به کتاب‌های کودک و نوجوان پیوند بزنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: معلمان با توجه به شناختی که از ذائقه و دنیای واژگانی دانش‌آموزان و کودکان دارند می‌توانند به مولفان قابل اعتماد و موفقی در این زمینه تبدیل شوند.

اسماعیلی با اشاره به تشویق دانش‌آموزان به نویسندگی، گفت: نویسندگی را در دانش‌آموزان نباید الزاما به سمت چاپ کتاب سوق داد بلکه باید با خاطره‌نویسی، داستان‌نویسی و انشا‌نویسی آنان را به نویسندگی علاقمند کنیم.

اپوی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ذائقه دانش‌آموزان گفت: باید به صورت نرم و برنامه‌ریزی شده سلایق و علایق دانش‌آموزان را به سمت موضوعات اخلاقی سوق دهیم.

رییس آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز نیز در ادامه این مراسم گفت: زمانی یک جامعه به فرزانگی و سعادت خواهد رسید که سرانه مطالعه خود را همواره افزایش دهد و کار روزانه او خواندن کتاب باشد.

احمدرضا شاه‌علی افزود: خواندن کتاب، جامعه‌ای که به دنبال رشد است را متعالی می‌کند و امیدواریم در کنار هم محفل کتاب و کتاب‌خوانی را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم.

به گفته وی، ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر شیراز، ۶۴ هزار دانش‌آموز دارد که در 350 مدرسه مشغول تحصیل هستند، که با توجه به مهاجر پذیر بودن این ناحیه، بیش از یک هزار دانش‌آموز امسال به جامعه آماری آن افزوده شده است.

وی از چاپ و تالیف 36 جلد کتاب توسط دانش‌آموزان ناحیه ۴ شیراز در سال جاری خبر داد.

در پایان این مراسم از 20 نفر از معلمان و دانش‌آموزان مولف شیرازی تقدیر شد و از 4 جلد کتاب تالیف شده توسط معلمان استان فارس در زمینه کودک و نوجوان نیز رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار