معایب و محاسن مکمل‌های جوشان

تهران (پانا) - قرص‌های جوشان ، مکمل های جذابی هستند که برخی از ما با انواع، فواید و مضرات‌شان آشنا نیستیم شما هم انواع قرص‌های مکمل جوشان مانند مولتی ویتامین، کلسیم و ویتامین C را می‌شناسید و حداقل یک بار از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
معایب و محاسن مکمل‌های جوشان

به‌‌گزارش خراسان،‌ مصرف مکمل‌های دارویی در بین مردم جا افتاده و شکل دارویی شناخته شده و جذاب آن قرص جوشان است.به عنوان مثال قرص جوشان «ویتامین C»، برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می‌شود. این قرص‌ باعث تقویت بدن و همچنین سیستم ایمنی می‌شود. اما باید بدانیم به چه مکملی نیاز داریم و باید چگونه آن را مصرف کنیم. ادامه مطلب را برای آشنایی بیشتر با این نوع داروها مطالعه کنید:

ویژگی قرص‌های جوشان
داروهای جوشان نسبت به قرص و کپسول ،قابلیت جذب بسیار بالاتر و سرعت جذب بیشتری دارند یعنی اثر گذاری سریع‌تر. قرص جوشان در آب حل می‌‌شود که این خود باعث می شود سرعت جذب دارو سریع تر انجام شود.

انواع قرص جوشان
قرص های جوشان ،آنتی اکسیدان‌هایی هستند که مصارف متعددی دارند. مکمل‌های داروهایی شناخته شده تر شامل موارد زیر است:

مکمل گلوکزامین|برای ساخت مفاصل و غضروف ها کاربرد دارد و کمبود بدن را درخصوص این ماده حیاتی تامین می کند.

مکمل آهن| شامل آهن ، اسید فولیک و ویتامین B12 است که برای تولید گلبول‌های قرمز ضروری است

مکمل ویتامین C| برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی کاربرد دارد.

مکمل مولتی ویتامین، مینرال | برای تامین کمبودهای ویتامینی بدن استفاده می شود. شامل انواع ویتامین K، C، Bو E ،مواد معدنی مانند منیزیم ، منگنز، روی و سلنیوم و کروم است .

مکمل پتاسیم| برای جبران کمبود پتاسیم در بدن و انجام فعالیت های فیزیولوژیک مانند عملکرد مغز و قلب ضروری است.

مکمل کلسیم| در دوران بلوغ برای رشد استخوان‌ها و در دوران یائسگی برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف می شود .

کمل انرژی‌زا| افزون بر انواع ویتامین و مواد معدنی مقداری کافئین هم دارد و برای تولید انرژی به مصرف می رسد.
به طور معمول مکمل های جوشان برای درمان انواع بیماری ها مانند آلرژی ها، آرتریت، پوکی استخوان، مشکلات معده و روده و کنترل درد کاربرد دارد.

مصرف مکمل جوشان، چرا ؟
در مواردی که دارویی هضم دشوار دارد| به عنوان مثال قرص کلسیم کربنات به دلیل اسیدی بودن داخل معده حل می شود از خود گاز تولید می کند، این گاز باعث به وجود آمدن نفخ و درد شکم می شود.
مشکل سالمندان برای دریافت دارو| مشکل دیگر این است که در افراد سالمند به دلیل کاهش ترشح اسید معده ، قرص به صورت حل نشده به روده انتقال پیدا می کندو همان گونه از بدن خارج می شود. استفاده از قرص های جوشان حاوی کلسیم کربنات مصرف این قرص را بسیار راحت می کند و از طریق آب جذب بدن می شود.

تخریب دارو توسط اسید معده| برخی از داروها ممکن است وقتی وارد معده می‌شوند بر اثر اسید معده تخریب و بی اثر شوند، اما زمانی که از نوع جوشان این داروها استفاده می‌کنید اسید معده نمی تواند روی آن تاثیری بگذارد.

دارو هایی که زیاد تجویز می شوند| بعضی از داروها به دلیل کوچک بودن حجم نمی توانند مقدار زیادی از ماده دارو را در خود جای دهند، برای مثال یک داروی معمولی فقط می تواند تا ۵۰۰ میلی گرم ترکیبات را شامل شود، در صورتی که قرص‌های جوشان ۲ گرم دارو دارند.

اثرگذاری سریع| از آن جایی که مکمل جوشان محلول در آب است به سادگی در دستگاه گوارش جذب می شود.
نیاز نداشتن به بلع دارو| بلعیدن بسیاری از کپسول‌ها برای همه نامطلوب است، به خصوص برای افراد سالمندی که باید در طول روز میزان زیادی قرص ببلعند، به همین دلیل استفاده از قرص جوشان مناسب است.

عوارض قرص جوشان
جوشان ها دارای عوارض بسیار کمی هستند که این عوارض همگانی نیست از جمله این عوارض: حالت تهوع و استفراغ، مشکلات گوارشی و اسهال یا یبوست، بالا بردن فشار خون (قرص‌ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند.)، کم خونی، ضعف در سیستم ایمنی (مصرف زیاد قرص جوشان باعث می شود که میزان گلبول های سفید در بدن کاهش یابد.)
نکته| مصرف جوشان ها در زمان بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک باشد.

قرص جوشان را با آب سرد بخوریم یا آب گرم؟
گرما باعث حرکت بیشتر مولکول ها می شود و در نتیجه حل کردن قرص در آب گرم به فرایند حل شدن آن شدت می دهد. اما می تواند کربن دی اکسید بیشتری تولید کند. به همین دلیل بهتر است برای مصرف قرص جوشان از آب گرم استفاده نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار