گزارشی از کاهش بیماران بستری کرونایی و عبور از پیک پنجم:

دورقمی شدن آمار فوت تهرانی‌ها

تهران (پانا) - بعد از 53 روز، مرگ و میر بیماران کووید19 روزانه به کمتر از 300 نفر رسید. دیروز 286 بیمار کرونایی جانشان را از دست دادند و شمار قربانیان کرونا از 118 هزار نفر گذشت.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
دورقمی شدن آمار فوت تهرانی‌ها

به‌گزارش ایران، آخرین‌بار 9 مرداد ماه بود که تعداد مرگ‌و‌میر روزانه بیماران از 286 نفر فراتر نرفته بود. شیب منحنی پیک پنجم کرونا با افزایش نسبی سرعت تزریق واکسن و صدور مجوز واکسیناسیون اغلب گروه‌های شغلی پرخطر بعد از مدت‌ها سیر نزولی پیدا کرده و از قله آن فاصله گرفت. بر‌اساس تازه‌ترین اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت به نظر می‌رسد با عبور از پیک پنجم شیوع ویروس کرونا روند بستری و آمار ابتلا در بیشتر استان‌های کشور روبه کاهش است. در حال حاضر 57 شهرستان همچنان در وضعیت قرمز هستند اما تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ از وضعیت قرمز خارج شده‌اند این در حالی است که در مقایسه 10 روز گذشته 168 شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشتند.

همچنین برای نخستین بار پس از اوج‌گیری موج پنجم و عبور از قله این موج، پایتخت در حالی در کمتر از چند روز از فهرست شهرهای قرمز خارج شده که طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا در تهران مرگ‌و‌میر مبتلایان به ویروس کرونا نیز در استان تهران دو رقمی شده است. به گفته نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران؛ در حال حاضر وضعیت تهران خوب است و روند بیماری در تهران رو به کاهش است. میزان مراجعات سرپایی هم نسبت به زمان پیک ۵۵ درصد کاهش یافته است. در همین حال برخی گزارش‌های رسیده از رؤسای بیمارستان‌های ریفرال در پایتخت نیز بیانگر این واقعیت است که سیر بیماران بستری در تهران گرچه با شیب کندی روبه کاهش گذاشته است اما وضعیت در بخش بیماران سرپایی به شکل محسوسی کاهشی شده است، به گونه‌ای که طبق اعلام رئیس بیمارستان سینا، هم‌اینک اغلب مراجعان سرپایی افرادی هستند که واکسینه نشده‌اند و موارد بستری نیز بیشتر شامل بیماران رده سنی 30 تا 60 سال است که یا واکسن نزده‌اند یا هنوز دو دوز واکسیناسیونشان کامل نشده است.از طرفی طبق گفته محمد طالب‌پور با کم شدن مراجعین نسبت به روزهای سیاه قبل، بعد از مدت‌ها کادر درمان توانسته‌اند شیفت‌های نسبتاً آرامی را تجربه کنند.

همچنین به گفته رؤسای بیمارستان‌ها، با ادامه وضعیت کاهشی روند بیماران بستری بخش‌های غیرکرونا که پیش از این در اختیار بیماران کرونایی بود، مجدداً وارد مدار درمان غیر‌کرونایی‌ها خواهد شد و اعمال الکتیو در بیمارستان‌ها ازسر گرفته می‌شود. گرچه مطابق اعلام رؤسای بیمارستان‌ها در حال حاضر میزان فوتی‌ها و تعداد بیماران بدحال کاهش یافته اما نگرانی‌ها از بی‌توجهی به استفاده از ماسک بویژه در کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و سفرهای پایان تابستان بر نگرانی‌ها دامن زده است. در همین زمینه علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به «ایران» می‌گوید: با توجه به اینکه هم‌اینک حدود 85 درصد جمعیت ایران به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند به دلیل سرایت‌پذیری بالای سویه‌های جدید همچنان احتمال خیز پیک ششم کرونا همراه با انتشار و گسترش سویه لامبدا و مرگ‌و‌میر چند هزار نفر در کشور وجود دارد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز با اشاره به دو رقمی شدن مرگ‌و‌میر تهرانی‌ها می‌گوید: طبق آخرین آمارها تقریباً بستری روزانه‌مان ۱۴۰۰ مورد است، تعداد کل بیماران هم حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر است و میزان مرگ هم به زیر ۱۰۰نفر آمده است و مرگ‌های کرونایی تهران چند روز است که دو رقمی شده است. کاهش مرگ‌و‌میر‌ها در پایتخت در حالی ادامه دارد که از روز گذشته 10 روز پر واکسن در تهران آغاز شده است. در همین زمینه معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به آغاز طرح ۱۰ روزه ضربتی برای تسریع واکسیناسیون در تهران از روز سه‌شنبه و با کمک بیمارستان‌ها، می‌گوید: این طرح جهادی درباره واکسیناسیون در تهران آغاز شد که بر اساس آن طی ۱۰ روز تقریباً به صورت مشخص و ضربتی واکسیناسیون تسریع پیدا می‌کند.

بر همین اساس بیمارستان‌های مشخصی را هم در نظر گرفتیم تا واکسیناسیون در آن بیمارستان‌ها هم انجام شود که این طرح از دیروز آغاز شده است.توکلی درباره تعداد مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون در تهران هم می‌گوید: در عین حال مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون هم از سوی سامانه بهداشت اعلام شده است ومردم می‌توانند با شماره ۶۰۷۰ تماس گرفته و از مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته و... اطلاع پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار