تکه‌های سنگین سرب، اثری بی‌همتا از شخصیت شهید چمران

تبریز(پانا)- بعد از ظهر امروز نشست خبری سری دوم نمایش تکه‌های سنگین سرب در مجمتع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز با حضور بازیگران و کارگردان این نمایش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تکه‌های سنگین سرب، اثری بی‌همتا از شخصیت شهید چمران

کارگردان و تهیه کننده این نمایش ضمن تقدیر و تشکر از از حضور خبرنگاران در این نشست گفت: هر حرکت فرهنگی به حضور خبرنگاران نیاز دارد. خبرنگاران به عنوان صدای رسای ما اهالی هنر هستند.

سعید رضانژاد افزود: این حرکت فرهنگی در راستای چهلمین سالگرد شهادت شهید چمران است. ادعایی نداریم که کار بزرگی انجام داده ایم. شهید چمران دارای مظلومیت مضاعف بود و تلاش ما به تصویر کشیدن این مظلومیت است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این نمایش علاقه مند بودن خودم بود و دوست داشتم که یک حرکت فرهنگی را اجرا کنیم. این نمایش اثری بی همتا از ایوب آقاخانی است که از نویسندگان برجسته کشور است.

رضا نژاد اظهار داشت: این نمایش دیالوگ محور و شخصیت محور است. این تئاتر راوی زندگی شهید چمران با زن دومش خانم غاده جابر است که بعد از شهادت شهید چمران به فرزندان آمریکایی این شهید بزرگوار نامه ای نوشته و پدرشان را برای آنان بازگو و توصیف می کند.

وی ادامه داد: این روایت مقطعی از زندگی شهید چمران است ولی ما در این نمایش درونیت و لایه های درونی شخصیت چمران را روایت می کنیم. بعد از اجرای دور اول نمایش با شرایط کرونایی و پیک پنجم مواجه شدیم. هفته آخر این نمایش که تبلیغات گسترده ای انجام شده بود و به نوعی نمایش روی غلتک افتاد بود،به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا نمایش ها تعطیل شد. حسن اجرای ما این بود که ما مخاطب هایی جذب کردیم که از بی نظیر بودن این نمایش خبر می دادند.

وی ضمن اشاره به جلسات برگزار شده در این باره برای برگزاری دور دوم این نمایش گفت: جمع بندی نظرات جلسات هفته قبل این شد که مجددا ما اجرای خود را روی صحنه ببریم. ما در دور دوم این نمایش یک سری تغییرات جزئی از جمع بندی دوره اول داشتیم که این مسائل نیز برای دور دوم اجرا اعمال شده است.

رضانژاد با اشاره به مشکلات موجود در ژانر جنگ گفت: مشکلی که وجود دارد این است که متولیان و سیاستگذاران این امر و ما هنرمندان در طول زمان یک سری اجراهایی با نام ژانر جنگ داشته ایم که شاید که اجرا ها و کارهای ضعیفی به وجود آمده و در این ژانر مخاطب گریزی داشته ایم و مخاطبان از این عرصه زیاد استقبال نمی کنند.

وی افزود: از طرفی یک عده سیاستگذار ها، ایده ها و کارهایی با سلیقه ی خود ایجاد و سفارش داده‌ و اعمال سلیقه کرده اند و لذا برخی از هنرمندان نیز از این افراد سفارشات را قبول و بر اساس کلیشه کار می کنند. مخاطب گریزی در این ژانر یک معضل بزرگی است که افراد را از این ژانر فراری داده ایم و موضوع این است که باید به قدری کارهایمان قوی باشد که مخاطبان را در این ژانر نگه داریم.

وی اظهار داشت: تا حدودی خودمان را در انتخاب متن و فونداسیون قضیه همان نمایش نامه و انتخاب بازیگر و...موفق می دانیم. امیدواریم این عرصه و این اجرا ها ادامه یابد تا بتوانیم این عرصه را کمی قوی جلوه دهیم تا مخاطبان را جذب کنیم. ما دوست داریم تا دوستان دیگر نیز این ژانر را ادامه دهند. برای ما هنرمندان به تصویر کشیدن ایثارگری و جسارت و شخصیت شهدا وظیفه است. ما در تلاش هستیم تا این عرصه را ارتقا دهیم و امر هم ارتقا ندادیم خرابش نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایده و تلاش اصلی ما این است که بتوانیم این اجرا را در لبنان روی صحنه ببریم . آقای آقاخانی نویسنده ای است که در ژانر جنگ سد شکنی کرده و اثری باشکوه را به وجود آورده است. این نویسنده از زاویه ی دید متفاوتی به شهید چمران نگاه کرده که آدم تعجب می کند که مرد جنگی صاحب یک روح لطیف است .

همچنین در این نشست نیلوفر علیپور کامران، بازیگر نقش همسر شهید چمران گفت: نمایش تکه های سنگین سرب، دومین بازی رسمی من است و خوشحال هستم تا در نمایشی به این سبک بازی می کنم.

وی افزود: شهید چمران به عنوان نامی از شهدا هستند. ما هنرمندانی داریم که از شهدای و ایثارگران مختلف نمایش هوایی ساخته و در این عرصه بوده اند ولی شناخته نشده اند. عرصه و ژانر بوده اند ولی شناخته نشده اند.

همچنین حامد منافی بازیگر نقش شهید چمران در این نمایش با اشاره به تلاش های خود برای نزدیک شدن به شخصیت شهید چمران گفت: شهید چمران دریک برحه زمانی در جنگ تاثیر گذار بوده و حضور داشت و یکی از شهدای نامدار بود. من تلاش های زیادی درراستای نزدیک کردن خود به شخصیت این نمایش داشته ام و سعی کرده ام تا دقیقا کپی او نباشم. سعی کرده ام حامد منافی باشم که بتواند به درستی در قالب نقشی که آقای آقاخانی ارائه داده است، حاضر شوم.

وی اظهار داشت: این ژانر، ژانر جنگ نیست و بهانه ای بر زندگی شخصی شهید چمران و بعدی است که هیچ وقت گفته نشده است.

گفتنی است که اولین بازی این نمایش بعد از ظهر امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به رو صحنه رفته و قرار است تا ۱۳ آبان این اجرا ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار