تداوم بارش‌های فراتر از میانگین طبیعی در اصفهان تا پایان پاییز امسال

اصفهان (پانا) - معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد بارندگی‌ها در این استان تا پایان پاییز ادامه دارد و در نیمه شمالی اصفهان فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۳۱۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تداوم بارش‌های فراتر از میانگین طبیعی در اصفهان تا پایان پاییز امسال

به گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان، نوید حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین بارش در استان اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تاکنون ۱۴.۸ میلیمتر بوده است، اظهار کرد: میانگین طبیعی بارش استان در مشابه بلندمدت ۱۰.۶ میلیمتر بوده که بارش‌های پاییز امسال حدود ۴۰ درصد نسبت به بلند مدت در استان افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه عمده افزایش بارش‌ها در نیمه‌های شمالی و مرکز استان اصفهان بوده است، وضعیت بارندگی‌ها در آبان امسال را مساعد دانست و افزود: این روند ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به فعالیت یک سامانه سرد بارشی و قابل توجه از فردا سه‌شنبه ۲۵ آبان در استان، ابراز کرد: این سامانه سرد از سه شنبه شب در استان فعال می‌شود و عمده بارش‌ها برف است که همه مناطق استان به ویژه نیمه غرب، شمال و نواحی مرتفع و کوهستانی را در روز چهارشنبه فرا می‌گیرد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش برف در روز چهارشنبه، لغزندگی و اختلال در تردد شهری و جاده‌ای محتمل است، از این رو به هم استانی‌ها توصیه می‌شود هنگام تردد تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

کاهش ۸۰ درصدی بارندگی در کوهرنگ

وی با بیان اینکه بارش‌های استان تا پایان پاییز نرمال (طبیعی) و در نیمه شمالی استان متمایل به فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که با وجود بارندگی‌های خوب در استان اصفهان اما کوهرنگ سرچشمه آبی زاینده رود از ابتدای سال زراعی تاکنون بارش مطلوب و قابل ملاحظه‌ای دریافت نکرده است و عمده فعالیت سامانه بارشی روز چهارشنبه درون استان اصفهان است و در سرچشمه زاینده رود اتفاق نمی‌افتد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های سال زراعی کنونی در کوهرنگ ۲۷.۹ میلیمتر بوده است، اضافه کرد: سرچشمه آبی زاینده رود تاکنون حدود ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی دارد.

حاجی بابایی با بیان اینکه بارش‌ها تا پایان پاییز در سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده رود کمتر از میانگین طبیعی خواهد بود، توضیح داد: طبق الگوهای هواشناسی، سامانه‌های بارشی ماهیت شمالی دارند و به همین علت بارندگی‌ها در سرچشمه‌ها تاکنون قابل توجه نبوده و عمده بارش‌های دریافت شده در نیمه شمالی استان بوده است.

ریزش مستمر توده‌های جوی سرد

وی همچنین به وضعیت دما در آبان و آذر اشاره و خاطرنشان کرد: کمینه‌های دما کمتر از نرمال است و از این رو تاکنون آبان ماهی سردتر از معمول را سپری کرده‌ایم و این روند در آذر ماه نیز ادامه خواهد داشت و این پدیده به ویژه در نیمه شرقی استان اصفهان به علت ریزش مستمر توده‌های جوی سرد محسوس‌تر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان توصیه کرد: با توجه به تشدید سردی هوا در روزهای پایانی آبان و در آذر ماه و افزایش حامل‌های انرژی، مدیریت مصرف گاز و برق در همه بخش‌ها به ویژه صنعت و مصارف خانگی ضروری است.

کیفیت هوای بهتری را در آذر انتظار داریم

حاجی بابایی درباره شرایط آلودگی هوا تا پایان پاییز نیز ابراز کرد: با توجه به ناپایداری‌های جوی، وضعیت آلودگی هوای پاییز امسال با سال گذشته متفاوت است، زیرا سال گذشته آلودگی به طور دائم هفته‌ها استمرار داشت اما سال جاری سکون جوی مستمر نیست و با توجه به ناپایداری‌های جوی امسال و آمادگی مدیریت استان برای کاهش منابع آلاینده در شرایط اضطرار، شرایط هوای بهتری را در آذر انتظار داریم‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار