فرهنگ هر جامعه؛ شناسنامه یک ملت است

تهران(پانا) - جهانی شدن یکی از مهم­ترین مسائلی است که امروزه ذهن بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان سیاسی، اقتصادی و سایر علوم را به خود معطوف کرده است.

کد مطلب: ۱۲۲۲۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ هر جامعه؛ شناسنامه یک ملت است

کیان نوروزی؛ رئیس کمیسیون فناوری و ارتباطات مجلس دانش آموزی و حامی جشنواره آذرخش جوانان در حاشیه اختتامیه اولین جشنواره بیان کرد: انسان موجودی است تأثیرپذیر و متغیر که هرگاه در شرایط جدیدی قرار گیرد بلافاصله خود را با آن وفق می دهد. با توجه به شرایط دنیایی که در آن زندگی می کنیم و ویژگی های این جهان، می بیینم که همواره در حال تغییر و تحول است. پس اگر قرار باشد انسان از تمامی این تغییرات تأثیر بپذیرد، هویت واقعی خود را از دست می دهد.

وی همچنین در ادامه به اهمیت جهانی شدن در تمام‌ زمینه ها اشاره کرد و ادامه داد: جهانی شدن یکی از مهم ترین مسائلی است که امروزه ذهن بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان سیاسی، اقتصادی و سایر علوم را به خود معطوف کرده است. ابعاد مختلفی که این پدیده نوظهور دارد، باعث شده که درک درست و صحیحی از این موضوع، مشکل و دشوار باشد و نتوان تعریف روشنی از آن ارائه داد. تبعاتی که جهانی شدن به همراه دارد، تاثیرات مختلفی است که بر کشورها و جوامع بشری می گذارد. تأثیرات بسیاری در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگ و دین و زمینه های دیگر که ممکن است کم و کوچک شمرده شوند، اما آثار عمیق و قابل توجهی را درپی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فناوری و ارتباطات مجلس دانش آموزی در شهر تهران، فرهنگ هر کشور را شناسنامه آن کشور پنداشت و اذعان کرد: فرهنگ، به عنوان شناسنامه یک ملت است و هویت فرهنگی، به عنوان سند تاریخی تلاش‌ها و خلاقیت‌ها، افتخارات و در مجموع فراز و فرودهای افتخارآمیز یا عبرت‌آموز گذشته و حال یک ملت محسوب می‌شود.

حفظ هویت فرهنگی هر ملتی در تعامل با سایر فرهنگ‌ها، دغدغه وطن‌دوستان است

رئیس و موسس مجمع ملی همبستگی ایران جوان به توضیح خصوصیات فرهنگی خاص در هر جامعه پرداخت و گفت: آنچه که هر جامعه را از جوامع دیگر تمیز می‌دهد، خصوصیاتی است که شناسنامه‌ فرهنگی آن جامعه به حساب می‌آید. تاریخ و گذشته تاریخی، وطن و سرزمین، نیاکان، باورها، زبان، عقاید، دین و اسطوره‌های مذهبی، حماسه‌ها، هنر و ادبیات کهن، نژاد، قومیت و سنن قومی عناصری هستند که «هویت فرهنگی» هر جامعه را می‌سازند.

وی خواسته ملت را در اعتلای فرهنگ ایران توانمندسازی دانست و گفت: هر ملتی که خواستار توانمندی فرهنگ و ملی­تش است و نمی­ خواهد که در برابر دیگر فرهنگ­‌ها دست بسته سر تسلیم فرود آورده و هویت خویش را ببازد، باید بر توانایی­‌های خود در همه زمینه­ ها بیفزاید و قدرت آفرینش فرهنگ جامعه را بالا ببرد تا با یاری آن جرأت رویارویی و چالش با پدیده­ های مثبت و منفی ساختار فرهنگی خود را هوشمندانه داشته باشد و با شناختی کنجکاوانه از آن بهره گرفته و با گذراندن از صافی­ های لازم، آنها را در جهت غنا بخشیدن به فرهنگ ملی جذب کند. امروز کمتر جامعه ای را می‌­توان سراغ داشت که برای دستیابی به توسعه همه جانبه تکیه بر عامل فرهنگی را اساس کار نداند.

نوروزی؛ در پایان گفت: باید توجه داشت که جدای از جهانی شدن، فرهنگ، حقیقتی زنده و زاینده است که مدام در حال ارتقا است. از این رو در شرایط کنونی ما نیز به عنوان یک کشور اسلامی باید با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از روند جهانی شدن، خود را برای مواجهه با این پدیده مهیا ساخته و بااتکا به داشته‌های فرهنگ غنی-ایرانی اسلامی خود علاوه بر حفظ هویت خویش، با بهره‌گیری از ابزار برآمده از فرهنگ جهانی، درصدد جهانی کردن آن باشیم. چرا که فرهنگ، محصول آفرینش نیروهای انسانی و اجتماعی است و فرهنگ بیش از هر بخش دیگری با جهانی شدن در ارتباط است. هویت های فرهنگی، ملی، دینی و اخلاقی بر بستر جهانی شدن شکل جدیدی به خود خواهند گرفت. پس می­ بایست این عناصر را فرآیندی شکل­ پذیر دانست که نه تنها می ­توانند خود را با وضعیت­ های نوین تطبیق دهند، بلکه در عین حال، اهداف و غایت آنرا بازتعریف­ کرده و درعین انعطاف­ پذیری، انسجام خود را درعصر جهانی­ شدن حفظ­ کنند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار