گزارش از چگونگی اجرای محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی درپایتخت

گام بلند کرونا در شهرهای نیمه تعطیل

تهران (پانا) - دیروز دومین روز از محدودیت‌های ۱۰ روزه شهرهای قرمز به پایان رسید. تعداد فوتی‌های کرونایی اما مرز ۲۵۰ نفر را رد کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
گام بلند کرونا در شهرهای نیمه تعطیل

به‌گزارش ایران، تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها عدد ۲۱ هزار را پشت سرگذاشت و نام اغلب کسانی که در نوروز بدون توجه به هشدار‌ها و اخطارها بار سفر بسته بودند؛ غافلگیرانه در این لیست بلند بالا نشست. تهران که تا همین چند هفته پیش تعداد فوتی‌هایش را به یک رقمی شدن نزدیک کرده بود حالا با اوج دوباره کرونا در خیزش موج چهارم به عدد ۷۰ فوتی درروز رسیده تاحدی که نگرانی‌ها از نبود قبر خالی برای فوتی‌های احتمالی در هفته‌های آینده به یکی از دغدغه‌های جدی تبدیل شده است.

خیلی‌ها با انتقاد از باز گذاشتن مسیر سفرها و جدی نگرفتن نشانه‌های موج چهارم در نوروز امسال انگشت اتهام را به سمت دولتی‌ها گرفته‌اند اما سؤال اصلی را باید از همه ما پرسید «چرا به سهممان به‌عنوان یک شهروند، کارمند، فروشنده، خانه دار و... در فرصت طلایی عید عمل نکردیم؟»

در دومین روز ازمحدودیت‌های جدید در شرایطی که رنگ تهران قرمز نه! رو به سیاهی است؛ بیمارستان‌ها جای خالی برای پذیرش ندارند و شهر با تعطیلی مشاغل گروه‌های دوم و سوم باید به حالت نیمه تعطیل درآمده باشد؛ اما همچنان کرکره بنگاه‌های املاک، خشکبارها، شرکت بیمه در خیابان نامجو در سبلان جنوبی بالاست و وانتی‌های هندوانه و چرخ دستی‌های گوجه سبز هم در خیابان‌ها مشتری دارند و جالب اینکه در میان مغازه دارها برخی‌ها حتی ماسک هم نزده‌اند. یکی از فروشنده‌ها می‌گوید که تقریباً تمامی اقوامشان که به شیراز سفر کرده بودند کرونا گرفته‌اند و حال دو نفرشان وخیم است. اما او هم چون چک داشته؛ نمی‌توانسته تعطیل کند و خانه نشین شود! می‌گوید مرگ تقدیر است نباید با سرنوشت جنگید! خانمی که درحال خرید از اوست هم با لبخند می‌گوید که هفته گذشته عقد کنان برادرزاده‌اش در یکی از باغ تالارهای تهران بوده است و حالا آمده برای پاگشای عروس و داماد خرید کند. چون همه فامیل به ترتیب باید میهمانی بدهند! او هم یکبار کرونا گرفته و به خیال خودش دیگر نمی‌گیرد و می‌گوید:«مثل یک سرماخوردگی بود چرا مردم را آنقدر می‌ترسانید!»

تالارها نابود شدند
خسرو ابراهیمی؛ رئیس اتحادیه تالارهای تهران با تأکید بر اینکه هیچ تالاری در این مدت باز نبوده و به ورشکستگی کامل رسیده‌اند می‌گوید: «ما نابود شدیم؛ اما در مقابل دفاتر اسناد رسمی؛ زیرزمین‌ها؛ باغ‌ها؛ پشت بام خانه‌ها از بیچارگی ما خوب پول در آوردند. مردم مراسم گرفتند اما به جیب ما نرفت. ما هم با اینکه بسته بودیم و درآمدی نداشتیم هم مالیات دادیم هم جرایم وصول شد و هم عوارض پرداختیم!» در جلوی یکی از بستنی فروشی‌های معروف تهران در خیابان نوبنیاد هم تعداد زیادی از مشتری‌ها صف کشیده‌اند و کسی اجازه ورود به داخل را ندارد؛ اما در خیابان همجوار مردم بدون رعایت فاصله‌گذاری در ۲۰ سانتی هم ایستاده و تعدادی هم ماسک‌ها را برداشته و درحال خوردن بستنی اند. اگرچه پاساژها کاملاً تعطیل شده اما در راسته خیابان اصلی تعدادی از لباس فروشی‌ها بدون مشتری کرکره‌ها را نیمه باز گذاشته‌اند. آقای مغازه دار می‌گوید: «تا بانک‌ها باز هستند ما هم باز می‌گذاریم! صف‌های مرغ پر از کرونا بود کسی جلویش را نگرفت! زورشان به کاسبی رسیده که در این یکسال به خاک سیاه نشسته. چرا باید مالیات و عوارض بدهیم وقتی تعطیل هستیم.»

به یکی از آرایشگاه‌های معروف تهران در خیابان اندرزگو زنگ می‌زنم. خانم منشی براحتی برای روز دوشنبه وقت می‌دهد. تنها تأکیدش این است که باید بدون همراه و با ماسک بیایید. این آرایشگاه با درآمد میلیاردی حتی تابلوی رسمی ندارد و نه تنها مشمول مالیات و عوارض نمی‌شود که حتی نظارتی بر فعالیت آن در دوران کرونا وجود ندارد. در کنار این آرایشگاه تعداد زیادی از آرایشگاه‌های لوکس تهران در شمال شهر بدون تابلوی تبلیغاتی فعالیت می‌کنند. یکی از آنها می‌گوید که به علت شیوع کرونا بازدید عروس را کنسل کرده‌ایم اما سایر خدماتمان درحال انجام است. تعداد مشتری آرایشگاه‌ها اگرچه به‌گفته مدیرسالن نسبت به سال‌های قبل کمتر شده اما پیش از عید تعداد پرشمار مشتریان باعث شده تا در شیفت‌های نیمه شب هم خدمات ارائه دهند. به‌گفته او اغلب مشتری‌ها عازم سفر بوده‌اند و جالب اینکه اکنون برخی هایشان برای ترمیم و تمدید خدماتشان مثل کاشت ناخن و رنگ مجبور شده‌اند دوباره به آرایشگاه مراجعه کنند!

بالای شهرخبری از فعالیت‌های شغلی نیست
خیابان میرداماد؛ آفریقا؛ پاسداران و ونک نسبت به روزهای قبل خلوت‌تر شده‌اند و جز مشاغل گروه اول؛ تقریباً خبری از فعالیت سایر مشاغل نیست. رستوران‌ها هم با نیمه باز گذاشتن درهای خود فروش غیر حضوری دارند و تعداد پیک‌های بیرون برخود را افزایش داده‌اند. حتی برخی که اصرار به ورود دارند هم با واکنش منفی روبه‌رو می‌شوند. از خیابان پاسداران به‌سمت سید خندان هم با وجود شلوغی‌های همیشگی اما تعداد عابران بسیار کم است و تاکسی‌ها اغلب خالی از مسافرند. یکی از راننده‌های تاکسی با اعتراض می‌گوید که دوباره به کسادی افتاده‌اند و در شهر پرنده پر نمی‌زند! او می‌گوید دوباره وضعیت کمی آرام شده وبه روال سابق بر می‌گردد مگر اینکه به همه واکسن بزنند! او ادعا می‌کند که همه اقوامش در آلمان واکسینه شده‌اند. یک راننده دیگر در وسط حرف‌های او می‌پرد و می‌گوید: «همه ما گرفته‌ایم دیگر ترسی نداردو شماهم برو و زندگی ات را بکن!» در مقابل اما تنها مسافر تاکسی که یک ماسک پارچه‌ای و سه لایه زده با ناراحتی می‌گوید:«این آمارها تازه غیر رسمی است شما ببینید در تهران اینهمه تلفات داده‌ایم کل کشور چه خبر است من خودم دوباره استرس از دست دادن عزیزانم را گرفته‌ام. کرونا شوخی بردارنیست.»

رستوران‌ها تعطیل است
سیدعلی اصغرمیرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران دارها با تأکید براینکه علاوه بر وزارت بهداشت و اماکن؛ اتحادیه نیز بر کار رستوران‌ها نظارت دارد می‌گوید: «از روز چهارشنبه جز تعدادی بیرون بر؛ مابقی رستوران‌ها تعطیل شده‌اند. ما هم بازرس داریم که مرتب سر می‌زنند و اگر کسی تخلف کند با او برخورد می‌شود. البته از ابتدای کرونا تنها ۱۰ درصد اخطار داشته‌ایم که مربوط به همه تخلفات بوده و پلمب نداشته‌ایم؛ اما بیشترین اعلام شکایات از طرف مردم به رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی در رستوران‌ها بر می‌گردد.» او با بیان اینکه از تعداد هزار رستوران در تهران در طول این مدت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد جوازشان را باطل کرده‌اند؛ ادامه می‌دهد:«تعدادی تغییر شغل داده و تعدادی هم ورشکست شده اند؛ چراکه جز ماه‌های محدودی از سال گذشته و عید امسال در مجموع تعطیل بودند درحالی‌که عوارض پسماند و مالیات و بیمه و.. را باید پرداخت می‌کردند.»

رفت‌و‌آمد کارمندان بخش خصوصی در شهر!
اتوبوس‌ها در برخی مسیرها همچنان شلوغ هستند. ساعت پیک سفرهای درون شهری که معمولاً در ساعت ۸ به اوج می‌رسد؛ با انبوه جمعیتی مواجه است که از مسیرهای مختلف به میدان ونک آمده‌اند. در میان مسافران بیشتر کارمند هستند. خانم رضوانی کارمند یک شرکت بازرگانی نیمه خصوصی است. می‌گوید نه تنها تعداد کارمندان کاهش نیافته و دورکار نشده‌اند که اتفاقاً به‌خاطر ترس از تعدیل همه سرکار می‌آیند. آقای امیری هم معاون یکی از بانک‌های خصوصی است. او می‌گوید به‌خاطر مسئولیتی که دارد مجبور است سرکارحاضر باشد و از طرفی کارمندانشان هم نمی‌توانند دورکار شوند چون ملزومات کارشان حضوری است. «بسیاری از کارمندان در خانه‌های کوچک و با وجود سروصدای فرزندانشان ترجیح می‌دهند دورکار نباشند.» این درحالی است که عیسی فرهادی، فرماندار تهران تأکید کرده که حضور یک سوم از کارمندان در همه دستگاه‌های اجرایی لازم و ضروری است و بازرسی فرمانداری تهران بر نحوه عملکرد این دستگاه‌ها نظارت دارد!

محمود ترفع، مدیرعامل اتوبوسرانی هم با تأیید ازدحام و شلوغی اتوبوس‌ها طی این دو روز می‌گوید: «برخلاف انتظارمان با توجه به محدودیت‌های سختگیرانه اما از تعداد مسافران اتوبوس کم نشده است. البته ما هنوز آمار دقیق را احصا نکرده‌ایم اما شواهد میدانی نشان می‌دهد که تعداد مسافران کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته و شاید بهتر باشد که بگویم اصلاً کاهشی نداشته است. اتوبوس‌ها البته با همان تعداد و ظرفیت قبلی و سرفاصله تعیین شده حرکت می‌کنند اما در ساعت‌های پیک حجم مسافران بسیار زیاد می‌شود و امکان اجرای فاصله‌گذاری وجود ندارد. چه آنکه ظرفیت اتوبوسرانی حتی در شرایط غیر کرونایی هم در تهران جوابگو نیست و با وجود اضافه شدن ۲۵۰ دستگاه جدید در سال گذشته و احتمالاً افزودن ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه در سال جدید بازهم ناوگان نیاز به اتوبوس دارد.»

مترو یک ایستگاه شلوغ یک ایستگاه خلوت!
متروی تهران در طول این دو روز با تصاویرمتناقضی روبه‌رو بوده است. برخی ایستگاه‌ها بویژه در خطوط کم مسافر مثل ۳ بشدت خلوت گزارش شده و در مقابل برخی ایستگاه‌ها همچون فلکه صادقیه با حجم زیادی از مسافر روبه‌روست.

خانم رمضان‌زاده کارمند یک شرکت مهاجرتی است که جزو مشاغل گروه دو محسوب می‌شود اما می‌گوید تعطیل نیستند و او هم به ناچار باید از مترو استفاده کند چراکه تاکسی‌های خطی همه دربستی شده‌اند و هزینه تاکسی‌های اینترنتی هم برایش به صرفه نیست. ضمن اینکه از حالا دغدغه افزایش نرخ بلیت هم به دغدغه‌های دیگرش اضافه شده و می‌گوید باید دید اصلاً سرکار آمدن با ۴ میلیون حقوق ماهانه توجیه اقتصادی دارد یا نه! آقای عباسی هم که در صنف تجهیزات آب سرد کن است دریکی از کوچه‌های فرعی خیابان سعدی مغازه دارد و می‌گوید: «کاملاً باز هستیم؛ نه ابلاغیه‌ای داده‌اند و نه اصلاً می‌دانیم جزو کدام گروه شغلی هستیم. کسی هم با ما کاری نداشته. نمی‌شود که پول مالیات و عوارض را بدهیم اما کرکره را پایین بکشیم! تعطیلات عید را بسته بودیم حالا که وقت باز کردن است می‌گویند ببندید!»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران می‌گوید: «شلوغی که از متروی تهران درطول این دو روز منتشر شده نه در همه ایستگاه‌ها که در ایستگاه‌های تقاطعی بعضاً دیده می‌شد، اما برخی با سیاه‌نمایی می‌خواهند نشان دهند که این وضعیت در همه ایستگاه‌ها و در تمام ساعات روز وجود دارد؛ درحالی‌که این‌طور نیست و تعداد مسافران مترو در طول این مدت از بیش از ۸۰۰ هزار نفر هفته گذشته تا ۶۰۰ هزار و اندی در این دو روز نزول کرده و این یعنی ما با کاهش مسافر مواجه بوده ایم؛ ضمن اینکه به هیچ وجه ازظرفیت واگن‌ها و سرفاصله حرکت قطارها کم نشده و روال سابق ادامه دارد. همچنین مأموران ما با جدیت ورودی ها را کنترل کرده و مسافران بدون ماسک اجازه ورود ندارند.» اگرچه برخی مسافران معتقدند که نسبت به گذشته سخت‌گیری کمتری در ورودی‌ها انجام می‌شود و بعضاً برخی بدون ماسک وارد شده و تعداد مسافران هم آنقدر زیاد است که نمی‌شود برای هر فرد یک مأمور کنترل گذاشت. البته برخی شهروندان همچنان از دو ماسک استفاده کرده و به مسافران بدون ماسک هم کمک می‌کنند؛ در ایستگاه‌های نزدیک بازار تهران به علت تعطیلی؛مسافران کمتری مشاهده می‌شود و جالب اینکه از تعداد دستفروشان در این ایستگاه‌ها هم کم شده اگرچه باز تعدادی درحال فروش کالاهایشان هستند.

کاهش شیب کرونا با تصمیم صحیح و همراهی مردم
محسن هاشمی هم با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها در تهران از عدد ۷۰ عبور کرده است، تأکید کرد هر زمان از سوی مسئولان شاهد اقتدار، تصمیم صحیح و همراهی مردم بودیم، شیب کرونا منفی شده است ازطرفی راه مبارزه با کرونا از مسیر واکسیناسیون کامل در کشور می‌گذرد و کشورهایی که این مسیر را طی کردند در حال عبور از این مسیر هستند. محسن هاشمی گفت که افراط و تفریط در اظهارنظرهای رسمی، موجب می‌شود تا افکار عمومی به بازار شایعات و اخبار غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند و نسبت به تنظیم رفتار خود در جامعه دچار مشکل شوند و باید صحبت‌ها قاطع باشد تا مردم به آن عمل کنند. وی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش مؤثر ازدحام در سیستم حمل‌ونقل عمومی در تشدید بیماری کرونا، از دولت می‌خواهیم در کنار توجه تبلیغاتی به حمل‌ونقل عمومی تهران، گره کور شده تأمین اتوبوس و واگن را بازکند و با تشکیل جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و سیستم بانکی را در تأمین اعتبار تولید ناوگان حمل ونقل عمومی تهران برطرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار