آموزش مجازی، امتحانات حضوری، چالشی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند

دماوند (پانا) - حالا حدود دو سال است که باز شدن مدارس و درس خواندن مجازی از دغدغه‌های جامعهٔ دانش‌آموزان و معلمان است. اما حالا چالش‌ها بر این است که آموزش‌ها مجازی و امتحانات حضوری باشند یا هر دو حضوری شوند.

کد مطلب: ۱۲۳۲۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی، امتحانات حضوری، چالشی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند

هم‌اکنون و پس از 20 ماه تعطیلی مدارس به علت شیوع پاندمی کرونا، تعداد زیادی از دانش آموزان علاقه‌مند هستند که مدارس باز شود و آموزش‌ها حضوری باشند، اما آن‌ها معتقدند که انتظار زیادی است آموزش‌ها مجازی باشند، ولی امتحانات حضوری باشد، پس بهتر است هم آموزش، هم امتحانات حضوری باشند. همچنین دانش‌آموزان می‌گویند درس خواندن مجازی هم ابعاد مثبت و هم ابعاد منفی دربردارد. برای مثال می‌توان در موقع نیاز به مرور مطالب پرداخت و به فیلم‌ها و آموزش‌ها رجوع کرد، اما نکته مهم این است که آنها کلاس‌های مجازی را مثل کلاس‌های حضوری مهم نمی‌دانند. از معایب دیگر آن می‌توان به تدریس نامناسب برخی معلمان و به موقع ارسال نکردن مطالب اشاره کرد؛ اما با این حال نمی‌توان زحمات معلمان و همچنین تلاش دانش‌آموزان را نادیده گرفت و قدردان نبود.

مریم رشیدی، دبیر هنرستان زینبیه آموزش و پرورش دماوند، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«اگر زیرساخت‌ها آماده شود و مدارس از نظر امکانات بهداشتی شرایط مقابله با شیوع بیماری کرونا را داشته باشند با تدابیری که باید اندیشیده شود به نسبت تعداد دانش‌آموزان و سایر موارد می‌توان به حضوری شدن مدارس نزدیک شد، ولی با توجه به شرایط بیماری کرونا در سطح جهان نه فقط در سطح ایران که هر روز شیوع بیماری بیشتر می‌شود، به یکباره نمی‌توان چنین کاری کرد.»

وی بیان کرد: «می‌دانیم که شرایط فضای مجازی چقدر به نظام آموزشی آسیب زده و موجب افسردگی‌هایی در جامعهٔ معلمان و دانش‌آموزان شده، ولی از سوی دیگر مسئله سلامتی و جان دانش‌آموزان و معلمان مطرح است و صرفاً به خاطر آموزش‌ها که دچار اُفت شده، نمی‌توان سلامتی این جامعه را به خطر انداخت و باید با درایت به این مسائل نگاه کرد.

رشیدی خاطرنشان کرد: «شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد که آموزش به سمت مجازی پیش برود. در این روش‌ها ظاهراً نیاز به حضور فیزیکی نبوده، اما در اجرا فراز و نشیب‌ها و کمبودهایی وجود داشته و دارد که موجب کاهش کارآمدی روش غیرحضوری و مجازی نسبت به حضور در مدرسه شده است. حذف بخش مهمی از پرورش به مباحث آموزشی، ناتوانی خانواده‌ها در تامین تجهیزات آموزشی، نبود بستر مناسب و دیگر موارد برای فعالیت‌های مجازی، مشکلاتی را به سطح کیفی آموزش وارد کرد.»

این دبیر تاکید کرد: «همچنین از مزایای مجازی بودن کلاس ها می‌توان به این اشاره کرد که دانش‌آموز می‌تواند هر موقعی که می‌خواهد به آن مهارت رجوع کرده و مجدد مطالب را مرور کند که این یکی از فواید بسیار خوب آموزش مجازی است و بیشترین فایده در راستای بهداشت و سلامت را داشت.در واقع، در این شرایط حادّ بیماری در دنیا، چاره‌ای جز این شیوه آموزشی که معایب زیاد و مزایایی دارد، نبود.»

وی افزود: «من معتقدم از این به بعد آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری باید باشد، حتی بعد از کرونا هم از هر دو شیوهٔ تدریس استفاده شود بهتر است.»

دبیر هنرستان زینبیه درباره امتحانات حضوری گفت: «این کار با توجه به مقطع قابل اجرا است؛ مثلاً دورهٔ متوسطه به‌خصوص متوسطهٔ دوم هیچ منافاتی ندارد و حتی رشته‌های نظری هم می‌توانند امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنند، چرا که دانش‌آموز می‌داند این شیوهٔ آموزش چگونه است و برای درس خواندن خود هدف و برنامه‌ریزی دارد و قطعاً می‌تواند این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارد؛ ولی اگر جدی نگیرد نمی‌تواند به خوبی در امتحانات موفقیت لازم را داشته باشد و حتماً باید از همان ابتدا به آنها اطلاع‌رسانی شود که آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.»

وی تصریح کرد: «امتحانات حضوری به‌خصوص برای متوسطهٔ دوم و حتی متوسطهٔ اول پایه نهم بهتر است، چون برای انتخاب رشته تعیین سطح می‌شوند.»

خبرنگار دانش‌آموز: زهرا نجاتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار