شهرهای زیر زمینی و آدم کوچولوها

جوادآباد(پانا)- اسم شهر زیرزمینی که به میان می‌آید خیلی‌ها ناخودآگاه به یاد آدم کوچولوها میفتند، اما شهرهای زیرزمینی نه تنها وجود دارند، بلکه ساختارهای مهندسی پیچیده‌ای دارند که در نقاط مختلف ایران و جهان یافت می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
شهرهای زیر زمینی و آدم کوچولوها

سید مهدی رحیمی نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان تفرش، در خصوص روند کشف و کاوش این شهر اظهار کرد: کاوش زیرزمینی تفرش در سال ۱۳۹۲ توسط اهالی تفرش با کمک و بودجه خیرین فرهنگی شهر کلید خورد.

او با بیان اینکه وجود زاغه‌هایی در شهر تفرش از دیرباز همواره مطرح بوده و وجود آنها به صورت سینه به سینه بین نسل‌ها منتقل شده، گفت: تفرش می تواند قطب باستان‌شناسی باشد.

رحیمی بیان کرد: تاکنون و در دو مرحله کاوش، دو فضای حدود ۴۰۰ متری آشکار شده است. تمام مسیر و دالان‌ها به شکل دستی از خاک خالی شده و به هیچ عنوان از بیل یا تجهیزات دیگر برای کندن و باز شدن مسیر استفاده نشده است

او ادامه داد: در طول کاوش، تعداد اندکی سفال شکسته، پیه‌سوز و استخوان، هاون سنگی و آثار حیات کشف شده است و تا اینجای کار کاوش، اینگونه تخمین زده می‌شود که شهر زیرزمینی تفرش متعلق به دوره سلجوقیان است.

رحیمی تصریح کرد: محل و مسیر فعلی این شهر به شکل مطبق و سه طبقه است، اما کاوش همچنان باید ادامه یابد چراکه هنوز به اطلاعات کاملی در خصوص آن دست نیافته‌ایم.

او افزود: شهر زیرزمینی تفرش در این فاز از کاوش و طبق برآورد اولیه، ۱۵۰ هکتار وسعت دارد. این شهر قطعا" می‌تواند بزرگترین شهر زیرزمینی ایران و خاورمیانه باشد.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان تفرش گفت:در خصوص این شهر سوالات بسیاری در اذهان هست و همین سوالات است که به اشعار و افسانه‌ها و قصه‌ها راه یافته است.

او بیان کرد: این شهر زیرزمینی طی هشت ماه مورد کاوش قرار گرفت و امیدواریم مورد استقبال علاقمندان قرار گیرد. البته در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا، شهر بسته است اما پس از بهبود شرایط، این شهر برای بازدید در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

خبرنگار دانش‌آموز : تارا رضاپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار