سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده‌ای درباره رئیس‌جمهوری سابق در دادسرای تهران تشکیل نشده است

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که در مورد رئیس جمهوری سابق پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل نشده است.

کد مطلب: ۱۲۲۵۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
پرونده‌ای درباره رئیس‌جمهوری سابق در دادسرای تهران تشکیل نشده است

ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: روز پنج شنبه سفر ریاست قوه قضاییه به استان شهید پرور خوزستان را داریم و در این سفر، مسولان عالی قضایی ریاست قوه قضاییه را همراهی می کنند. سعی می شود خدمات قوه قضاییه بر پایه فناوری به مردم ارایه شود. در این راستا در سازمان ثبت، جهت تسریع مردم درگاه الکترونیکی «ثبت من» را ایجاد کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه امضای الکترونیک گفت: این سامانه از روز شنبه در یکی از استان ها بصورت آزمایشی راه اندازی می‌شود.

وی درباره زندانیان گفت: زندانیان در مورد بلاتکلیفی خود گلایه‌مند بودند. در دوره تحول و تعالی وضع زندان‌ها در دستور کار قرار گرفت. در مدت ۱۰۰ روز از دوره مدیریت حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اقدامات صورت گرفته با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست. در این مدت ۲۹۰۰۰ بازدید از زندان توسط روسای کل، دادستان‌ها و قضات دادگستری صورت گرفته است. بیش از ۷۰۰۰ ملاقات الکترونیکی صورت گرفته است. بیش از ۱۵۰۰۰ نفر در این مدت به مرخصی رفتند. بیش از ۲۳۰۰ نفر مشمول عفو شدند که این سوای عفو اخیر است. قریب به ۲۳۰۰۰ زندانی مشمول نهاد‌های ارفاقی شدند. حدود ۲۵۰۰ نفر از پابند الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شکایتی از آقای روحانی، رئیس‌جمهوری سابق یا دیگر مسولان دولت قبل به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: دستگاه قضایی در رسیدگی به گزارشات به مقام و موقعیت افراد توجه نمی کند و تبعیضی قایل نمی شود و هر گزارشی که واصل شود طبیعتا برخورد می‌شود. درخصوص رئیس‌جمهوری محترم سابق نیز اگر چنانچه گزارشی تهیه شود با توجه به این که روحانی هستند به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌شود و باید از آن مرجع سوال شود البته طبق بررسی که داشتیم در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل نشده است.

توضیح درباره ماجرای سیلی زدن به استاندار جدید آذربایجان شرقی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد روند رسیدگی به ماجرای سیلی زدن به استاندار جدید آذربایجان شرقی گفت: در این قضیه شاهد یک اقدام ناشایست از سوی یکی از افرادی که در جلسه حضور داشت بودیم. بلافاصله دادستان تبریز دستور رسیدگی به موضوع را صادر کرد و شخص خاطی به اتهام اخلال در نظم بازداشت و هم اکنون با قرار تامین در بازداشت است. مطالبی که به نقل از وی در فضای مجازی منتشر شده جعلی است و صحت ندارد.

وی افزود: انگیزه وی شخصی بوده است و با چنین اعمالی برخورد قاطع می‌کنیم.

آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری

خداییان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده نازنین زاغری گفت: ایشان دو تا محکومیت داشت. محکومیت قبلی که حبس بود و تحت مراقبت الکترونیک بود به اتمام رسیده است و دومی قطعی شده، اما هنوز پرونده جهت اجرا به اجرای اجکام واصل نشده و به اجرا گذاشته نشده است.

خداییان در مورد اقدامات قوه قضاییه برای برخورد با سارقان گفت: مبارزه با سرقت نیاز به پیشگیری وضعی دارد و حضور مامورین در سطح جامعه و روشنایی مناطق و همچنین برخورد دستگاه قضایی در مرحله آخر است . ما در قوه قضاییه با مرتکبین سرقت برخورد قاطع می کنیم، زیرا یکی از جرایم که به امنیت جامعه لطمه می زند سرقت است و تقاضایی که از نیروهای انتظامی داریم این است که حتما با حضور به موقع از وقوع جرم جلوگیری شود و بحث پیشگیری نیاز به آموزش مردم دارد. بحث برخورد قضایی هم است که این برخوردها صورت می گیرد.

وی تاکید کرد:‌ در خصوص افزایش سرقت ها باید بگویم که در ایام کرونایی، برخی از زندانیان به مرخصی رفتند و این امر بی‌تاثیر نبوده است و به کمک نیروی انتظامی و همکاری جدی همکاران می‌توانیم شاهد کاهش این جرایم باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مجریان تلویزیون مبنی بر اینکه قوه قضائیه به اطلاعات افراد و شماره تلفنشان دسترسی دارد، گفت: افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام می‌کنند اطلاعاتشان را در سامانه بارگذاری می‌کنند، اما هیچکدام از همکاران ما به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی ندارد. اگر شخصی دارای پرونده باشد و نیاز باشد تا سابقه‌اش احراز شود حتماً باید شماره پرونده قید شود تا به اطلاعات آن پرونده و مورد خاص دسترسی پیدا شود. اینطور نیست که هر کارمند یا قاضی به اطلاعات تمام شهروندان دسترسی داشته باشند. در سازمان ثبت که بنده رئیس سازمان هستم دسترسی به اطلاعات مردم ندارم. در سیستم قضایی هم شعب فقط به اطلاعات خاصی که در آن پرونده هست دسترسی دارند. همکاران ما دسترسی خاصی به اطلاعات مردم که در سامانه های قضایی هستند، ندارند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گرانی لوازم خانگی و تجمع مردم مقابل ساختمان قوه قضاییه، گفت: در رابطه با گران‌فروشی و پیشگیری از آن در درجه اول باید از اقدامات غیرقضایی استفاده کنیم؛ یعنی نهادهای نظارتی در دولت باید از گرانی جلوگیری کنند. گرانفروشی یک تخلف صنفی است و رسیدگی به آن از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی است، اما اگر گران فروشی کلان باشد و تهیه مایحتاج روزانه مردم در خطر بیفتد، در اختیار قوه قضاییه است و دستگاه قضایی باید به موضوع ورود کند. ریاست قوه قضاییه دستور صادر کردند که دادستان‌های محترم به سازمان تعزیرات در این خصوص کمک کنند. اخیراً پرونده‌ای که در صلاحیت دستگاه قضایی باشد در این خصوص تشکیل نشده است.

خداییان در پاسخ به سوالی در مورد قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت بلژیکی گفت: فدراسیون فوتبال آسیا در بازی های مقدماتی کشورها را ملزم کرده که از دستگاه وی ای آر استفاده کنند. فدراسیون کشور ما قراردادی را با شرکت بلژیکی ، منعقد کرده است. گزارش شده است عوامل این شرکت یهودی هستند و ممکن است با رژیم اشغالگر قدس مرتبط باشند. پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل نشده است، ولی طبیعتاً نهادهای اطلاعاتی و امنیتی موضوع را بررسی می‌کنند و چنانچه به دستگاه قضایی ارجاع شود نسبت به آن بررسی لازم صورت می‌گیرد.

توضیح درباره دپوی 1300 تُن سرم در انبارهای گمرک

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره اختلاف نظر سازمان غذا و دارو و گمرک ایران مبنی بر دپوی 1300 تُن سرم در انبارهای گمرک اظهار کرد: بعد از طرح این ادعا و بروز اختلاف بین این دو سازمان، بلافاصله معاون دادستانی کل کشور و دادستان تهران از گمرک و کالاهای دپو شده بازدید کردند و پیگیری‌های خوبی انجام و جلساتی نیز برگزار شد. مقرر شد از آن به بعد اگر دارویی وارد کشور می‌شود به جای اینکه در انبارها دپو شود از همان فرودگاه تحویل وزار بهداشت شود. در نتیجه در همان زمان هزار تُن دارو در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. حدود 700 تُن سرم به وزارت بهداشت تحویل شد و 400 تُن دارو که نیاز به بررسی بیشتر داشت از این جهت که مجوز صادر شود یا خیر. دستوری صادر شد که ظرف دو هفته کارشناسان موضوع را بررسی کنند.

خداییان اضافه کرد:‌ از آن زمان شاهد مشکلات قبلی نیستیم. همچنین در نتیجه ورود دادستانی به این بحث، 6 هزار کامیونی که وارد کشور شده بودند و در پارکینگ‌ها توقیف بودند نیز در اختیار صاحبان کامیون‌ها قرار گرفت. البته این کامیون‌ها حامل دارو نبودند. اکنون در سایر استان‌ها شاهد هستیم، دادستان‌ها از گمرکات و آنجایی که کالاها دپو شدند بازدید می‌کنند و با اقدامات صورت گرفته میلیون‌ها تُن کالا ترخیص شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار