نخستین انجمن شاهنامه‌شناسی و شاهنامه‌خوانی کودک و نوجوان گیلان راه‌اندازی شد

رشت (پانا) - نخستین انجمن شاهنامه‌شناسی و شاهنامه‌خوانی کودک و نوجوان سرزمین گیلان در خردسرای فردوسی گیلان راه‌اندازی شد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
نخستین انجمن شاهنامه‌شناسی و شاهنامه‌خوانی کودک و نوجوان گیلان راه‌اندازی شد

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رودسر، زهرا روحی‌فر، مسئول انجمن شاهنامه خوانی کودک و نوجوان استان گیلان در گفتگویی اظهار کرد: انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی کودک و نوجوان سرزمین گیلان که یک نهاد رسمی مردم نهاد است با همکاری خردسرای فردوسی گیلان، پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و انجمن ترویج و زبان و ادبیات فارسی برای نخستین بار در گیلان ایجاد شد که ضمن فراخوان کودکان و نوجوانان، معلمان و دبیران، برای پاسداشت و حفظ این سرمایۀملی، فعالیت خود را در صفحه رسمی این انجمن آغاز می کند.

وی گفت: هدف از راه اندازی انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی کودک نوجوان گیلان، معرفی حکیم طوس و شاهنامه همچنین آشنایی و خوانش این اثر ارزشمند و برترین شاهکار اعصار و ملل توسط کودکان و نوجوانان این مرز و بوم خواهد بود که گنجینه ای سرشار از داستان های زیبابرای این عزیزان است.

روحی فر ادامه داد: بدون تردید، کودکان و نوجوان بعد از شناخت و آشنایی با این اثر ارزشمند بغایت آن را شیرین و دلنشین می یابند و برای خواندن آن شور و شوق پیدا می کنند، چون در شاهنامه، داستان هایی هست که بیش از هفت هزار سال از عمر آن ها می گذرد، یعنی روزگارانی کهن تر از عصر مادی و هخامنشی و حتی پیش از بر آمدن زرتشت و نیز چگونگی زندگی، اخلاق، آیین ها، باورها، آرزوها، عشق ها و دلاوری های پیشینیان را بازتاب می دهد و می تواند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب و شیرین باشد.

مسئول انجمن شاهنامه خوانی کودک و نوجوان گیلان تصریح کرد: گوناگونی مطالب این کتاب، انواع قالب های ادبی، اسطوره، حماسه و تمثیل، زندگی پهلوانان، قصه ها، شگفتی ها، چاره اندیشی ها و حتی معماها- اگر با شیوه مناسب ارائه شوند، برای کودکان و نوجوانان بسیار دلنشین هستند.

وی ادامه داد: آنچه شاهنامه را کتابی مناسب برای کودکان و نوجوانان می کند این است که در آن، همه ابعاد زندگی، آشکارا یا به رمز نمود دارد چون آیین زندگی بدون هیچ گونه پیچیدگی فلسفی بیان می شود و زندگی ساده است و خوشی ها و ناخوشی ها به یکسان در آن وجود دارند، شاهنامه خواننده را به شادی و کامروایی فرا می خواند، عشق ها در آن طبیعی اند و به بار می نشینند. نوعی منطق علمی در رویدادها به چشم می خورد و جنگ ها با هدف سامان بخشیدن به اوضاع و ساختن جهانی بدون جنگ در می گیرند. دفاع از نیروی نیک در آن، حکایت از آگاهی انسان به مقام انسانی خود دارد و زندگی، متعادل و در هماهنگی با سرشت آدمی و ارتباط نزدیک با طبیعت است. در آن، هم به نیازهای مادی توجه می شود و هم به نیازهای معنوی.

روحی فر بیان کرد: زندگی در شاهنامه دارای نوعی معناست که نباید آن را از یاد برد و برای حفظ آن تا پای جان می توان پیش رفت. کتاب سراپا سفارش مدارا و دفاع از گوهر انسانی است.

وی بیان کرد: آشنا کردن نوجوانان و جوانان با اندیشه های فردوسی، پاشیدن بذر حکمت در روح و ذهن آینده سازان این مرز و بوم است. پس از گذشت هزار سال هنوز هم این کتاب جان مایه ی خود باوری ایرانی است و می تواند یاور مندی در خور برای کودکان و نوجوانان و جوانان ما در ساختن و پیشرفت کشور به وجود آورد.

مسئول انجمن شاهنامه خوانی کودک و نوجوان گیلان در پایان از تمامی مردمان خردمند گیلان و ایران و همچنین سازمان آموزش و پرورش تمامی مناطق گیلان درخواست می کنیم برای پیشبرد اهداف نیک و انسان ساز این انجمن ضمن همکاریهای خردمندانه با این نهاد، در راه پاسداشت این اثر گرانمایه کوشا باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار