اولویت‌های اعلامی وزیر آموزش‌و پرورش مبنای برنامه‌ریزی سال 1400 آموزش‌وپرورش استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در دومین نشست شورای معاونین سازمان در سال 1400 گفت شش اولویت اعلامی وزیر آموزش‌و پرورش، مبنای برنامه‌ریزی سال 1400 آموزش‌وپرورش استثنایی خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۷۷۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اولویت‌های اعلامی وزیر آموزش‌و پرورش مبنای برنامه‌ریزی سال 1400 آموزش‌وپرورش استثنایی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: وزیر آموزش‌وپرورش در سخنان ابتدای سال خود اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ارتقای توانمندی نظام آموزشی در عصر کرونا، صدور سند مالکیت برای ۷۵ درصد از املاک آموزش‌وپرورش، استقرار سامانه یکپارچه آموزش‌وپرورش، استقرار کامل سازمان تعلیم‌وتربیت کودک و مستندسازی فعالیت‌ها و دستاوردها را به‌عنوان شش اولویت کاری در سال 1400 اعلام کردند که مبنای اصلی برنامه‌ریزی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نیز این شش اولویت خواهد بود.

وی افزود: وزیر آموزش‌وپرورش بر اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین نیز از طریق اولویت قراردادن ساماندهی نیروی انسانی، ارتقای کیفیت مدیریت مدارس، بهبود نظام سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی، تحول در برنامه درسی، تحول در دانش‌آموز و پیگیری و اجرای بسته‌های تحولی تأکید کردند.

وی گفت: برگزاری جشنواره‌های تجارب برتر تدریس معلمان در شاد و تجارب برتر آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که به ارتقای کیفیت و بهبود صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی مدیران و معلمان منجر خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه تحول در برنامه درسی در آموزش‌وپرورش استثنایی با جدیدت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تدوین کتاب‌های درسی، مناسب‌سازی کتب دانش‌آموزان استثنایی، تولید بسته‌های آموزشی و ایجاد رشته‌های جدید در فنی حرفه‌ای و کاردانش از جمله مواردی است که موجب تحول در برنامه درسی می‌شود.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد تحول در دانش‌آموز اجرای فعالیت‌های فوق‌برنامه علمی، هنری و ورزشی همگرا کننده و هویت یخش است، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های هر مدرسه یک سرود، هر دانش‌آموز حداقل یک نقش و هر دانش‌آموز حداقل یک تشکل در آموزش‌وپرورش استثنایی از جمله برنامه‌های همگرا کننده و هویت‌بخش است.

حسینی با تأکید بر اینکه در عصر کرونا و آموزش‌های مجازی محور کار معلمان هستند، گفت: تمرکز بر آسیب‌های فضای مجازی و به‌حداقل‌رساندن این آسیب‌ها، بررسی مدل‌های آموزش پساکرونا و رفع مشکلات ارزیابی فعالیت‌های دانش‌آموزان در فضای مجازی از جمله مواردی است که باید بر روی آنها کار شود.

معاون وزیر در ادامه به بیان اولویت برنامه‌های اختصاصی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای سال 1400 پرداخت و گفت: استمرار، تعدیل و تقویم بسته‌های تحولی به‌ویژه بسته‌های تحولی مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها در سال 1400 با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی افزود: تدوین 4 بسته تحولی کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان، توسعه کمی و کیفی مشکلات ویژه یادگیری، ساماندهی مدارس و توانمندسازی و مشارکت اولیاء در نظام تعلیم تربیت استثنایی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های سال جاری آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی افزود: ارائه برخی خدمات به این دانش‌آموزان دیرآموز از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری و طرح تلفیقی فراگیر و با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری، شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری نیز انجام خواهد شد اظهار کرد: فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تلاش می‌کند به‌وسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به‌جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به‌جای رویکرد مربی محوری از ویژگی‌های مداخله بهنگام در مشکلات ویژه یادگیری است.

وی گفت: با طراحی آزمون‌های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌توان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار