از پیشینه فعالیت و تاسیس خبرگزاری پانا تا آموزش دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس خبرگزاری پانا امروز 4شنبه 5 خردادماه با حضور قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، مشاوران و معاونان وی در این خبرگزاری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
از پیشینه فعالیت و تاسیس خبرگزاری پانا تا آموزش دانش‌آموزان

خبرگزاری کانون دانش‌آموزی (پانا) که مخفف کلمات انگلیسی Pupils Association News Agency است طی امضای تفاهم نامه ­ای بین رئیس سازمان دانش‌­آموزی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و تایید وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرداد ماه 81 تأسیس شد.

این خبرگزاری فعالیت رسمی خود را در تابستان 82 آغاز کرد و اکنون بیش از 10 سال است که به صورت جدی در حال فعالیت در عرصه رسانه است. این خبرگزاری در مهر 1391 مجوز خبرگزاری را از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها دریافت کرد.

خبرگزاری پانا از ابتدای امر اقدام به جذب و آموزش دانش‌آموزانی کرد که به رسانه و خبر علاقه داشتند و علی رغم همه مشکلاتی که وجود داشت توانست هزاران دانش‌­آموز را در تهران و شهرستان‌ها حتی در استان‌های مختلف به صورت رایگان آموزش دهد.

هم اکنون پانا در تمام استان‌های کشور دفتر نمایندگی دارد که نمایندگان خبری هر استان پس از بررسی اخبار مختلف استانی که از سوی خبرنگاران ارسال می‌شود آن‌ها را ویرایش، تصحیح و تایید کرده و به سرویس مورد نظر در دفتر مرکزی تهران می‌فرستند.

این خبرگزاری دارای سرویس‌های مختلف خبری از جمله آموزش و پرورش، فرهنگی هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، استان‌ها و عکس است.

خبرگزاری پانا قصد دارد تحول قابل توجهی در بحث آموزش دانش‌آموزان با استعداد و علاقه‌مند داشته باشد. دوره‌های آموزشی خبرنگاری در سراسر کشور از طریق مدیریت دانش‌آموزی استان‌ها و از سوی دفتر مرکزی پانا به صورت مستمر در حال اجراست و ماهانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان پس از طی دوره آموزشی تئوری و عملی وارد عرصه خبرنگاری می‌شوند.

به گفته اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی یکی از فعالیت‌های سازمان در قالب بسته تحولی، آموزش دانش‌آموزان علاقه مند به حرفه خبرنگاری است. وی در این‌باره افزود: بر اساس سامانه جذب و ساماندهی بیش از ۹۲ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور در این طرح اعلام آمادگی کردند و ما با برنامه ریزی در 4 فاز برای این افراد فعالیت‌ها و اقداماتی را طراحی کردیم تا بتوانیم آموزش‌های لازم را برای آموزش حرفه خبرنگاری در اختیار این افراد قرار دهیم.

وی در تشریح این فازها گفت: در فاز اول ۲۶۰ مدرس کشوری را آموزش دادیم تا در سراسر کشور در خدمت این دانش‌آموزان باشند، در فاز دوم ۵۲۰ دانش‌آموز در مراکز استان‌ها به عنوان دانش‌آموزانی که سایت خبری پانا را تقویت کنند از سوی مدرسان آموزش دیدند و در فاز سوم از هر منطقه آموزش و پرورش هدف گذاری یک دانش‌آموز پسر و یک دانش‌آموز دختر را داشتیم که به دلیل استقبال فوق العاده دانش‌آموزان هدف‌گذاری را ارتقا دادیم و ۴ هزار و ۲۳۰ دانش‌آموز را هدف گذاری کردیم و در مرحله اجرا این تعداد از 5 هزار نفر نیز عبور کرد.

مجموعه خدمتگزاران خبرگزاری دانش‌­آموزی پانا امید دارند که بتوانند علاوه بر حفظ شان دانش‌آموزی و آموزشی بودن این رسانه، پانا را به عنوان یکی از خبرگزاری‌های حرفه ای کشور مطرح کنند تا نشان دهند افرادی که آینده ساز ایران اسلامی هستند در نوجوانی نیز می‌توانند در عرصه‌های مختلف در کشور موثر و کارساز باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار