پیام مونسان به‌مناسبت روز بزرگداشت سعدی

تهران (پانا) - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیام بزرگداشت شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری برعصاره و چکیده اندیشه‌ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او که آیینه خصال و منش ملتی کهن است، تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
پیام مونسان به‌مناسبت روز بزرگداشت سعدی

به گزارش میراث فرهنگی، در متن پیام دکتر علی‌اصغر مونسان به این مناسبت آمده است:

«اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان روز بزرگداشت استاد سخن شیخ اجل سعدی شیرازی نام گرفته است.

شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری، با آثار منظوم و منثور ماندگاری چون دیوان اشعار، بوستان و گلستان، از چهره‌های شاخص میراث ادبی ایران به شمار می‌آید. او همچنین جزو شعرایی است که به سیر و سیاحت در آفاق علاقه زیادی داشته و از برخی کشورها دیدن کرده است.

سعدی، آنچنان که از آثار او پیداست، شاعری جهانگرد و مسافر سرزمین‌های دور بود که خود را با تاجران ادویه و کالا و زائران اماکن مقدس همراه می‌ساخت، حکایت‌های بسیاری شنیده و از فراز و نشیب روزگار تجارب گران‌قدر می‌اندوخت.

سعدی در سفرهای خود تنها به دنبال تنوع، طلب دانش و آگاهی از فرهنگ و رسوم مختلف نبود بلکه هر سفر برای او تجربه‌ای معنوی به همراه داشت.

توشه این سفرها برای سعدی سرشار از قصه‌ها، روایات و مشاهداتی بود که ریشه در واقعیت زندگی داشت، چنانچه در هر حکایت گلستان، هر عبارت از پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه‌ای یقینی بیان می‌شود، به طوری‌که هر حکایت بیش از آنکه جنبه تخیل و نظر داشته باشد، حاصل دنیای تجارب عملی است. شاید به همین دلیل عینی بودن، پند و اندرزهای سعدی بسیار دلنشین هستند، گرچه نحوه بیان هنرمندانه آن‌ها نیز سهم عمده‌ای در این آثار دارد.

آثار سعدی شیرازی علاوه بر اینکه عصاره و چکیده اندیشه‌ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او است، آیینه خصال و منش ملتی کهن است و به همین دلیل هرگز شکوه و درخشش خود را از دست نخواهد داد.

با چنین شکوه و عظمتی است که آرامگاه شیخ اجل میعادگاه دوستدارانش از سراسر جهان می‌شود، آرامگاهی که در حال حاضر یکی از برترین و بهترین مقاصد گردشگری در کشور شناخته می‌شود و گردشگرانی که به استان فارس سفر می‌کنند، علاوه بر بازدید از تخت جمشید، پاسارگاد و مجموعه حافظیه و... با حضور در سعدیه شیراز، ضمن آشنایی هرچه بیشتر با شاعر بزرگ ایران زمین، به تماشای این محوطه تاریخی و گردشگری می‌نشینند.

به امید بهره‌مندی هرچه افزون‌تر از گنجینه ارزشمند شیخ اجل، یاد روز سعدی را گرامی می‌داریم و در مسیر معرفی هرچه بیشتر میراث بی‌بدیلش به جهانیان می‌کوشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار