داوود گنجه‌ای داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان:

جشنواره‌ موسیقی جوان، موسیقی فاخر را اعتلا می‌دهد

تهران (پانا) - داوود گنجه‌ای، نوازنده پیشکسوت و داور چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان این جشنواره را رویدادی در جهت اعتلای هنر و ترویج موسیقی فاخر و ریشه‌دار دانست و در آستانه دولت جدید مطرح کرد که  همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند. جشنواره موسیقی جوان در درجه اول نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره‌ موسیقی جوان، موسیقی فاخر را اعتلا می‌دهد

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، «داوود گنجه‌ای» نوازنده باسابقه کمانچه حضور جوان‌ها در کنار پیشکسوتان را از نقاط قوت جشنواره دانست و گفت: داوران این جشنواره که از میان افراد پیشکسوت و جوان انتخاب می‌شوند، با خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند و تجربه و دانش را در کنار هم برای هدایت جوانان شرکت‌کننده به کار می‌بندند.
وی ادامه داد: جشنواره شورایی دارد که در راستای اعتلای هنر عمل می‌کند و تا امروز عملکرد قابل دفاعی داشته، بخصوص برای رشد جوانان و نوجوانان مستعد کشور. به نظرم این جشنواره بخصوص در این برهه از زمان بسیار مفید و آموزنده است.
به اعتقاد این نوازنده کمانچه، آنچه باعث قدرت و تاثیرگذاری جشنواره شده، ساختار درست و اصولی آن است. گنجه‌ای در این باره توضیح داد: از روز اول ساختار جشنواره درست پایه‌ریزی شده، به عملکرد آن فکر شده و طراحان جشنواره به آینده نگاه کرده‌اند. به همین دلیل عملکرد آن خوب بوده و برای جوانان پایگاهی است که آنها را به سمت آینده روشن سوق می‌دهد. البته به شرط آنکه جشنواره و برگزیدگانش از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند.
گنجه‌ای پیشنهادهایی برای حمایت‌های دولتی ارائه کرد و گفت: اگر برگزیدگان این جشنواره، کسانی که ممتاز هستند و رتبه گرفته‌اند، از سوی دولت و نهادهای دولتی مورد حمایت قرار بگیرند یا تسهیلاتی به آنها اعطا شود از جمله امکاناتی برای حضور در دانشگاه، این جشنواره می‌تواند جایگاه محکم‌تر و بهتری پیدا کند و از این هم تاثیرگذارتر باشد به شکلی که رقابت در آن، اتفاق بسیار مهمی تلقی شود چرا که این جشنواره می‌تواند جایی برای تبادل اندیشه و هنر باشد و نتایج اخلاقی و تربیتی نیز به دنبال داشته باشد.
از دیگر پیشنهادات این استاد کمانچه، راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مخصوص موسیقی است. او در این باره گفت: جوان‌ها در این جشنواره خیلی خوب ظاهر شده‌اند و می‌شود آنها را به جامعه معرفی کرد. کاش صدا وسیما کانالی راه‌اندازی می‌کرد که در آن به موسیقی فاخر توجه می‌شد، بخشی از آن هم به جشنواره‌های موسیقی مانند جشنواره جوان اختصاص پیدا می‌کرد. توسعه جشنواره و معرفی برگزیدگان آن در چنین وسعتی می‌تواند علاقمندان را به اعتلای هنر و پیشرفت فرهنگ و هنر این مرز و بوم علاقمند کند.
این استاد پیشکسوت موسیقی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، درباره نقش این دولت در توسعه جشنواره موسیقی جوان گفت: همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند. جشنواره موسیقی جوان در درجه اول نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد. باید بتوان بقای این جشنواره و کیفیت برگزاری آن را تضمین کرد و بعد در مرحله بعدی وقتی به عنوان یک جشنواره جدی و تاثیرگذار تداوم پیدا کرد، می‌شود از آن توقع داشت که جوانان را به مسیر درست علمی و هنری هدایت کند.
داوود گنجه‌ای داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان، این جشنواره را ثمره حرکت خودجوش هنرمندان پیشکسوت و جوان توصیف کرد و تاکید کرد: اگر در زمینه فرهنگ و برگزاری چنین جشنواره‌هایی برنامه‌ریزی صورت بگیرد، نتایجی در بر خواهد داشت که از برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد ریشه‌ای‌تر و موثرتر خواهد بود.چون رونق زمانی اتفاق می‌افتد که فرهنگ یک جامعه رو به جلو حرکت بکند، افراد بتوانند هم اعتماد کنند، اعتقاد داشته باشند و مطمئن ‌شوند کاری که دارند انجام می‌دهند در زمینه پیشرفت کشورشان است. در نهایت مسئولان هم از این شرایط نفع خواهند برد و برای امور مملکت راهگشا خواهد بود.
این استاد موسیقی برگزاری جشنواره موسیقی جوان در شاخه‌های مختلف را جامع‌نگری دانست و آن را یکی از نقاط قوت جشنواره برشمرد. گنجه‌ای در این باره گفت: یکی از مولفه‌های مهم تربیت برای من که در کسوت معلمی هستم و 60 سال در زمینه آموزش فرهنگ و هنر فعالیت کرده‌ام این است که آموزش شاداب و با طراوت باشد و هنر موسیقی مثل شاخه‌های دیگر هنر، طراوت و شادابی ایجاد می‌کند، در راستای همبستگی و صلح و همدلی است، انرژی سازنده ایجاد می‌کند که اگر هدایت شود می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
این داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رقابت سالم ترتیب می‌دهد. بچه‌ها یاد می‌گیرند و در همان زمینه حرکت می‌کنند و اعتقاداتشان ریشه‌دار می‌شود. دوران ما وقتی دوره 5 یا 6 ابتدایی را پشت سر می‌گذاشتیم، می‌توانستیم یک نامه اداری درست و بدون ایراد بنویسیم چون دروسی که به ما ارائه کردند، محکم و ریشه‌ای و پایدار بود. امروز هم باید همین طور باشد. کشور ما هنرخیز است، تاریخ و تمدنش از قدیمی‌ترین‌های جهان است و به همین دلیل باید روی هنر و تاریخ و تمدنش سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی صورت بگیرد چون تعلیم و تربیت مانند بذری است که امروز کاشته می‌شود و سال‌ها بعد به بار می‌نشیند.

‎پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار