آموزش مجازی و مزایا و معایب آن

زنجان (پانا) - دانش‌آموزان زیرساخت‌های آموزش مجازی نامناسب بعضی مدارس را عامل اصلی کاهش یادگیری و افت تحصیلی عنوان کردند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی و مزایا و معایب آن

در خصوص مزایا و آسیب‌های آموزش مجازی سال تحصیلی گذشته از دانش آموزان 6 مدرسه مختلف استان زنجان در مقاطع تحصیلی مختلف سوالاتی پرسیده شد.

تمامی دانش‌آموزان مصاحبه شونده اظهار کردند که آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری سبب کاهش محدودیت‌های زمانی و مکانی برای آنها شده است. آنها از نبود هزینه‌های رفت وآمد به مدرسه اظهار رضایت کردند.

همچنین به واسطه کاهش اتلاف زمان در آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بیان کردند که زمان بیشتری برای مطالعه فراهم شده است و از این بابت بسیار خرسند بودند.

ولی داستان به اینجا ختم نمی‌شد. در این آموزش غیرحضوری موضوعاتی دانش‌آموزان را گله مند کرده‌است. اولین موضوع آنتن‌دهی ضعیف در برخی از نقاط در نتیجه بهره نبردن کافی از آموزش بود.

آنها افزودند که طی چندین دوره به روزرسانی شاد این برنامه بستر بسیار مناسبی برای آموزش شده است و امکانات بسیار خوبی در امر آموزش در اختیار آنها گذاشته است. ولی باز گهگاهی دانلود ویدیوها و ارسال پیام بسیار کند است که یکی از دغدغه‌های مهم در کلاس های مجازی است. ناگفته نماند که در سال تحصیلی 1400-1399نسبت به سال قبل بستر شاد پیشرفت چشمگیری داشته است.

اولیای دانش‌آموزان نیز عنوان کردند یکی دیگر از مخرب‌ترین مسائل در آموزش غیرحضوری کم شدن ارتباطات اجتماعی -انسانی بین دانش‌آموزان بوده است. خصوصا برای دانش آموزان پایه تحصیلی ابتدایی که باید ارتباط اجتماعی آنها تقویت شده و پا به دنیای خارج از خانه بگذارند و مستقل بودن را بیاموزند. مدرسه بستر مناسبی برای این امر بود، ولی غیرحضوری شدن مدارس این امکان را از آنها سلب کرده است.

علاوه بر این کاهش یافتن ارتباط چهره به چهره معلم با دانش‌آموزان روحیه آنها را برای تحصیل کاهش داده و بدین معنی به سلامت روحی-روانی دانش‌آموزان تأثیر منفی گذاشته است.

همچنین روحیه رقابت بین دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذاشته افت کرده و این حاکی از تبدیل بستر مدرسه به فضای بسیار کوچکتر به نام گوشی است که سبب آسیب به سلامت روحی-روانی آنها شده است.

باتوجه به اظهارات بعضی از دانش‌آموزان چنین به نظر می رسد که در بعضی از مدارس زیرساخت‌های آموزش مجازی نامناسب بوده و سطح یادگیری آنها را کاهش داده است.

یکی دیگر از معایب غیر حضوری شدن مدارس طبق بیانات اولیا مشکلات مربوط به دروسی مانند تربیت بدنی است که کاهش تحرک فیزیکی دانش‌آموزان را در پی داشته است.

علاوه براین موضوع دیگر، مشکلات دانش‌آموزان دیرآموز و دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا است که نیاز به شرایط آموزشی خاص تری نسبت به بقیه دانش‌آموزان دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار