معاون آموزش ابتدایی خبر داد

اجرای طرح ارتقای صلاحیت‌های حرفه ای آموزش قرآن آموزگاران در دوره ابتدایی

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست هماهنگی طرح ارتقای صلاحیت‌های حرفه ای آموزش قرآن آموزگاران بر رویکرد مشارکتی، فعال و جذاب و آموزش قرآن در دوره ابتدایی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ارتقای صلاحیت‌های حرفه ای آموزش قرآن آموزگاران در دوره ابتدایی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، نشست هماهنگی طرح ارتقای صلاحیت های حرفه ای آموزش قرآن آموزگاران، روز دوشنبه بیست و سوم فروردین ماه در اداره کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد.

این نشست با حضور رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز، حسینی مدیر کل دفتر پیش دبستان و دبستان ، قهرمانی مسئول برنامه ریزی معاونت ابتدایی، دانشور رئیس اداره آموزش های ضمن خدمت، عرفان نصب دبیر شورای عمومی قرآن کشور، فلاح نماینده سازمان پژوهش، جاوید نسب معاون آموزش ابتدایی استان البرز و سایر معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به صورت حضوری و مدیران آموزش و پرورش نواحی استان از طریق مجازی صورت گرفت.

طرح ملی اتقان ( ارتقای توانمندی های قرآنی معلمان، مدیران و مربیان) مصوب کمیسیون توسعه آموزش قرآن کشور است و ویژه آموزگاران دوره ابتدایی دارای سابقه زیر 15سال می باشد و مقرر است به صورت پایلوت در استان البرز بیش از سه هزار آموزگار البرزی تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

حکیم زاده در تشریح علت انتخاب این طرح در معاونت ابتدایی اظهار کرد: قرآن نسخه ای است که برای زندگی بشر پیچیده شده است و انسان برای رسیدن به فلاح و رستگاری بدان نیازمند است.

وی با اشاره به تعریف و تبیینی که خداوند از قرآن می نماید ادامه داد: قرآن برای مردم رحمت و شفا است " شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ" ، هدایت گر است "هُدىً لِلنَّاسِ" ، روشنگر هر چیزی است"تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء" و امکان تمیز بین درست و نادرست را برای انسان فراهم می کند"فرقانا"

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: نقطه آغاز همه آموزش ها دوران کودکی است و این اصل را به عنوان دومین عامل مهم در انتخاب طرح اتقان در معاونت آموزش ابتدایی برشمرد و افزود: براساس بسیاری از احادیث وهمچنین پژوهش های متعدد علمی در عرصه تعلیم و تربیت، دوران کودکی یک ظرفیت عظیم یادگیری است . علم بشر پس از پیشرفت هایی که در شناخت از مغز انسان داشته است به این نتیجه دست یافت که اکثریت ظرفیت یادگیری انسان در همان سالهای اوان کودکی شکل می گیرد و در باقی عمر امکان توسعه آن وجود دارد که به نوعی آموخته های فرد در کودکی سرمایه مغزی انسان به شمار می رود و از آنجا که کودک بیشترین تاثیر پذیری را از معلم خود داشته و معلم است که در این دوران نقش الگویی دارد؛ راهبری این کار بر عهده معلم است . بنابراین اگر بخواهیم کاری ماندگار صورت پذیرد، می بایست معلمان دوره ابتدایی را توانمند کنیم.

حکیم زاده ضمن تقدیر و ارزشمند دانستن تمام زحماتی که تا کنون در راستای آموزش قرآن کشیده شده تصریح نمود: نگاه ما به این موضوع نگاهی با رویکرد جامع به مسئله مهارتی بودن است و طرح اتقان بیانگر آن است که معلم و مربی در عین اینکه نیازمند به دانش قرآن است؛ می بایست نگرش های لازم و مهارت مورد نیاز برای عمل به آن را نیز کسب نماید. به این معنا که ما باید بتوانیم با روش های جذاب و متناسب با اقتضائات کودکی بچه ها را با قرآن انس دهیم. به طوریکه آنها در جوار قرآن رشد کرده و بزرگ شوند که این همجواری اثر خود را خواهد گذاشت.

وی با استناد به آیه 69 سوره عنکبوت که می فرماید:" وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا " افزود: اگر ما وارد این راه شویم خداوند راه را به ما نشان خواهد داد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت انتخاب استان البرز به عنوان نمونه اجرای طرح اتقان اظهار کرد: اعتماد کامل به توانمندی، دغدغه، انگیزه بالا و مدیریت نظام مند در استان البرز موجب این انتخاب گردید.

وی پیرامون الزامات اداری و اجرایی کار تاکید کرد: با توجه به تجربه بسیار خوبی که در اجرای طرح خواناداریم؛ در بحث آموزش و توانمند سازی مدل خوبی ارائه و اجرایی شد که در مورد این طرح نیز تاکید ما بر آموزش بر اساس همان مدل و الگو و رویکرد مشارکتی در توانمند سازی از همان ابتدای کار است.

در ادامه این نشست جاوید نسب معاون آموزش ابتدایی استان البرز مراحل و چگونگی اجرای این طرح را به صورت مشروح بیان کرد و سایر اعضا نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار