واکسیناسیون کرونا بر مدار سرعت

تهران (پانا) - با فروکش کردن آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در هفته‌ای که گذشت، کشور از قله پیک پنجم این بیماری عبور کرد و واردات محموله‌های واکسن کرونا فرایند واکسیناسیون کرونا را سرعت بخشید.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون کرونا بر مدار سرعت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۱۸ هزار و ۱۹۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۴ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که همچنان ۶۶۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در هفته‌ای که گذشت پس از ۵۳ روز، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در یک شبانه‌روز به کمتر از ۳۰۰ نفر رسید. آخرین بار روز ۹ مردادماه سال جاری، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران، ۲۸۶ نفر بود. همچنین با فروکش کردن نسبی شیوع بیماری کرونا در هفته‌ اخیر تعداد شهرهای قرمز به ۵۷ شهر، شهرهای نارنجی به ۲۳۸ و تعداد شهرهای زرد به ۱۳۶ شهر رسید و پس از ماه‌ها 17 شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

کاهش تدریجی ابتلا و فوت ناشی از کرونا

کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور طب هفته اخیر موجب شد تا محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کند؛ روند موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید۱۹ در کشور کاهش یافته است.

آمار واکسیناسیون

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۸۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۶ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۴۳۴ دُز رسید. در هفته‌ای که گذشت دو محموله سنگین واکسن کرونا وارد کشور شد.

کاهش سن واکسیناسیون کرونا

با تسریع در فرایند واکسیناسیون کرونا در هفته‌های گذشته، حداقل سن ثبت‌‌نام و دریافت نوبت واکسن کرونا در تمام کشور ۵ سال کاهش یافت و متولدین ۱۳۶۸ و ماقبل توانستند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. همچنین افراد ۲۲ تا ۳۱ سال (متولدین ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸) که ساکن استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند، نیز توانستند برای ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین با اعلام وزارت بهداشت، متولدین ۱۳۸۵ و قبل از آن در سراسر کشور امکان ثبت‌نام برای دریافت واکسن را دارند.

آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان

در هفته‌ای که سپری شد و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) باز شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه خواهد بود. واکسیناسیون دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی پس از باز شدن سامانه نوبت‌دهی برای آنها خواهد بود. همچنین طبق اعلام محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین نوجوانی کمتر از ۱۸ سال صادر شد.

نیمی از مردم واکسینه شدند

با شتاب در روند واکسیناسیون کرونا بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم خبر داد و گفت: تا امروز بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه کردیم. در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون دوز رسیده‌‌ایم و دیگر وضعیت دارد فرق می‌کند و تا دو سه هفته دیگر شاید به ۷۰ درصد هم برسیم.

اعلام مبدا تهیه واکسن‌های «فایزر» و «جانسون‌اندجانسون»

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره مبدا واردات دو واکسن فایزر و جانسون اند جانسون توضیحاتی ارائه کرد و گفت از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن نخواهیم داشت. فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و احتمالا آلمان تهیه خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد: این واکسن‌ها به عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده خواهد شد.

بررسی منع تردد شبانه در قرارگاه مقابله با کرونا

طرح منع تردد شبانه مخالفان زیادی دارد و در هفته‌های اخیر اعلام شد که این طرح لغو شده است. در هفته‌ای که گذشت، احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: طرح منع تردد شبانه و نتایج آن در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بررسی می‌شود، اما برداشته شدن باید در پی کاهش فوتی‌ها و کنترل موثر بیماری در کشور باشد.

دست رَد مجلس به لایحه حمایت از زنان

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت پس از حدود 10 سال کش و قوس بین دولت و قوه قضاییه، بالاخره در نیمه دی ماه سال 99 در دولت به تصویب رسید و برای بررسی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد. لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت که نام آن به «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» تغییر یافته است 57 ماده و پنج فصل دارد. کلیات این لایحه سرانجام در مردادماه سال 1400 در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به تصویب رسید و در صورت تصویب نهایی می‌تواند برای عاملان خشونت‌ خانگی، بازدارنده باشد. در هفته‌ای که سپری شد، سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم ضمن تشریح آخرین وضعیت لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، بر بررسی همه جانبه این لایحه تاکید کرد و گفت: از آنجا که این لایحه متناسب با حقوق بشری غربی نوشته شده است نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تقویم آزمون‌های مهم ۱۴۰۱ اعلام شد

تاریخ‌ ثبت نام و برگزاری آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در سال ۱۴۰۱ طی هفته‌ای که گذشت اعلام شد. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت‌نام برای آزمون دکتری (Ph.D) از روز دوشنبه اول آذر ماه جاری شروع می‌شود و تا هشتم این ماه ادامه دارد. این آزمون روز جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۱ نیز از روز سه شنبه ۱۶ آذر سال جاری آغاز می‌شود و تا ۲۳ این ماه ادامه دارد. این آزمون در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای شرکت در کنکور ۱۴۰۱ نیز از روز یکشنبه ۱۰ بهمن امسال آغاز می‌شود و تا روز یکشنه ۱۷ این ماه ادامه دارد. آزمون سراسری نیز در روزهای چهاشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه ۸ تا ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت‌نام آزمون کاردانی به کارشناسی نیز از روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و به مدت یک ماه یعنی تا روز یکشنبه ۵ تیر ماه ادامه دارد. آزمون کاردانی به کارشناسی نیز در روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت‌نام آزمون کاردانی نظام جدید (دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی) نیز از روز سه‌شنبه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۱۴ این ماه ادامه دارد. این آزمون روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

اولین نشست خبری انسیه خزعلی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، اولین نشست خبری انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم برگزار شد. او در این نشست درباره بیمه زنان سرپرست خانوار، لایحه حمایت از امنیت زنان، ازدواج کودکان، دورکاری زنان در ایام کرونا، ورزش بانوان، اخراج یک دانشجو از دانشگاه الزهرا و ادعاهای برادر خود به خبرنگاران توضیح داد.

زوال عقل در 800 هزار ایرانی

52 میلیون نفر در جهان با دِمانس(زوال عقل) زندگی می‌کنند و پیش‌بینی شده است که در سال 2050 این عدد به 139 میلیون نفر برسد. در ایران هم بر اساس آمار جهانی پیش‌بینی شده است بیش از 800 هزار نفر مبتلا به انواع دمانس وجود دارد که شرایط پاندمی کرونا در افزایش این بیماری تاثیر منفی داشته است. یکی از روزهای هفته گذشته به نام روز آلزایمر نام گرفته بود. بیماری «آلزایمر» یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که همه افراد از ابتلا به آن هراس دارند. در صورتی که متخصصان معتقدند، اگر از چگونگی مراقبت از سلامت مغز آگاهی وجود داشته باشد نیازی به نگرانی و ترس نیست زیرا از هر 10 نفر سالمند بالای 60 سال، 9 نفر می‌توانند از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان باشند. اهمیت بیماری آلزایمر به حدی است که از سوی انجمن جهانی آلزایمر یک ماه(سپتامبر) برای آگاهی بخشی درباره این بیماری اختصاص داده و روز 21 سپتامبر(30 شهریورماه) به عنوان روز جهانی آلزایمر معرفی شده است. به گفته معصومه صالحی، موسس و مدیر انجمن آلزایمر در ایران بیش از 800 هزار ایرانی به زوال عقل دچار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار