وزیر ارشاد در گفت‌وگو با پانا

برای نظارت بر چاپ دیجیتال با وزارت صمت توافق خواهیم کرد

دو وزارتخانه مدعی نظارت بر چاپ دیجیتال هستند/ جای خالی متولی نظارت بر چاپ دیجیتال دیده می‌شود

تهران (پانا) – «محمد مهدی اسماعیلی» با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه وزارت ارشاد در حوزه کتاب پیگیری حقوق ناشرین است از اراده و اقدام این وزارتخانه برای حل مشکلش با وزارت صمت در موضوع نظارت بر چاپ دیجیتال سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۳۱۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
برای نظارت بر چاپ دیجیتال با وزارت صمت توافق خواهیم کرد

ا عظم پویان - مدت‌هاست که هر آشفته بازاری در صنعت نشر کتاب به موضوع نایابی کاغذ ربط داده می‌شود و حالا مسئله قاچاق کتاب در واحدهای چاپ دیجیتال صدای ناشران و دغدغه‌مندان حوزه کتاب را هم بلند کرده است.
جای خالی متولی نظارت بر چاپ دیجیتال
مدت زمانی است که صنعت چاپ در ایران با مسئله چاپ دیجیتال دست‌وپنجه نرم می‌کند. از کاهش مصرف کاغذ و تغییر ذائقه مخاطبان و رشد نشر الکترونیک و کتاب‌های صوتی گرفته تا پایگاه‌های خبری برخط، توسعه پلتفرم‌های آنلاین، همه و همه حکایت از آن دارند که آینده متعلق به دیجیتال است، اما همچنان جای خالی یک نظارت جدی قانونی بر این مسئله وجود دارد. با تحولاتی که امروزه در چاپ دیجیتال رخ داده است باید سازوکارهای نظارتی دولت و قوانین و دستورالعمل‌های پیشین موردبازنگری جدی قرار بگیرد.
دو وزارتخانه مدعی نظارت بر چاپ دیجیتال هستند
مدتی قبل رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران عنوان کرده بود که 90 درصد از تخلفات در حوزه کتاب به‌واسطه «چاپ دیجیتال» انجام می‌شود. وی گفت بود: «وزارت ارشاد باید نظارت خود را گسترده‌تر کند. این چاپخانه‌ها زیرمجموعه ما نیستند؛ درحالی‌که جالب است بدانید چاپ دیجیتال در چارت وزارت ارشاد زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران است، اما وزارت صنعت بدون در نظر گرفتن متولی اصلی صنعت چاپ، یعنی وزارت ارشاد و بدون در نظر گرفتن نظر کارشناسی «اتاق اصناف» که معتقد است چاپ دیجیتال باید زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران باشد، آن را به اتحادیه لیتوگرافان واگذار کرده که نه نظارت و شناختی از کار دارد و نه ورودی داشته است.»
احیای حقوق ناشرین و صنعت چاپ
«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره راهکار وزارت ارشاد برای حل اختلافش با وزارت صمت عنوان کرد: «یکی از لوایحی که قرار بود به مجلس برود درباره همین موضوع بود و ما آن را متوقف کردیم. من با آقای دکتر فاطمی امین، وزیر صمت صحبت کرده‌ام و قرار است با یک تیم کارشناسی بنشینیم و صحبت کنیم.»
وزیر ارشاد گفت: «قطعاً در این موضوع با اولویت حقوق ناشرین و صنعت چاپ یک تصمیم مشخصی گرفته خواهد شد.»
سرنوشت قانون ابتر مانده حمایت از ناشرین
وزیر ارشاد همچنین درباره موضوع قاچاق کتاب و پیگیری لایحه حمایت از حقوق ناشران توسط وزارت ارشاد دولت سیزدهم عنوان کرد: «این لایحه را به‌عنوان یکی از جدی‌ترین کارهای وزارتخانه پیگیری می‌کنیم و قطعاً موارد حمایتی بیشتری به این لایحه اضافه خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه سال‌هاست این قانون درحالی‌که پیگیری است اما کمتر به نتیجه رسیده است، اظهار کرد: «در مورد این لایحه آسیب‌شناسی کرده‌ایم تا موانعی که باعث شده تا کار به نتیجه نرسد، مشخص شود و همان را اعمال خواهیم کرد. در لایحه حمایت از ناشرین به جد پیگیر حقوق ناشرین هستیم و به نظر من تحول خوبی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار