شرایط پذیرش در آزمون وکالت با موافقت نمایندگان تعیین شد؛

تعیین تراز 60 درصد برای قبولی خانواده ایثارگران در آزمون وکالت و سردفتری

براساس مصوبه مجلس، داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی تراز قبولی ایثارگران، شهدا و جانبازان در آزمون وکالت و سردفتری را ۶۰ درصد تعیین کردند.

کد مطلب: ۱۲۲۲۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تراز 60 درصد برای قبولی خانواده ایثارگران در آزمون وکالت و سردفتری

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تبصره ذیل ماده (4) طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با 152 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس تبصره ماده 4 این طرح، تراز قبولی کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه 70 درصد در نظر گرفته شده است که این عدد برای ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا 60 درصد تعیین شده است بنابراین در این آزمون تراز قبولی خانواده ایثارگران 10 درصد نسبت به سایر آزمون دهندگان این حوزه کمتر در نظر گرفته شده است.

این مصوبه تصریح می‌کند؛ برای مشمولین بند (چ) ماده (88) قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفند ماه سال 95 با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده تا پایان دوره قانون مذکور حداقل 60 درصد است.

در بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور آمده است؛ متن زیر به عنوان ماده ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود:

قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مکلفند ۳۰ درصد از سهمیه صدور دفاترخدمات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ۱۰ درصد، آزادگان با داشتن حداقل ۳ ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل ۶ ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه بدون رعایت شرط سنی در صورت واجدالشرایط بودن اختصاص دهند.

شرایط پذیرش در آزمون وکالت مشخص شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 21 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با ماده 6 این طرح با 172 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ماده 6 اصلاح شده این طرح؛ ‌تبصره ماده (1) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376/1/17 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (2) به آن اضافه می شود:

در تبصره 1 این ماده آمده است؛ ‌کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند. سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود.

براساس تبصره 2 این ماده؛ ‌برای مشمولین بند چ ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400 -1396) مصوب 1395/12/14 با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می باشد.

همچنین بر اساس اصلاحیه تبصره 2 ماده 6؛ ‌برای مشمولین بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار