8 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود

یاسوج (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد 8 هزار تن بذر گندم و جو تهیه شده و توزیع آنها از هفته آینده برای کشت پاییزه بین کشاورزان استان آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۱۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
8 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، الیاس تاج الدینی با تاکید بر ضرورت استفاده از بذر‌های بوجاری شده در کشت محصولات پاییزه استان، مزایای آن را یادآور شد و گفت: بذر‌های اصلاح شده که وارد سیستم بوجاری و ضد عفونی می‌شوند، اختلاط ارقام نداشته و ارقام خالصی را به دست می‌دهند.

تاج الدینی از دیگر مزایای استفاده از بذر‌های بوجاری شده را، داشتن عملکرد بالاتر و تولید بیشتر در واحد سطح نسبت به سایر بذر عنوان کرد و افزود: این بذر‌ها در عین حال عاری از علف‌های هرز است.

تاج الدینی با بیان اینکه برخی کشاورزان از بذر بوجاری نکرده برای کشت استفاده می‌کنند و هنگام برداشت محصول علف‌های هرز نیز درو می‌کنند، بیان کرد: در سیستم بوجاری، در واقع بذر‌های شکسته، چروکیده، ضعیف و یا همراه با علف‌های هرز، جدا شده و غربالگری می‌شوند و این بذور اصلاح شده هنگام کشت برای تولید محصول، سرسبزی و یکنواختی بیشتری دارند.

وی از تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان خبر داد و گفت: کود‌های ازته به اندازه نیاز در انبار‌های استان ذخیره سازی شده و در زمان کشت در سراسر استان بر اساس سطح زیر کشت توزیع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کشاورزان از کود‌های فسفاته و پتاسه به دلیل گران بودن این کود‌ها از خرید آن‌ها خودداری می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه این کودها، کود‌های پایه هستند و زمین‌های کشاورزی به آنها نیاز شدیدی دارند، توصیه می‌شود کشاورزان از این کود‌ها برای افزایش عملکرد و استحکام و مقاومت محصولات در برابر سرما استفاده کنند.

بیش از ۱۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت محصولاتی مانند غلات، حبوبات، نباتات صنعتی، سبزیجات، محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌ای می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار