شمار معکوس تا آخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره «برایم بگو»

تهران (پانا) - اولین جشنواره سراسری «برایم بگو» از سوی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی ویژە دانش‌آموزان سراسر کشور است و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی برای شرکت در مسابقه ثبت‌نام کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۸۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
شمار معکوس تا آخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره «برایم بگو»

اولین جشنواره سراسری «برایم بگو» (خاطرات روزگاران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) از زبان بزرگترها برای دانش‌آموزان با تحقیق، تنظیم، تدوین و نگارش کتاب، تولید پادکست و ویدئوکست در حوزۀ خاطرات شفاهی دفاع مقدّس و انقلاب اسلامی کاری مشترک بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و حوزه هنری انقلاب اسلامی با مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و شبکه امید و شبکه پویا است.

اولین جشنواره سراسری برایم بگو یا خاطرات روزگاران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از زبان بزرگترها برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی 1400-1399 به صورت کشوری برگزار می‌شود. این مسابقه با هدف تقویت ارتباطات بین نسلی میان دانش‌آموزان و نقش‌آفرینان حوادث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حسب تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر افزایش صد برابری آثار ادبی و هنری مربوط به دفاع مقدس برگزار خواهد شد. از جمله اهداف تربیتی و آموزشی این جشنواره شناسایی دانش‌آموزان دارای استعداد پژوهش و نگارش در حوزۀ علوم انسانی، علوم اجتماعی و تاریخ معاصر است.

این جشنواره در راستای تقویت مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان در حوزه ادبیات و آئین نگارش و همینطور تقویت مهارت‌های دیدن، گفت‌وگو، تفکر و اندیشه، همدلی و... با محوریت زمینه سازی برای تقویت توانایی اندیشیدن، تقویت و تربیت سواد دیداری، شنیداری و ادراکی، تقویت و پرورش خالقیت و ذوق هنری و ادبی و توجه به موضوعات و مسائل فرهنگی، اجتماعی معاصر توسط دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

این مسابقه، ویژۀ دانش‌آموزان متوسطه سراسر کشور بوده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی برای شرکت در مسابقه ثبت نام کنند. یکی از مزیت‌های این طرح این است که برگزیدگان استانی به عضویت "باشگاه نویسندگان دانش‌آموزی" در خواهند آمد

علی رمضانی درباره اهداف برگزاری جشنواره برایم بگو به پانا گفت: «اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و حوزه هنری انقلاب اسلامی و مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، اولین جشنواره سراسری برایم بگو را با موضوع خاطرات روزگاران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از زبان بزرگترها در سال تحصیلی 1400-1399به صورت کشوری برگزار می‌کند.»

وی افزود: «این مسابقه با هدف تقویت ارتباطات بین نسلی میان دانش‌آموزان و نقش‌آفرینان حوادث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت افزایش صدبرابری آثار ادبی و هنری مربوط به دفاع مقدس برگزار می‌شود.»

رمضانی ازجمله اهداف تربیتی و آموزشی این جشنواره را شناسایی نوقلمان و دانش‌آموزان دارای استعداد پژوهش و نگارش در حوزۀ علوم انسانی، علوم اجتماعی و تاریخ معاصر عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی اضافه کرد این جشنواره با محوریت زمینه‌سازی برای "تقویت توانایی اندیشیدن"، "تقویت و تربیت سواد دیداری، شنیداری و ادراکی"، "تقویت و پرورش خلاقیت و ذوق هنری و ادبی" و توجه به موضوعات و مسائل فرهنگی، اجتماعی معاصر از سوی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

رمضانی موضوعات جشنواره را افتخارات ما، قهرمانان ما، شهیدان ما، رزمنده‌های ما، مساجد ما، شهرهای ما، روستاهای ما، محله ما، خانواده‌های ما، مدرسه‌های ما بیان کرد.وی گفت: «این مسابقه، ویژۀ دانش‌آموزان متوسطه سراسر کشور بوده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی برای شرکت در مسابقه ثبت نام کنند. یکی از مزیت‌های این طرح این است که برگزیدگان استانی به عضویت "باشگاه نویسندگان دانش‌آموزی" در خواهند آمد و از مزایای این باشگاه، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشیِ پیش‌بینی شده برخوردار خواهند شد.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی قالب‌های آثار ارسالی را نیز کتاب، ویدئوکست و پادکست اعلام کرد.

تقویم اجرایی شرکت و برگزاری این جشنواره به شرح زیر است:

اعلام و فراخوان شرکت در مسابقه: 12بهمن 1399
مهلت ارسال اثر با مراجعه به کانال برایم بگو در شبکه شاد: تا پایان فروردین1400
مهلت تنظیم، تدوین و نگارش نهایی اثر، پس از طی دوره‌های آموزشی: تا پایان تیر ماه1400
داوری و اعلام نتایج نهایی تابستان 1400

شرایط عمومی شرکت در مسابقه در بخش‌های زیر است:

1 .شرکت کننده یا شرکت کنندگان هر اثر الزاماً باید در سال تحصیلی 1400-1399 دانش‌آموز یکی از دوره‌های تحصیلی متوسطه 1و2 وزارت آموزش و پرورش باشند.
2 .مطابق شناسنامه هر اثر، پدیدآورنده یا پدیدآورندگان آن، صاحب اثر شناخته خواهند شد. بدیهی است چنانچه در هر مرحله از رقابت، عدم اصالت و انتساب اثر با فرد یا افراد ارائه دهنده مشخص شود از ادامه رقابت کنار گذاشته خواهد شد.
3 .این مسابقه به دو صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌شود. تعداد افراد یک گروه نمی‌تواند بیش از 3 نفر باشد. آثار دانش‌آموزان در 3 گروه مجزا داوری می‌شود. آثار دانش‌آموزان پایه 7 و ۸ در یک گروه، آثار دانش‌آموزان پایه 9 متوسط اول و 10 متوسطه دوم در یک گروه، آثار دانش‌آموزان پایه 11 و 12 در یک گروه دیگر. همچنین آثار دانش‌آموزان دختر و پسر در هر یک از پایه‌های فوق جداگانه داوری می‌شود. لازم به ذکر است آثار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز به صورت جداگانه داوری خواهند شد
4 .حضور کلیه دانش‌آموزان در پایه‌های تحصیلی هفتم به بالا در این مسابقه بلامانع است. اعلام و اطلاع رسانی و توزیع فراخوان شرکت در مسابقه علاوه بر امکانات و نرم افزارهای موجود در فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، برعهدۀ اداره کل آموزش و پرورش هر استان و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق، بخش‌ها و مدیریت مدارس و دبیرستان‌های سراسر کشور خواهد بود.
5 .دانش‌آموزان باید فایل کتاب‌هایی که بر اساس ضوابط مندرج در این دستورالعمل تولید شده را به صورت تایپ شده و در قالب یک فایل به همراه شناسنامه اثر در یک پوشه زیپ شده در سامانه مذکور بارگذاری کنند.
6 .نحوه ارسال آثار توسط دانش‌آموزان از طریق سامانه شاد و کانال اختصاصی برایم بگو از طریق آدرس‌های زیر انجام خواهد گرفت.
@baraymbego_ketab
@barayambego_podcast
@barayambego_videocast
7 .آثار ارسالی دانش‌آموزان در مرحله اولیه توسط داوران مجربی متشکل از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و حوزه هنری و داوری خواهند شد و برگزیدگان این مرحله به تفکیک پایه‌های مندرج در بند 5 و به تفکیک رشته و جنسیت از هر گروه 100 نفر و تعداد 50 نفر از دانش‌آموان با نیازهای ویژه به باشگاه استعدادهای دانش‌آموزی وارد می‌شوند. در مجموع از هرگروه 250 نفر.
۸ .برای راه یافتگان به باشگاه استعدادهای دانش‌آموزی در اولین دوره علاوه بر عضویت دائم در باشگاه تا پایان دوره تحصیل در آموزش و پرورش، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت شامل: روش تحقیق، فن مشاهده، فن مصاحبه، فن نگارش، اصول صفحه آرایی کتاب، طراحی صفحه، آموزش تولید پادکست، آموزش تدوین ویدئو و ... در شبکه شاد برگزار خواهد شد این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان عضو باشگاه رایگان خواهد بود.
9 .بعد از ارائه آموزش‌های مقدماتی، دانش‌آموزان فرصت خواهند داشت تا آثار اولیه خود را تصحیح و تکمیل کنند. بعد از آماده سازی آثار و ارسال مجدد آن به باشگاه، این آثار توسط اساتید و داوران برجسته کشوری مورد داوری قرار گرفته و در هر رشته به 3 دانش‌آموز حائز رتبه اول، 3 دانش‌آموز حائز رتبه دوم و 3 دانش‌آموز حائز رتبه سوم به تفکیک رشته، پایه و جنیست جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد.
10 .شناسنامه اثر به همراه فایل اثر در یک پوشه تجمیع و با فرمت زیپ در شاد در کانال برایم بگو ارسال می‌شود.
11 .در پایان از 243 دانش‌آموز که آثارشان برگزیده شده در تابستان 1400 تقدیر به عمل آمده و به آنها لوح و جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد. نحوه برگزاری مراسم اختتامیه ضوری یا غیرحضوری مبتنی بر دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در استان خواهد بود.
12 .به منظور تشویق و حمایت از دانش‌آموزان نویسنده و خالق سراسر کشور، دبیرخانه جشنواره، کتاب منتخب اول هر رده را در شمارگان محدود منتشر خواهد کرد.
13 .آثار برگزیده ضمن بهره مندی از جوایز و لوح تقدیر در اختیار حوزه هنری قرار خواهند گرفت تا پس از امکان سنجی و ارزیابی در اولویتِ تولید محصول در دیگر قالب‌های فرهنگی و هنری نظیر موشن گرافی، پادکست، فیلم کوتاه و ... قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار