روند بازار بورس هفته آینده به چه صورت است؟

تهران (پانا) - هفته گذشته بازار سهام با روند منفی همراه شد و شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. چه عواملی در ریزش بازار نقش داشتند و روند بازار هفته آینده به چه صورت است؟

کد مطلب: ۱۲۱۷۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
روند بازار بورس هفته آینده به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بازار سهام با روند منفی همراه شد و شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. روند بازار هفته آینده به چه صورت است؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل ریزش بازار هفته گذشته گفت: در دو هفته گذشته وضعیت بازار چندان خوب نبود و عملکرد منفی حاصل عوامل گوناگون است. اگرچه صفوف فروش سنگینی نداشتیم اما خریداران هم عجله‌ای برای خرید نداشتند و صبورانه منتظر کمتر شدن قیمت‌ها بودند.

وی در این باره افزود: یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های فعلی بازار نرخ بهره بانکی است، نرخ اوراقی که دولت جهت تامین مالی منتشر می‌کند باید نسبت به بازارهای دیگر جذاب‌تر باشد و در حال حاضر برنده بازارهای مالی در چند ماه گذشته دولت بود که خود موید جذابیت اوراق نسبت به سایر بازارها شده است.

رئیسی در بخش دیگری گفت: قیمت دلار دومین عامل ابهام در بازار سهام است که پیش روی بازار قرار گرفته است و همین موضوع از عوامل دیگری مثل تورم، رشد نقدینگی و نتایج مذاکرات برجام تاثیر می‌گیرد. اما می‌توان برای محدوده‌های مختلف نرخ دلار سناریوهای متفاوتی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سهام همچنین درباره تاثیر قیمت‌های جهانی می‌گوید: قیمت‌های جهانی که روزهای گذشته با ادامه روند واکسیناسیون، تغییرات نرخ بهره آمریکا و اقتصاد چین تغییرات گسترده‌ای داشته است باعث اصلاح در گروه سنگ آهنی شد و تاثیر زیادی را بر بازار سهام گذاشت.

تاثیر آزادسازی سهام عدالت

وی گفت: عامل مهم دیگری که هفته گذشته در ریزش بازار سهام تاثیر زیادی را داشت، خبر آزادسازی سهام عدالت بود که برای سهامداران یادآور ریزش سال ۹۹ بود. همچنین صحبت‌هایی که در مورد نرخ‌گذاری‌های دستوری در صنایع مختلف انجام شد از جمله در گروه‌هایی که به صنعت ساختمان مرتبط بودند ترس و هیجان در بازار را دو برابر کرد.

رئیسی افزود: با وجود مخالفت‌های ذی‌نفعان، سیمان در بورس کالا عرضه شد و همین موضوع اثر مثبتی بر بازار سهام در در بلند مدت می‌گذارد و همچنین با تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در این بازار دست دلالان کوتاه می‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از این مصاحبه به دیگر عواملی که در ریزش بازار سهام نقش داشتند اشاره کرد و گفت: تسویه بخشی از اعتبارات در شرکت‌ها به منظور شناسایی سود در پایان سال مالی یکی دیگر از عوامل افت شاخص کل بود اما هفته گذشته شدت گرفتن عرضه‌ها در صنایع بزرگ موجب شد تا سهم‌های کوچک بازار که در زمان رشد شاخص هم عقب مانده بودند با اصلاح بیشتری رو به رو شوند.

این کارشناس بازار سهام همچنین گفت: اما هراس و احتیاطی که مردم در این روزها در بازار دارند بیش از ریسک‌های بازار خودنمایی می‌کند و عامل نوسانات سریع بازار است. وی همچنین درباره روند بازار هفته آینده گفت: روزهای آینده با توجه به روند عرضه و تقاضا در روز چهارشنبه و کاهش فشار عرضه‌ها و همچنین با کاهشی نشدن نرخ ارز این امکان وجود دارد با وجود جذاب شدن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران از فرصت اصلاح قیمت استفاده کنند و روند نزولی شاخص را به اتمام برسانند. اما این به معنای کسب سودهای چند صد درصدی نخواهد بود و تعادلی مثبت را در بازار خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار