سرنوشت فیلم‌های درحال اکران در شرایط قرمز

فرح بخش: باید به دلیل تعطیلی زودهنگام سینماها خسارت بدهند/وقتی‌که سفرها را باز می‌گذارید چرا سینما را خطرناک می‌بینید/اکران آنلاین هیچ‌وقت جای سینما را نمی‌گیرد/ فروش آنلاین مُسَکنی برای اکران فیلم‌هاست

تهران (پانا) – «حسین فرح‌بخش» که تا قبل از تعطیلی سینماها، فیلم «تک‌خال» را در پرده سینما داشت و به قول خودش سینما داشت در دور خوبی می‌افتاد می‌گوید ارشاد باید به این فیلم‌ها خسارت مضاعفی بدهد زیرا نباید سینما تعطیل می‌شد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت فیلم‌های درحال اکران در شرایط قرمز

شیوع ویروس کرونا برای کسب‌وکارهای زیادی محدودیت آورد اما سوغاتی‌اش برای سینما تعطیلی روی تعطیلی بود. بسیاری از سینماگران فیلم‌هایشان روی دست شان ماند و حتی اکران آنلاین هم نتوانست سینمای ایران را از بحرانی که دچارش شده است، نجات دهد. بعد از اعتراض اهالی سینما و تئاتر به تعطیلی کسب‌وکارشان و از دست دادن فرصت‌های طلایی اکران‌های نوروزی و جشنواره‌ای بسیار، بالاخره ستاد کرونا راضی شد که سینما را از دسته مشاغل گروه سوم به گروه دوم ببرد. این خبر خوش چندهفته‌ای بیشتر دل سینماگران را شاد نکرد و شهرهای زیادی با سرعت در شرایط قرمز قرار گرفتند و سینماها مجدد تعطیل شدند. در این میان فیلم‌های تازه اکران شده در سردرگمی اکران برای بعد از شرایط کرونا یا اکران آنلاین مانده‌اند.

تعطیلی زودهنگام سینما عجیب بود
حسین فرح‌بخش، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که فیلم «تک‌خال» را در حال اکران داشت و به دلیل قرمز شدن شهر تهران و تعطیلی سینما اکرانش متوقف‌شده است گفت: «من چهل سال کارم فیلم‌سازی است و اگر فیلم تک‌خال در این شرایط کرونایی تولید کردم به این دلیل بود که خواستم از تولید عقب نمانم.»
وی افزود: «دوستان شورای صنفی گفتند فیلم کمدی برای عید نداریم ما هم باعجله فیلم را آماده کردیم و اکران کردیم و البته اکران خوب و موفقی هم داشت و همه‌چیز خوب پیش می‌رفت که دو ضربه خورد. اول نارنجی شدن شهر و تعطیلی شدن سینماها به دلیل شرایط کرونا و اینکه در آن زمان سینما جزو مشاغل دسته سوم محسوب می‌شد. درنهایت آقای انتظامی کلی زحمت کشیدند و سینما را جزو مشاغل دسته دو بردند تا سالن‌های سینما باز شود و ناگهان شرایط قرمز شد. جالب اینجاست که هنوز هیچ کجای کشور تعطیل نشده بود اما سینما را تعطیل کردند. یعنی شهر از شنبه تعطیل شد و سینما از روز دوشنبه!»
فرح‌بخش با اشاره به خسارتی که فیلم‌های در حال اکران دیدند، عنوان کرد: «سینما داشت در دور خوبی می‌افتاد و مخصوصاً فیلم تک‌خال که کمدی بود، خیلی شرایط خوبی داشت و متأسفانه با این تعطیلی زودهنگام ضربه خورد. به نظر من ارشاد باید به این فیلم‌ها خسارت مضاعفی بدهد زیرا نباید از دوشنبه سینما تعطیل می‌شد.»
کسی به خاطر سینما رفتن کرونا نگرفته است
فرح‌بخش با اعلام مخالفت درباره تعطیلی سینماها در شرایط قرمز کرونا اظهار کرد: «من معتقدم سینما در حالت قرمز هم نباید تعطیل شود. اگر داروخانه و نانوایی تعطیل شد، سینما هم تعطیل شود. سینما هیچ خطری ندارد و یک امری انتخابی است که اگر کسی دوست داشت، می‌رود و اگر کسی دوست نداشت، نمی‌رود. سقف سینماها بلند است و کل سالن دویست یا سیصد نفر تماشاچی می‌نشیند و فیلم را می‌بیند در این 15 ماه که کرونا هست هنوز یک مورد گزارش نداریم که به خاطر سینما رفتن کسی کرونا گرفته باشد.»
وقتی مشاغل غیرضروری فعال‌اند چرا سینما تعطیل باشد
وی افزود: «بحثم این است که ستاد کرونا باید سینما را باز بگذارد زیرا با کسب‌وکارهای دیگر فرق دارد، مگر اینکه بگویند کل مملکت تعطیل و فقط نانوایی و بیمارستان باز است و در این حالت می‌توان گفت سینما تعطیل. وقتی مشاغلی که اتفاقاً خیلی هم ضروری نیستند فعال‌اند چرا باید سینماها تعطیل شوند! اگر کوچک‌ترین خطری داشت موافق بودم اما هیچ خطر جانی ندارد و امری انتخابی است. وقتی‌که سفرها را باز می‌گذارید چرا سینما را خطرناک می‌بینید.»
«تک‌خال» را نگه می‌دارم تا مجدد سینماها بازشوند
فرح‌بخش درباره وضعیت اکران فیلمش در سینما یا به‌صورت آنلاین عنوان کرد: «البته من امید دارم بعدازاین مجدد سینماها بازشوند و رونق بگیرند و از همین رو تا اطلاع ثانوی بنا دارم فیلمم را به اکران آنلاین نگذارم. انشاله مجدد فیل تک‌خال دورمی گیرد. من مطمئنم فیلم تک‌خال دیده خواهد شد زیرا مردم‌پسند کردند. اکران‌های مردمی که من رفتم هیجان مردم را دیدم و امیدوارم اگر سینما باز شود انشاله فیلم بهتر دیده شود.»
این کارگردان سینما درباره اکران‌های آنلاینی که این روزها انجام می‌شود گفت: «اکران آنلاین هیچ‌وقت جای سینما را نمی‌گیرد اما راهکاری موقتی است. فروش آنلاین مُسَکنی برای اکران فیلم‌هاست و تازه نه برای همه فیلم‌ها و این تصور که نمایش آنلاین بتواند سینما را نجات دهد درست نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار