اجرای مانور زلزله و ایمنی، عینیت‌بخشی به ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است

اردبیل (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش اردبیل گفت اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس، درحقیقت عینیت‌بخشی به ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۲۳۱۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای مانور زلزله و ایمنی، عینیت‌بخشی به ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است

سید غلامحسن خلیلی موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، در جلسه هماهنگی بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی اظهار کرد: بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی، با شعار«مدرسه ایمن - جامعه تاب آور»، با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی و دستگاه‌های ذیربط، در راستای اهداف بسته تحولی خود هر دانش آموز، یک نقش اجتماعی و با هدف عینیت‌بخشی به ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش برگزار می‌شود.

وی هدف غایی این فعالیتها را توانمندسازی آینده سازان میهن عزیز اسلامی برای آمادگی و مواجهه صحیح و کارآمد با بحران‌ها و بلایای طبیعی خواند و گفت: امیدواریم که با تمرین و آموزش مداوم این امر مهم، به سوی افق های روشن آینده گام‌های مفید و موثرتری برداریم.

پرویز اصغری، مدیر سازمان دانش آموزی استان نیز ضمن تشریح وظایف و مسئولیت هر یک از کارگروه‌ها، گزارشی از اهم اقدامات این سازمان در خصوص اجرای هر چه بهتر و مطلوبتر این مانور در سطح استان ارائه کرد.

در ادامه جلسه هر یک از مسئولان ونمایندگان دستگاههای استانی نکته نظرات ودیدگاههای خودرا در خصوص موارد مطروحه عنوان کردند.

گفتنی است: به‌منظور ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله و با توجه به شرایط کرونایی، بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده روز دوشنبه هشتم آذر ماه ۱۴۰۰در مناطق قرمز - نارنجی وزرد در منزل و برای دانش آموزان ساکن در مناطق آبی در واحدهای آموزشی برگزار می‌شود.

در رویکرد جدید اعلامی از سوی سازمان دانش آموزی مرکز، که با عنوان "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" شناخته می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده است که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله‌های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت این مدارس به‌عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

در سال جاری نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌صورت(حضوری،مجازی) امکان اجرای برنامه مذکور و مانور سراسری به شکل یکپارچه میسر نیست، تغییراتی در نحوه برگزاری مانور سال جاری پیش‌بینی‌شده است تا دانش آموزان همراه با خانواده‌های خود بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص ایمنی در برابر زلزله کسب کنند.

در این دستورالعمل تلاش شده است تا با محوریت ایمنی در برابر زلزله در منازل، اطلاعات جامعی به مخاطبین مانور سال جاری ارائه شود تا با فراگیری آن بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند. بر اساس برنامه تدوین‌شده، دانش آموزان با مطالعه این راهنما و ارائه آن به اعضای خانواده، ضمن فراگیری نحوه صحیح پناه گیری در منزل، می‌توانند اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای نیز کسب کنند و به اعضای خانواده خود منتقل کنند تا تمهیدات لازم در حد مقدور برای کاهش ریسک‌های موجود در منازل صورت پذیرد.

پیش‌بینی‌شده که در مناطق قرمز، نارنجی و زرد روز ۸ آذرماه سال جاری همزمان با پخش آژیر زلزله و ایمنی از رادیو سراسری، دانش آموزان در منازل همراه با اعضای خانواده اقدام به پناه‌گیری و خروج از منزل کنند.

در مناطق آبی نیز مانور در خود واحد آموزشی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به مرحله اجرا درآید.

همچنین دانش آموزان می‌توانند با مستندسازی اقدامات خود(تهیه عکس، فیلم، نقاشی و موارد دیگر) در برنامه‌ای که بدین منظور توسط سازمان دانش‌آموزی اعلام می‌شود، شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار