کرک بز، ظرفیتی برای تحول خراسان‌جنوبی

بیرجند (پانا) - کرک بز‌های خراسان‌جنوبی، پوشش گرانبهایی هستند که سال‌هاست به صورت خام از کشور خارج می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کرک بز، ظرفیتی برای تحول خراسان‌جنوبی

امسال هم مانند سالیان گذشته نبود صنایع فرآوری صنعت کرک، سریال طولانی و تلخ زندگی دامداران و عشایر سختکوش را که حاصل دسترنجشان در این سال‌های خشکسالی و قهر طبیعت، به جیب دلالان سرازیر می‌شود را به نگارش در می‌آورد.

خراسان جنوبی با تولید سالانه حدود ۳۱۰ تن کرک یکی از دو قطب تولید کرک در کشور است، محصولی با کیفیت که تنها حدود ۱۰ درصد آن مو است و بقیه اش کرک خالص است.

مسئولان در خواب و دلالان پای کار

سربیشه قطب تولید کرک در استان است که به تنهایی سالانه ۲۷ تن کرک و مو تولید می‌کند.

یکی از دامداران سربیشه‌ای گفت: کرک تولید شده خود را کیلویی ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به دلالان می فروشم. در صورتی که اگر برای این فرآوری محصول فکری شود، سود اصلی به جیب دامداران می رود.

با توجه به اینکه فرآوری این محصول در استان صفر است کار دلالان برای خرید کرک‌ها و خروج آن از استان راحت‌تر می‌شود.

فرآوری کرک زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که مسئولان استان به ابتدایی‌ترین زنجیره فرآوری هم بهایی نمی‌دهند، هر کیلوگرم کرک ایرانی کمتر از نصف قیمت جهانی توسط خارجی‌ها خریداری می‌شود.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۷۴ تن کرک به کشور‌های افغانستان و چین صادر شده است. کرک سربیشه به صورت خام، بدون برند و با حداقل قیمت صادر می‌شود.

پیگیری این موضوع که چرا فکری به حال کرک استان نمی‌شود، تنها منجر به پاسکاری بین سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار