دور هفتم مذاکرات احیای برجام طی هفته‌های آینده از سرگرفته می‌شود؛

دولت سیزدهم و آینده «مذاکرات هسته‌ای وین»

آقازاده: ایران آماده بازگشت به مذاکرات و تعهدات است اما سرمشق این راه به ترتیب لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و سپس اجرای تعهدات است/ جمهوری اسلامی ایران طرف خسارت‌دیده برجام است

تهران (پانا) - نماینده رشت در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایران «طرف خسارت‌دیده» برجام است بیان کرد ایران آماده از سرگیری و ادامه مذاکرات احیای برجام است و همانطور که رئیس‌جمهور بارها تاکید و در مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیان کردند، مذاکره باید در جهت منافع ملی و برای نتیجه باشد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دولت سیزدهم و آینده «مذاکرات هسته‌ای وین»

مذاکرات احیای برجام در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم در وین به صورت مستقیم با 1+4 و به صورت غیرمستقیم با آمریکا برگزار شد تا تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان لغو و بعد از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای بازگشته و به تعهدات خود عمل کنند. برگزاری دور هفتم این مذاکرات اما سه ماه است که دچار وقفه شده و دلیل آن هم انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران و آغاز پروسه تغییر دولت بوده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما تمام طرف‌های این توافق منتظر بودند تا رویکرد دولت جدید نسبت به ادامه مذاکرات اعلام شود و به همین خاطر رایزنی‌ها برای آغاز دور جدید مذاکرات و بازگشت به وین آغاز شد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد ما مذاکراتی را قبول داریم که نتیجه‌بخش بوده و به لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران پایان دهد.

بعد از این صحبت‌ها بود که سخنگوی وزارت خارجه سه روز پیش در نشست خبری خود و پیش از عزیمت وزیر خارجه ایران به نیویورک برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد که به زودی تیم جدید مذاکره‌کننده ایران تعیین خواهد شد. وی تاکید کرد که مذاکرات وین از سرگرفته خواهد شد. سعید خطیب‌زاده که وزیر خارجه ایران را در این سفر همراهی می‌کند، روز گذشته در نیویورک در گفت‌وگویی اعلام کرد گفت‌وگوهای وین به‌زودی و طی چندهفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این موضوع به اطلاع ۱+۴ هم رسانده شده است.

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز گذشته در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور یافت و تاکید کرد زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.

وزیر خارجه ایران نیز که به نیویورک سفر کرده است بامداد امروز با جوزب بورل، مسئول ارشد اتحادیه اروپا دیدار و ضمن تاکید بر اینکه دولت جدید ایران بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت ایران با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی است و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. حسین امیر عبداالهیان اما این را هم اضافه کرد که دولت جدید نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

وی با انتقاد از اینکه سه کشور اروپایی به‌جای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند، خطاب به همه طرف‌های برجام تاکید کرد همه بدانند، برجام باید برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را مشاهده کنیم. امیرعبداللهیان به صراحت اعلام کرد اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود ایران نیز آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.

آنطور که از صحبت‌های مقامات ایرانی برمی‌آید دور هفتم مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای به زودی و در هفته‌های آینده از سرگرفته می‌شود. مذاکراتی که دولت جدید ایران تاکید دارد نباید صرفا مذاکره باشد و منجر به اتلاف وقت شود بلکه از نتایج ملموس برخوردار بوده و منجر به لغو تحریم‌ها علیه کشورمان شود. موضوعی که از صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران نیز پیداست. سیدابراهیم رئیسی که شب گذشته در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت با بیان اینکه همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، بطور کامل شکست خورده است، تاکید کرد اما سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است.

رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست با اشاره به ایرنکه ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم و خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم، خطاب به همه اعضای برجام تاکید کرد همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند، آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد که ایران گفت‌وگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد. وی این پیام را هم به همگان رساند که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است.

در همین ارتباط سیدعلی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به موضوع مذاکرات برجام در دولت سیزدهم اشاره کرد و به پانا گفت: «پرداختن به مساله مذاکرات هسته‌ای از پیش از انتخابات تا امروز بارها در شرایط مختلف و سخنرانی‌های متعدد در صحبت‌های آقای رئیسی مورد اشاره قرار گرفت.»

وی افزود: «این مذاکرات چند جنبه دارد، یک جنبه آن حضور و بازگشت آمریکا است، جنبه دیگر لغو تحریم‌های اعمال شده بر ایران و مساله عمل به تعهدات از سوی سایر کشورهای عضو به ویژه کشورهای اروپایی است که در این دوران نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه تا حدی راه کارشکنی را در پیش گرفتند، این موضوعات محور مذاکرات است و اگر محقق شود همانطور که مقامات ایرانی اعلام کردند ما بار دیگر به اجرای تعهدات برجامی خود بازخواهیم گشت.»

نماینده رشت در مجلس یازدهم ایران را «طرف خسارت دیده» برجام برشمرد و اظهار کرد: «آنچه که امروز از سوی رئیس‌جمهور ما مطرح می‌شود مساله اجرای تعهد طرفین است. جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرد و اکنون ایران به دلیل اجرای تعهدات، طرف خسارت دیده برجام و مذاکرات است چراکه علیرغم اجرای تعهدات از جانب ایران و تعطیلی بخش‌های قابل توجهی از فعالیت‌ها؛ ما شاهد تشدید تحریم‌ها، عدم اجرای تعهدات سایر کشورهای عضو و حرکت دائمی به سمت توطئه و کارشکنی در این فرآیند بودیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه، تصریح کرد: «سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره این بود که ما با این کشورها مذاکره خواهیم کرد و مشکلی برای این مساله نداریم اما مذاکره با تاکید بر اصل احترام متقابل، اجرای تعهدات برجامی، آزادسازی منابع جمهوری اسلامی و لغو کلیه تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف مانند کشتیرانی، بیمه، فروش نفت، بانکی و .... این‌ها تعهداتی بود که آن‌ها داشتند اما به آن عمل نکردند.»

وی افزود: «بر همین اساس سیاست رسمی کشور را هم، مقام معظم رهبری لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و بازگشت ایران به تعهدات برجامی عنوان کردند و راهی جز این نیست به این خاطر که ما یک بار تعهدات را اجرا کردیم ولی زمانی که نوبت به طرف غربی رسید از تعهدات خارج شد و تحریم‌های شدیدتری را بر ما اعمال کرد.»

آقازاده در پایان گفت: « همانطور که از صحبت‌های مسئولان دستگاه دیپلماسی مشخص است، ما آماده از سرگیری و ادامه مذاکرات احیای برجام که از ابتدای سال جاری در حال انجام است، هستیم. اما همانطور که رئیس‌جمهور بارها تاکید و در مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیان کردند، مذاکره باید در جهت منافع ملی و برای نتیجه باشد نه مذاکره برای مذاکره؛ ضمن اینکه دولت جدید اولویت دستگاه دیپلماسی خود را نزدیکی و تحکیم روابط منطقه‌ای با کشورهای همسایه و نزدیک، و همچنین قاره آسیا قرار داده است. در عین حال اگر کشورهای طرف مقابل و عضو در برجام آماده اجرای تعهدات باشند ما نیز برای مذاکره و بازگشت به اجرای تعهدات مشکلی نداریم؛ در چنین شرایطی مذاکرات و توافقات خیلی سریع می‌تواند اجرایی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار