مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی :

نهادینه‌کردن فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان امری ضروریست

ارومیه (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، تاکید کرد ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان از اهداف اصلی این اداره کل است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نهادینه‌کردن فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان امری ضروریست

خدیجه معصومی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب صبح امروز در سالن جلسات کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه رویکرد کتابخانه‌های عمومی فقط یک مکان برای ارائه کتاب و کتابخوانی نیست، بلکه کتابخانه‌های عمومی با توجه به نیاز جامعه یک نقش حمایتی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از نقش های کتابخانه عمومی، نقش اجتماعی آنهاست که کتابداران به کنش‌گران اجتماعی تبدیل شوند، تصریح کرد: بایستی کتابخانه‌های عمومی به پیشران نسل اجتماعی تبدیل شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با اشاره به شعار هفته کتاب عنوان کرد: هفته کتاب به شعار«جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» و با محوریت کودک، نوجوان و خانواده برنامه‌ریزی شده است.

معصومی با اشاره به برنامه‌های اداره کل در هفته کتاب عنوان کرد: ۲۴۰ برنامه برای هفته کتاب در نظر گرفته شده است که ۴۶ نشست کتابخوانی، ٣۶ مسابقه فرهنگی، ۵ جلسه رونمایی از کتاب، ١٠ جلسه نقد کتاب، ٧ برنامه شعرخوانی، ١۴ برنامه مشاوره و کارگاه آموزشی است.

وی یادآور شد: افتتاح یک باب کتابخانه حاجیلار، اجرای طرح دیدار و جشن بازگشایی کتابخانه‌ها بعد از ۲ سال شرایط کرونایی، اجرای طرح پویش کتابخانه محبوب من، جشن کودک در کتابخانه مرکزی ارومیه، یک نشست کتابخوان خانوادگی از دیگر برنامه‌های اجرایی در این هفته خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای افزایش اعضا و توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان، عضویت رایگان و بخشودگی جرایم دیرکردی امانت کتاب در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در طول هفته ١٠ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود، اذعان کرد: در سطح استان ٩۵ باب کتابخانه داریم که ٧٢ مورد آن نهادی و ٢٣ مورد نیز مشارکتی و مستقل هستند و با افتتاح یک کتابخانه عمومی در چایپاره تعداد شهرهای فاقد کتابخانه به ۱۳ شهر کاهش یافت.

این مقام مسوول یادآور شد: به طور مجموع در سطح کتابخانه‌های استان، یک میلیون و ۵٠٠ کتاب وجود دارد و ۳۰ هزار نفر در استان، عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این میزان قبل از دوران کرونا ۶۷ هزار نفر بوده است.

معصومی گفت: طرح کتاب پیک در سال ٩٩ به تعداد ارسال ١٢ هزار جلد کتاب اجرا شد و این طرح بعد از دوران کرونا هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح پویش وقف ماندگار کتاب تصریح کرد: طی سال گذشته به تعداد ١۶ هزار جلد کتاب در طرح پویش وقف ماندگار به کتابخانه‌های عمومی وقف شد و در سال جاری نیز پویش ادامه می‌یابد که تاکنون بیش از ٢٠ هزار جلد کتاب دریافت شده و ۲۰۰ نفر از افراد جامعه در این امر مشارکت داشته و اقدام به وقف کتاب کرده‌اند.

معصومی از وقف کتابخانه شخصی مرحوم حجت الاسلام سپهری، مدیر کل فقید اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به تعداد ٢٠٠٠ جلد کتاب توسط فرزندانش خبر داد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی افزود: در وضعیت قرمز کرونایی کتابخانه‌های عمومی استان فقط در بخش امانت کتاب فعال بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار